Vrijdag 17/09/2021

De winnaars

Niet alleen Siegfried De Buck werd dinsdag beloond. Design Vlaanderen had behoorlijk wat labels en awards uit te delen. Een overzicht.

• Award Jong Talent 2008

Michaël Verheyden

• Award Bedrijf 2008

theo

• Award Publiek 2007

Frederik Aerts en Wim Segers met de radiator

Bryce voor Vasco

• OVAM Ecodesign Award PRO 08

Wave signalisatieverlichting, ontworpen door

Fosfor

Canvas zitbank ontworpen door Cides

• Label Ecodesign Award PRO 08

Ecover Refill ontworpen door Pars Pro Toto

Basic 3 zitbank ontworpen door Bart Baccarne

• Henry van de Velde Labels 2008

Bake Porter Line bakvormen en dozen, door Enthoven Associates voor PrepCo - Extron Int. Ltd.

Branch buitenverlichting door Rotor Group voor Modular Lighting Instruments

Brocante de salon tapijt van Atelier Blink

Etude Géométrique vijf schalen door Ann

Van Hoey

Flow zitmeubel in- & outdoor, door Xavier Lust voor Indera

Iris salontafel door Michael Bihain voor Metal Concept

Neo Cookware kookpotten door Frederik Aerts

voor Berghoff Worldwide

Sentido schakelaar, door Sandra Maes & Klaas Arnout voor Basalte

Shower buitendouche, door Danny Venlet voor Viteo

Soft Seat straatmeubilair, door Roel Vandebeek (Beek Design) voor Urbastyle

Spot Towel collectie keukenhanddoeken en schort, door Roel Vandebeek (Beek Design) voor Serax

Tectonic bijzettafeltje, door Alain Gilles voor Bonaldo

Torch Series verlichting, door Sylvain Willenz voor Established & Sons

Tram Jeruzalem, door Enthoven

Associates voor Alstom

Wilnest vogelhuisje, door GBO Design- Engineering (Eric Dumortier) voor Wildkamp

Carrière van zilversmid Siegfried De Buck beloond met Henry van de Velde Award

Zwijgen is goud

Een wandelstok met ingebouwde gps, een zilveren pralinetoren en olympisch bestek. Voor deze en andere sierlijke ontwerpen ontving de Gentse Siegfried De Buck deze week de Henry van de Velde Award voor zijn hele carrière. Toch is de man geen 'ronkende designnaam' bij het grote publiek. 'Ik zoek mijn cliënteel niet op', vertelt De Buck aan DMM. 'Ik wil dat men verliefd wordt op mijn ontwerpen. Overtuigen is aftuigen.'

Door An Bogaerts

Een carrièreprijs ontvangen, het is een dubbel gevoel", moet De Buck al lachend toegeven. De zilversmid mag dan dit jaar zijn zestigste verjaardag vieren, het einde is wat hem betreft nog bijlange niet in zicht. "Dat weet je natuurlijk nooit", zegt hij. "Als ik morgen ergens ineens een klontertje in mijn bloedbaan krijg, dan kan het definitief afgelopen zijn. Maar voorlopig gaat het allemaal nog prima. Ik heb elke dag weer het gevoel dat ik opnieuw begin. Zolang ik fysiek kan, wil ik zelf blijven ontwerpen en produceren. Een paar maanden geleden ben ik nog met de motor door Mongolië getrokken en heb ik er in barre omstandigheden overnacht, dus lichamelijk is er niks aan de hand."

