Maandag 21/10/2019

De zonen en achterneven van Romain Deconinck

De troonpretendenten van de vader van het Gentse volkstoneel zijn paraat op de Gentse Feesten

Gènts klappe, vrie wijs

In 1990 werd de stad Gent eigenaar van de Minardschouwburg, die prompt gesloten werd voor een dringende renovatie. Romain Deconinck werd vergund er zijn laatste tien voorstellingen te spelen. Zowel het toneel als de schouwburg waarmee zijn naam onverbrekelijk verbonden blijft, keerde hij daarna voorgoed de rug toe.

Gent

Van onze medewerker

Jan De Smet

Vader Abraham had zeven zonen, Deconinck niet een. Uit dit overzichtsartikel blijkt dat er veertien jaar later nog altijd heel wat troonpretendenten zijn. Net als Romain voeren zij volksleven, amusement en sappig Gents hoog in hun artistieke vaandel. Tijdens deze Gentse Feesten 2004 kunt u te weten komen of de appel dicht of ver van de boom gevallen is.

Het dichtst bij de koningstroon staan natuurlijk de gezelschappen die werk van de meester zelf brengen. De Melomanen (09/221.61.95) gaan er prat op al 24 jaar lang tijdens de Gentse Feesten een stuk van Romain Deconinck te spelen. Voor hun keuze uit zijn oeuvre laten ze zich bijstaan door Yvonne Delcour, de weduwe van Romain. De regie is in handen van Roger Bolders. Dat het publiek na al die jaren nog steeds trek heeft in het werk van Deconick valt af te leiden uit het feit dat Fiene Slameur vrijt mee nen dokteur nagenoeg volledig op voorhand uitverkocht is.

De collega's van Theaterplatform (09/225.54.51; www.pandorasbox.be) doen niet onder. Vorig jaar brachten zij in een regie van Yvonne Delcour het verhaal van de sympathieke boefjes 'Robert en Bertram'. Dit jaar viel de keuze op de komedie In den houten lepel. Net zoals in de klassiekers Bij Tante Wanne, Ne leeuw zonder tanden en Mijn ma es uuk agent gaat in dit vrolijke detectivespel Kamiel Sprotaert op zoek naar de moordenaar van een zekere Dries Bolle. Het stuk speelt zich af in een kosthuis, waar iedereen natuurlijk een motief heeft om de moord te plegen. Het onderzoek is er niet echt mee gebaat dat Walter, het hulpje van Sprotaert, zich met de zaak gaat bemoeien.

In tijden van verkavelingsvlaams en nieuwbouwengels vindt Rederijkerskamer Marien Theeren Gents toneel vrie wijs. Hun Viviane Vervest (09/233.77.88) gaat terug op de monoloog Shirley Valentine van de Britse auteur Willy Russell. Regisseur Frans Van Lancker maakte van de Aantwaarpse dame uit de Nederlandse vertaling een echte Gentse mokke. Een vrouw van middelbare leeftijd gaat op zoek naar zichzelf en laat een briefje achter op de keukentafel: "Naar Griekenland. Terug over twee weken".

Toen het Gentse Volkstoneel van Romain in 1990 ter ziele ging, riep Het Nieuw Gents Volkstoneel (09/228.01.02; ngvt@pandora.be) zichzelf uit tot behoeder van het volkse Gentse toneelgenre. Dit jaar zijn ze de mosterd in Frankrijk gaan halen. Feydeaus frivole vaudeville Een vlo in het oor speelt in het Gent van rond de eeuwwisseling. Alle ingrediënten van het boulevardtheater zijn aanwezig: overspel, toeval en absurditeiten. Indien snel en vlot geacteerd, kan dit satirische stuk uit 1907 een zeer vermakelijke toneelavond opleveren.

In 't jaar stillekens maakten Oswald Versyp en Margriet Bruggeman deel uit van cabaretgroep Moereloere, die in het toenmalige Museum van Volkskunde (nu Huis van Alijn) tijdens de Feesten zesduizend toeschouwers bij elkaar speelde. Om hun triootje op zijn Gents voltallig te maken, spraken ze Jo De Meyer aan. Cabaret-te-rie (09/233.77.88; tinnenpotinfo@pandora.be) is hun derde cabaretvoorstelling. Ze houdt het midden tussen revue en variété. Leuk gebrachte losse sketches, herkenbare typetjes, meezingers en overslaand spelplezier.

