Dinsdag 18/05/2021

De zon schijnt op de Meir en het bliksemt in de Zoo

Een communiefeest in aantocht? Trouwplannen gemaakt? Of wil je gewoon weten of je het droog houdt tijdens de zondagse wandeling? Deep Thunder geeft binnenkort antwoord op al uw vragen. Het weerproject van computergigant IBM belooft weersvoorspellingen tot op 300 meter nauwkeurig.

Dat het weer belangrijk is, hoef je de lokale middenstand niet te vertellen. Waar zouden de klanten bij bakker, beenhouwer en kapper het anders over moeten hebben? Maar ook op een hoger economisch niveau heeft het weer een impact. En daar speelt IBM ten volle op in.

Het bedrijf nam vorig jaar The Weather Company over, een Amerikaanse firma die vooral bekend is van The Weather Channel, een televisiekanaal waar je 24 uur op 24 het weer kunt volgen. Niet dat IBM ambities heeft op televisiegebied, het was de computerjongens bij de overname vooral te doen om de massa weerdata die bij The Weather Company binnenlopen. De koppeling van die data aan de supercomputers die ze bij IBM staan hebben leidde tot de geboorte van Deep Thunder, een weerman volledig opgetrokken uit bits en bytes die het weer met een nooit geziene precisie kan voorspellen.

Financieel belang

De weerpraatjes van Deep Thunder zijn tot op 300 meter nauwkeurig belooft IBM. Wat betekent dat gebruikers straat per straat kunnen bekijken hoe warm het wordt, waar het gaat regenen en of er storm op komst is. Handig voor de man in de straat, van enorm financieel belang voor de grotere jongens.

Een bedrijf als Starbucks bijvoorbeeld weet precies vanaf welke temperatuur klanten hun latte machiato inruilen voor een ice coffee. Deep Thunder kan het bedrijf dus helpen om op basis van de verwachte temperatuur voor elk Starbucks-filiaal de juiste hoeveelheid ingrediënten te berekenen.

Zelfs de personeelsbezetting is een kolfje naar de hand van Deep Thunder. Waarom extra personeel laten opdraven om de klanten op het terras te bedienen als je op voorhand weet dat het de ganse dag oude wijven zal regenen?

Ook voor vliegmaatschappijen is het weer big business. De windrichting- en sterkte bepaalt hoeveel brandstof je in een vliegtuig pompt. En als je op voorhand weet dat er op een bepaalde luchthaven een storm voorbij zal razen op het moment dat een van je vliegtuigen er moet landen, kun je al bij het vertrek een alternatieve route uitstippelen.

En dan hebben we het nog niet over verzekeringsmaatschappijen gehad. Bijvoorbeeld om te controleren of de klant die zijn wagen wil laten uitblutsen op kosten van de verzekeringsmaatschappijen wel degelijk getroffen werd door hagelballen.

Maar kan Deep Thunder wel doen wat IBM belooft? Jill Peeters, weervrouw bij VTM, gelooft alvast van wel. "Bij The Weather Company loopt elke seconde opnieuw een schat aan informatie binnen. Gegevens van weerstations, satellietfoto's, radarbeelden die stukken gedetailleerder zijn dan wat wij binnenkrijgen en daarbovenop scannen ze ook sociale media op zoek naar nuttige waarnemingen."

Als je al die info op de juiste manier verwerkt levert dat een weerbericht op dat een stuk accurater is dan de voorspellingen op basis van de bestaande weermodellen. "Al die modellen vertrekken vanuit de bestaande klimatologische omstandigheden", legt Peeters uit. "En net dat klimaat raakt de laatste jaren steeds grondiger verstoord."

De betrouwbaarheid van de voorspellingen gaat er niet meer op vooruit, terwijl het weer steeds grilliger wordt. Wat gedetailleerde, accurate voorspellingen tot big business maakt. En dat is slecht nieuws voor de modale burger. Met Deep Thunder mikt IBM in eerste instantie op grote businessklanten die grof geld willen betalen voor hun gepersonaliseerd weerbericht. Op een gedetailleerd verslag over de klimatologische omstandigheden in de eigen achtertuin is het nog even wachten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234