Zwarte sneeuw

Zowel de mens als het oeuvre van De Buck zijn moeilijk te catalogiseren. Hij ontwerpt en maakt zelf vooral unieke sieraden, maar ook meubilair en interieuraccessoires staan op zijn palmares. Achtendertig jaar lang heeft De Buck koppig de boot van de commercie afgehouden. Hij moest en zou zélf ontwerpen en zélf produceren, op zijn eentje in zijn atelier. "Nu is het een luxe dat ik op die manier eigenzinnig mijn eigen ding kan doen. Maar ik kan je verzekeren dat Hermine (zijn vrouw, AB), onze drie kinderen en ik ruim tien jaar lang zwarte sneeuw hebben gezien. Toen ik begon, was er niemand anders die hedendaagse juwelen maakte." De Buck maakte van elk ontwerp één stuk en weigerde reclame te maken voor zijn werk. "Wie mijn ontwerpen koopt, moet er verliefd op worden", aldus De Buck. "Cru gezegd moet mijn publiek maar content zijn met wat ik maak. Ik probeer niemand te lokken. Dat is mijn manier om dagelijks één keer nee te zeggen tegen 'het systeem'. Overtuigen is aftuigen. Niemand moet een stuk van mij kopen omdat het 'in' is, ik vind het geweldig als mensen per toeval met mijn werk in contact komen, als ze zichzelf laten verrassen." Tja, spreken is zilver, zwijgen is goud. Door dat goud heeft De Buck zich de laatste jaren opnieuw laten verleiden. "Het is aan de ene kant een ondankbaar product, omdat het zich zo snel laat omsmelten tot iets anders, maar tegelijk is het een zaligheid om goud te bewerken", aldus de juwelenmaker. Het publiek van De Buck is erg uiteenlopend, van de jonge vrouw die wekenlang spaart voor één ring, tot de kapitaalkrachtige vrouwen die zichzelf eens willen verwennen. Maar dat het vrouwen zijn die de stukken voor zichzelf kopen, is volgens De Buck een duidelijke constante.

Virtueel ontwerpen

Siegfried De Buck leerde het ambacht van de edelsmederij op de Ecole des Métiers d'Arts in Maredsous en de Ecole des Arts Décoratifs de Strasbourg, waarna hij in 1971 onmiddellijk als eenzaat aan de slag ging. Intussen werd De Bucks werk al in alle grote Belgische en heel wat buitenlandse musea tentoongesteld en ontving hij al tal van prijzen en onderscheidingen. Tussen het smeden en hameren geeft hij zijn expertise door aan de studenten van de Sint-Lucas Hogeschool in Antwerpen. "Er is veel belangstelling voor de stiel", vertelt De Buck. "Er is ook een duidelijke neiging naar het authentieke van het ambacht: het eenzaam tekenen en bewerken van juwelen. Toch mag dat geen trend worden. We moeten niet blijven stilstaan in de tijd. Intussen zijn er revolutionaire manieren om virtueel aan juweelontwerp te doen. Ik zeg niet dat we ons daar volledig moeten aan overgeven, maar we moeten er zeker rekening mee houden dat het bestaat. Ik ben zelf volop aan het bijleren over virtueel ontwerp, hoewel ik het waarschijnlijk nooit zal toepassen."

Table for Tools

Designer, kunstenaar, toegepast kunstenaar of ambachtsman. De Buck weigert zichzelf in een hokje te plaatsen. Toch kan men de appreciatie van Design Vlaanderen in de vorm van deze award niet onterecht noemen. Hoewel de zilversmid het woord zelf niet graag in de mond neemt, is design toch één van zijn expertises. Anders komt een mens niet op Interieur Kortrijk te staan, om maar iets te noemen. Tijdens de afgelopen editie werd De Buck in de Kortrijkse Expohallen vertegenwoordigd door de tafel 'Table for Tools', een ontwerp dat hij jaren geleden samen met ontwerpster Katrien Van Hulle voor hun label Colect bedacht. Omdat dat label in 2008 tien jaar bestond, werd voor Interieur 08 een gouden versie met de toepasselijke naam Midas tentoongesteld. "Die tafel was het logische gevolg van een bestek dat ik in 1999 heb gemaakt voor het museum Boijmans Van Beuningen. Dat bestek droeg de titel 'Tools for Table'. Vanuit het bestek, dat tijdens de Olympische Spelen in de Belgische ambassade in Peking werd gebruikt, heb ik dan met Katrien Van Hulle een tafel ontworpen met besteklades. Zie je, niets ontstaat zomaar, achter alles zit een verhaal. In de tafel zit ook een speciale gleuf om het tafellaken doorheen te steken, een beetje zoals de rollen papier op de patiëntentafel bij de gynaecoloog." Al zijn er misschien ook iets smakelijkere vergelijkingen mogelijk.