Of vier garant staan voor meer leut dan drie, weet je te vertellen na de revue Fieste op zijn Anciens van Kloaver Viere (09/236.18.48 - 09/226.19.24; glenn.gina@pandora.be). Zowat de helft van de show bestaat uit nummers van grote namen uit de geschiedenis van de Gentse amusementswereld: Romain Deconinck, Leo Martin, Gust Lajoie en Gust De Rijcke. Ook wat de muziek betreft, wordt de nostalgische toer opgegaan met medleys van liedjes van Romain Deconinck, Hélène Maréchal en Walter De Buck. De meisjes van The Good Vibration Dancers zorgen voor de afwisseling.

"Wij zijn mossel noch vis", typeren de leukerds van Cabaret Oester (0475/49.19.16; carinestevens007@hotmail.com) zichzelf. Carine Stevens (Kan dit!?, VTM) en Ronny Vermaerken schrijven hun sketches zelf en laten zich daarbij dikwijls inspireren door het werk van Deconinck. Met gastacteur Pascal Govaert en muzikaal animator Ruth Solli laten zij in Poelet Poelet!! de huidige Feesten als rode draad door hun programma lopen.

Wie maar niet genoeg kan krijgen van het genre en als niet-Gentenaar een paar woorden Gents wil opsteken, moet bij 3Dekkerproducties (0474/60.64.37) zijn. Productieverantwoordelijke en muzikant Noël Fack kon indertijd trots uitpakken met Romain Deconinck als peter van zijn eerste cd. De nieuwe show Klap moar Gènts vergast u op operette, komische sketches, illusieacts, parodieën op bekende muzikale duo's, potpourri's en Gentse covers. Tevens loopt er aan de hand van fotomateriaal, uniformen, oude politiemotors, uitrusting... een retrospectieve tentoonstelling over de Gentse lokale politie. Pat Remue (09/225.54.51) is een oudgediende van de Minardschouwburg. In vier producties stond hij met Romain en zijn trouwe beren op de planken. In Pat & Freds Lachshow deelt hij met Fred Geirnaert en Betty Bouckaert de scène.

Het is de laatste keer dat ze samen een eigen productie brengen. Geen zaal in Gent die ze in de loop der jaren niet bespeelden, geen Gentse artiest met wie ze niet samen op de affiche stonden. Sedert 1999 zet Van stoel tot stoel jaarlijks een vertelfestival op tijdens de Gentse Feesten. Daaruit zijn een aantal zelfstandige producties gegroeid. Zo is Machar Van Geyt (09/224.14.24; macharius.vangeyt@skynet.be) zijn eigen vertelavonden beginnen te organiseren. Machar kennen we als huiscolumnist van Radio Roeland en cursiefjesschrijver in de zogeheten bakkerskrant De Zondag. Totses en Malheurkes omvat een reeks waar gebeurde belevenissen uit de sixties, toen Machar zich als onhandigaard en stuntelige tiener op het liefdespad begaf. In Peetses en pikuurkes brengt hij typetjes, stemimitaties en verrassende oneliners.

Ook De Sosseteit van de Zatte Facteur (09/330.91.78; www.dezattefacteur.centerall.com) startte ooit met een pittige Gentse vertelling op het vertelfestival. Al een paar jaar doen deze postjongens hun ronde voor eigen rekening. In Schuun Gents en mee een franke moale gidsen de gezellige Gentse facteurs hun bezoekers doorheen de vertelrevue Gentsche Waterzooi. Ze smeren hun keel met een 'gloazen boterham' of een 'stokersmastelle' en pluimen al de soepkiekens die de geschiedenis van de stad rijk is. Wie lachen wil combineren met wat beweging kan bovendien meestappen in de vertelwandeling waarop de geheimen van het Gentse Zuidkwartier ontsluierd worden.

Een buitenbeentje op de Gentse Feesten is Pierke Pierlala (09/233.77.88; www.freetime.be), een initiatief van 't Spelleke van Drei Kluite, met als spilfiguren Freek Neirynck en Luk De Bruycker. Naar jaarlijkse traditie spelen ze iedere avond een Koenfeeransse. Behalve veel liedjes passeren de voorbije verkiezingen en de Feesten zelf de revue. Het is uitkijken naar het resultaat van de opdracht die Theater Taptoe aan Frank Van Laecke gaf om een 'miesterklasse' te schrijven. Maar dat is toekomstmuziek. Het is pas tijdens de Gentse Feesten van 2005 dat De Bruycker in de huid van Romain Deconick kruipt.

Meer Gentse Feesten,

InterCity, pagina 8

Zeno, pagina 46

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234