Vrijdag 24/01/2020

De wereld van een grafisch genie

Deze week opent in het Jubelpark de erg knappe retrospectieve rond André Franquin, die eerder al hoge toppen scheerde in Parijs. Stripspeciaalzaak.be start zaterdag ook met een uniek project. De redactie van die Vlaamse nieuwssite vroeg meer dan honderd stripauteurs naar hoezeer zij de Belgische grootmeester nog in het hart dragen.

door Geert De Weyer

Een van de mooiste tentoonstellingen over de negende kunst van de afgelopen jaren is ongetwijfeld die over Franquin in Parijs. De pronkstukken daarvan waren met name de talloze uitvindingen, transportmiddelen en muziekinstrumenten van Guust, de schurk Zwendel of de graaf van Rommelgem. In drie dimensies en op ware grootte. Ook de puinhoop van het kantoor van Guust werd meticuleus nagebouwd, inclusief het ronkende kantoorhulpje.

De wereld van Franquin integreerde nadrukkelijk de speelsheid en charme van de stripmeester, maar liet niet na ook de sombere, depressieve kant van zijn persoonlijkheid te benadrukken. De letterlijk kleurloze cartoons van Zwartkijken kregen eveneens hun plek.

In de Franse hoofdstad werd de expo bezocht door zowat 300.000 mensen en waren de kritieken erg goed tot lovend. Nog voor de opening daarvan werd er al hardop over gedacht om de expo ook in België onder te brengen, maar het bleek een hele opgave om de gepaste 1.800 vierkante meter te vinden. Autoworld, in het Jubelpark van Brussel, Franquins geboortestad, kan alles gelukkig een half jaar herbergen.

Meer en beter, dat is het voornaamste verschil met de Parijse versie. De initiatiefnemers zeggen dat ze hun lessen hebben getrokken. Er zijn 20 procent meer originelen, met name van monsterdroedels, uit De Banjers en van covers van Robbedoes en Kwabbernoot. Ton en Tinneke krijgen naar verluidt echter even weinig aandacht als in Parijs.

Verder werd de scenografie van vier van de zes zalen veranderd, het thema van de parkeeroorlog werd aangepast, er is een nieuwe maquette van Guust Flaters kantoor en het wat kermisachtige decor van de Palombische jungle is aangepast. Net dat luik stak in Parijs het minst professioneel in elkaar.

Klapstuk van de expo is allicht andermaal het luik over de visionaire ontdekkingen en voertuigen van Robbedoes en Kwabbernoot, alsook over de uitvindingen van Guust. Naast de op ware grootte vervaardigde Fiat 509, de Zwendelmobiel of Kwabberhefschroef, werd speciaal voor deze Brusselse expo de Turbotractie 2 geconstrueerd, het vervolg op het eerste voertuig dat ingenieur Kogels in De hoorn van de neushoorn als cadeau aan de rosse piccolo en zijn vriend schonk. Het is meteen het duurste stuk op deze expo. In Brussel worden andermaal tussen de tweehonderd- en driehonderdduizend bezoekers verwacht. De tentoonstelling is voor de Belgische hoofdstad vanzelfsprekend ook tweetalig gemaakt. Er zijn verder geen plannen om De wereld van Franquin in andere landen onder te brengen.

De wereld van Franquin, vanaf vrijdag tot 15 april, Autoworld, Jubelpark 11, Brussel, www.lemondedefranquin.com.

Iedereen houdt van 'mijnheer Franquin'

Vraag meer dan honderd stripauteurs wat ze van André Franquin vinden en op letterlijk één enkele uitzondering na regent het lof en warme herinneringen. Dat blijkt uit 'De wereld rond Franquin'. In die rubriek publiceert De Stripspeciaalzaak tijdens de duur van expo elke week vijf reacties van collega-tekenaars op haar site.

"We weten dat Franquin aan zware depressies leed. Maar in de omgang met collega's en fans was hij een aangename vent, iemand met wie je goed kon lachen", aldus David Steenhuyse, hoofdredacteur van De Stripspeciaalzaak. "Zo vertelde Mazel, tekenaar van De Paparazzi, ons dat hij Franquin belde voor hulp. Twee dagen later kwam hij bij Mazel over de vloer, samen met Morris, Peyo, Tillieux en Will. Bestaat zo'n collegialiteit nog?"

"Yslaire zet Franquin naast Moebius als grafisch genie, al de rest heeft volgens hem hooguit enorm veel talent. Jammer dat we Hergé niet meer konden contacteren, want hij was een beetje jaloers op Franquin."

De lijst van tekenaars die wat graag hun mening kwijt wilden over 'mijnheer Franquin' is lang. Herr Seele ziet hem eerder als een maniërist dan als de Vlaamse primitief die Hergé was. Marc Sleen wijst erop dat Franquin ondanks zijn humor een pessimist was. Hoe intiemer de vriendenkring, hoe introverter en geslotener hij werd. Marvano wijst op 's mans goedheid, ontroering, medeleven en intelligentie: "Allemaal dingen die je van veel 'humoristen' die na hem kwamen absoluut niet kunt zeggen." Tot nog toe reageerde slechts één tekenaar afwijzend. "Die scenarist is toevallig onder te verdelen in het Hergékamp", aldus Steenhuyse.

Het emotioneelste antwoord kwam van Fournier, die in 1969 de reeks Robbedoes van Franquin overnam. "Het was de eerste keer in 35 jaar dat iemand hem vroeg naar zijn omgang met Franquin."

www.stripspeciaalzaak.be

André Franquin roept bij zogoed als alle collega's warme herinneringen op

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234