Woensdag 18/05/2022

De zachte treurnis van een einzelgänger

turnhout

Novastar is Joost Zweegers en vice versa. Daar hoeft niemand nog van overtuigd te worden. Des te opmerkelijker dus dat de Limburgse songschrijver, nu met volle baard, ook als soloartiest verrassend uit de hoek wist te komen. Veel meer dan een vleugelpiano, een orgeltje, een handvol gitaren en een mondharmonica waren daar niet eens voor nodig.

Toch kreeg Zweegers zijn stroeve publiek niet van meet af aan mee in het Turnhoutse cultureel centrum: zijn entrée, heel sober op gitaar, had dan ook misschien net een tikkeltje meer vuurwerk mogen geven. Niet dat er op de songkeuze wat aan te merken was: ‘Tunnelvision’, dat te horen is in de verfilming van A.F.Th. van der Heijdens Het leven uit een dag, bleef hors catégorie, net als het zacht treurige ‘Miles’. Maar toch waren we uiteindelijk meer te lijmen voor de semiakoestische aanpak in ‘All Day Long’ en ‘Making Waves’ (“geschreven onder invloed van whisky en pijnstillers”, gaf Zweegers en passant nog mee), of het gestoei met etherische noise in ‘Mars Needs Woman’. Niet toevallig kwamen al die pareltjes stuk voor stuk uit Almost Bangor, dat voorlopig dienst mag blijven doen als het magnum opus van Novastar.Maar ook het oudere materiaal hield zich strak overeind in de set. Zo bleek er alweer niet te tornen aan Novastars doorbraaknummer ‘Wrong’. Naakt, opgesmukt of zwaar aangezet: het blijft een topsong. Zweegers herinnerde zich toevallig nog dat hij dat liedje als straatmuzikant speelde in Turnhout.

Grandeur

In éénzelfde adem liet hij zich ontvallen dat het de oudste song was in de set, maar daar werd de waarheid bepaald onrecht mee aangedaan. Zo vond ook het verzoeknummertje ‘Can’t Stand Losing You’ van The Police (1978) zijn weg naar de voorstelling, en werden ‘Carry that Weight’ van de Beatles (1969) en ‘Sugar Mountain’ van Neil Young (1968) evengoed bedacht met een prachtige versie. Die laatste song diende zich niet enkel aan als appendix bij ‘When the Lights Go Down on the Broken Hearted’ maar ook als een gewis hoogtepunt: in een dramatische herwerking met piano en mondharmonica probeerden grandeur en tristesse door eenzelfde deur binnen te komen.Ook ‘Waiting So Long’, een nummer dat Almost Bangor vreemd genoeg niet gehaald heeft, weerklonk in een schitterende versie, al zagen we pas iemand een traan wegpinken tijdens ‘Lost and Blown Away’, dat ginnegappend aangekondigd werd als een “romantische song voor de dames”.Novastar of Zweegers? Het een lijkt in extremis niet zonder het ander te kunnen, maar om eerlijk te zijn: als solist en einzelgänger wint de songschrijver momenteel het pleit.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234