Donderdag 21/10/2021

De wereld is weer klaar voor de flair van Ferry

Dinsdagavond speelde Ferry de nummers voor het eerst live tijdens een showcase voor een kleine 300 vrienden uit de Londense jetset. De setting voor dit exclusieve evenement - een fotogalerij in het hart van de Britse hoofdstad - was perfect gekozen. 

De foto’s aan de grote witte wanden, en vooral de bijbehorende prijskaartjes, lieten verstaan dat galerij Phillips de Pury & Company in hoofdzaak kapitaalkrachtige kunstliefhebbers over de vloer kreeg. Ook de genodigden die Ferry op de gastenlijst had gezet zagen eruit alsof ze net hun vierde loft aan de Thames hadden gekocht. De mannen strak in het pak, de vrouwen in avondjurken van dure designers. Allemaal werden ze verwend met Britse tapas en copieuze hoeveelheden champagne, terwijl ze in afwachting van het concert nog snel wat werk monsterden van topnamen als Henri Cartier-Bresson, Bruce Weber, Anton Corbijn en onze eigen Dirk Braeckman.

De ruimte waar Ferry even later op het podium stapte, was dan weer helemaal behangen met stijlvolle door Adam Whitehead gemaakte beelden van Kate Moss, zoals er ook eentje op de hoes van de nieuwe cd staat. Het decor en de muziek pasten als puzzelstukjes in elkaar. Ferry had zich niet alleen omringd met een uitstekende begeleidingsgroep, maar werd bovendien geflankeerd door twee schaars geklede danseressen die zich tijdens openingsnummer ‘You Can Dance’ al meteen van hun wulpste kant lieten zien. Ferry - als altijd in das en kostuum - zong uitstekend, en zijn stem kleurde bovendien mooi met die van de vier zwarte achtergrondzangeressen achter hem.

Nog iets dieper op het podium viel Ferry’s zoon Tara op, die zich als drummer behoorlijk uit de slag trok. De jonge gitarist Olly Thompson stal als vanzelf de show met smaakvolle, grofkorrelig gespeelde solo’s. Het was vooral zijn verdienste dat de op plaat vaak etherische, luxueuze muziek zich live van een veel ruwere kant liet zien. ‘Alphaville’ klonk zwoel en dansbaar, terwijl Ferry zijn imago als vereenzaamde vrouwenversierder in de verf zette middels het mee door Scissor Sisters geschreven ‘Heartache By Numbers’. Het aanstekelijke ‘Shameless’ beklemtoonde dan weer dat de melancholische stem van Ferry ook gedijt op de moderne funkbeats van Groove Armada.

Rehabilitatie

Het als uitsmijter opgespaarde ‘Let’s Stick Together’ veroorzaakte ten slotte nog dezelfde opwinding als toen de zanger het meer dan dertig jaar geleden voor het eerst opnam. Na een lang verblijf in de periferie van de popmuziek lijkt de wereld vandaag weer klaar voor de stijl en de elegantie van Bryan Ferry. Begin volgend jaar staat er alvast een nieuwe tournee met Roxy Music in de steigers, maar hopelijk duurt het niet te lang voor hij ook met zijn solomateriaal onze kant op komt. Het moment zit goed om hem te rehabiliteren als een van de meest invloedrijke namen in de Britse popmuziek.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234