Woensdag 01/04/2020

De zin en onzin van strooien

Heeft strooien tegen ijzel op de wegen eigenlijk wel zin? Over die vraag is in Nederland een hele discussie losgebarsten. Ook bij ons leeft het debat. 'Moeten we dan ook de winterbanden afschaffen?'

Het was een hoge functionaris van de Nederlandse verkeersinformatiedienst VID die de kat de bel aanbond. Volgens de man zorgt net het strooien voor meer problemen op de weg. Het geeft automobilisten namelijk een vals gevoel van veiligheid. Terwijl ijzel volgens hem nauwelijks te bestrijden is en we ons daar gewoon moeten bij neerleggen. Door niet te strooien heb je ten minste het voordeel van duidelijkheid.

Een stelling waarin ook professor Johan De Mol, verkeersdeskundige aan de UGent, zich kan vinden. "Meer nog dan het strooien, is ons eigen gedrag belangrijk bij dergelijk winterweer. We moeten vooral ons rijgedrag aanpassen, maar dat wordt soms vergeten. Ik zie het nog vaak, mensen die vertrekken met nog bevroren autoruiten. Die zien geen steek, maar gaan toch al de weg op. Dat is op zich veel gevaarlijker."

Alles staat of valt ook met het moment van strooien, meent professor De Mol. "Als je te vroeg strooit en de ijzel ontdooit maar kan daarna weer aanvriezen, dan maak je het alleen maar erger."

En daar durft het bij ons weleens foutlopen. Want in Vlaanderen is het strooien op de wegen een nogal complexe zaak. Het Agentschap Wegen en Verkeer neemt de gewestwegen, waaronder de snelwegen, voor zijn rekening. Om dat praktisch te organiseren werd Vlaanderen opgedeeld in 23 districten. De gemeenten zijn dan weer verantwoordelijk voor de eigen gemeentewegen.

"Dat is op zich geen slechte zaak, want ook weersomstandigheden kunnen lokaal heel erg verschillen", stelt professor De Mol. "Alleen zorgt het wel vaak voor problemen. Er is een algemeen strooiplan, maar toch zien we grote verschillen. Die districten zijn kleine koninkrijkjes waar een verantwoordelijke autonoom beslist of en vooral ook wanneer er wordt uitgerukt."

"Ook bij de gemeenten zie je verschillen. Sommige doen dat heel gedreven, andere strooien bijna niet. Ook de manier waarop verschilt. Sommige plattelandsgemeenten zetten daar bijvoorbeeld landbouwers voor in. Die mensen zitten nu in een rustig seizoen en kunnen zo een cent bijverdienen. Maar de vraag is of alles wel zo planmatig gebeurt. En of we niet beter alles veel meer op elkaar zouden afstemmen?"

Geen garantie

Strooien heeft heel wat nadelen, daarover zijn vrijwel alle experten het eens. Het strooizout tast ons ecosysteem en onze auto's aan en beschadigt ons wegdek. Maar is niet strooien dan de oplossing? Neen, vindt Danny Smagghe van pechverhelpingsdienst Touring. "We moeten mensen die zich moeten verplaatsen ook de kans geven dat te doen. Als we het strooien afschaffen omdat dat een vals gevoel van veiligheid geeft, dan moeten we ook de winterbanden afschaffen. Dat is onzin. Alle negatieve dingen over strooien ten spijt, vrees ik dat we eraan vastzitten."

Ook volgens Veva Daniëls van het Agentschap Wegen en Verkeer is strooien een must, al geeft een strooibeurt nooit volledige garantie. "Als het na het strooien gaat regenen, dan is moeilijk te garanderen dat het strooizout blijft liggen en zijn werk kan doen. We proberen wel alles zo goed mogelijk in te schatten en houden de weersomstandigheden van heel dichtbij in de gaten."

Het is vooral aan de automobilisten zelf om hun rijgedrag aan te passen aan de weersomstandigheden. In Nederland denken verzekeraars er daarom al aan om automobilisten die bij gladheidswaarschuwingen thuisblijven, een premiekorting te geven. Volgens Wauthier Robbyns van beroepsvereniging Assuralia is dat ook hier niet ondenkbaar.

"Zodra auto's zijn uitgerust met een zogenaamde zwarte doos, een logboek dat je rijgegevens opslaat en waaruit kan worden afgeleid hoe veilig je rijdt, is dat zeker mogelijk. Rekening houden met weersomstandigheden kan dan als criterium worden opgenomen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234