Wandelstok

Naast de chocoladekan voor Filip en Mathilde en de zilveren pralinetoren met pootjes in de Belgische driekleur, is het meest opmerkelijke stuk uit De Bucks oeuvre ongetwijfeld de wandelstok. "De wandelstok is een heel interessant object", aldus De Buck. "Het maakt een persoon sterker of zwakker, net als bij een hoed. Daar kan je jezelf in verstoppen maar je kan er net zo goed mee pronken. Een wandelstok maakt deel uit van iemands persoonlijke ruimte, dat is trouwens het gebied waarin al mijn ontwerpen zich situeren." Intussen maakte De Buck al een aantal erg gewaagde versies van de stok. Eentje met een ingebouwde gps bijvoorbeeld, of met een digitale camera erin. Het meest recente exemplaar is voorzien van een Ferrarisleutel. "Die heb ik gemaakt voor een Duitse expo over Wertzeichen, over statussymbolen. Voor mannen was de wandelstok vroeger een statussymbool, nu is een Ferrarisleutel dat", vertelt De Buck. "Vroeger waren attributen bij mannen minstens even belangrijk als bij vrouwen. Maar de oorbellen en grote kragen zijn nu vervangen door piercings en tatoeages, mannen hebben afstand genomen van lichaamsaccessoires. Dat is jammer. Een wandelstok is bovendien het meest simpele object dat de mens ooit heeft gemaakt. Je raapt het op en het functioneert, niemand heeft er een gebruiksaanwijzing voor nodig. Dat is toch wonderlijk, dat de vorm de functie vanzelfsprekend maakt."

Engelbewaarder

Net als de Table for Tools was er ook voor het ontwerp van de wandelstok een aanleiding. Die aanleiding was de Henry van de Velde Award 1994, de allereerste. Die mocht De Buck niet ontvangen, maar ontwerpen. Het toeval wil dat de award die De Buck dinsdag kreeg, gemaakt is door David Huycke, oud-student van De Buck én de man die in dat eerste jaar twee awards 'made by De Buck' ontving, voor Jong Talent en de Prijs van het Publiek. "Die trofee was een soort holle estafettestok, waar de oorkonde ingestopt werd. Toen ik bij de uitreiking zag dat sommige winnaars hem stuntelig om zich heen draaiden en er niet goed weg mee wisten terwijl anderen hem triomfantelijk in beide handen hielden, wist ik dat ik hier nog verder op wilde doorgaan." De wandelstok zal nu deel gaan uitmaken van de Henry van de Velde-tentoonstelling in het Vlaams Parlement, nog tot en met 21 februari.

"Of het beste nog moet komen", vraag ik hem ten slotte. "Bwa nee", lacht De Buck. "Bij mij is elke dag goed. Ik heb een heel goede engelbewaarder... (denkt na) en een heel goede vrouw, dat helpt ook." n

INFO www.siegfrieddebuck.be, www.designvlaanderen.be. De tentoonstelling over de laureaten loopt nog tot 21 februari 2009 en is vrij toegankelijk van maandag tot zaterdag, van 10 tot 17 uur, Lokettenzaal Vlaams Parlement, IJzerenkruisstraat 99, 1000 Brussel.

SpinaEen artistieke voorstelling van de ring Spina, een uniek stuk in goud.

Ferrari

Voor een Duitse expo over statussymbolen maakte De Buck deze ietwat decadente versie van de wandelstok. 'Voor mannen was de wandelstok vroeger een statussymbool, nu is een Ferrarisleutel dat', vertelt De Buck.

My Lips

Een zilveren schaal uit 1992 met de poëtische naam 'Read my Lips'.

Warmed desire Een uniek stuk in massief zilver uit 2007.

Trofee

Elke vijf jaar wordt er een nieuwe Henry van de Velde Award ontworpen. De trofee die De Buck deze week in ontvangst nam, is van de hand van David Huycke, een oud-student van Siegfried De Buck.

Het zijn vooral vrouwen die mijn stukken voor zichzelf kopen

Een wandelstok is het simpelste object dat de mens ooit heeft gemaakt. Je raapt het op en het functioneert

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234