Woensdag 26/02/2020

De wereld is een smerige stal

filmcircuit vijf filmhuizen pakken uit met misdaadklassiekers

Brussel

Eigen berichtgeving

Ward Daenen

Morgenavond speelt in cinema Sphinx in Gent Shadow of a Doubt, een film uit 1943 van Alfred Hitchcock over een moordenaar van rijke weduwes. Een perfecte opener voor 'Crime Time', een seizoensreeks over 'misdaad, moord en suspense in de film'.

"Wie een reeks misdaadklassiekers wil tonen, kan best van al met een Hitchcock beginnen", glimlacht Patrick Deboes, voorzitter van vzw Laluna die 'Crime Time' een keer per week, tot mei 2004, in bioscopen in Kortrijk en vier andere Vlaamse steden organiseert. "Maar versta ons niet verkeerd. We willen met deze reeks vooral weinig betreden paden bewandelen. Shadow of a Doubt is, hoewel een van zijn vernuftigste, niet Hitchcocks bekendste film", aldus Deboes. 'Crime Time' is overigens al de vijfde 'filmparade' van Laluna, die de voorbije seizoenen uitpakte met reeksen van literatuurverfilmingen, debuten van bekende regisseurs en films over steden.

Alfred Hitchcock - later op het seizoen wordt ook nog zijn magistrale Strangers on a Train vertoond - mag dan al terecht de 'meester van de suspense' heten, hij is bijlange niet de enige die aan bod komt in 'Crime Time'. Staan ook op het programma, dat zoals uit volgend rijtje blijkt veel meer is dan alleen maar een serie misdaadprenten: beroemde titels als Some Like It Hot (Billy Wilder, 1959), Bonnie and Clyde (Arthur Penn, 1967), The Postman Always Rings Twice (Tay Garnett, 1946) of Orson Welles' Touch of Evil uit 1958 zijn stuk voor stuk mijlpalen uit de filmgeschiedenis. Die laatste is alleen al om Marlene Dietrichs verschijning de moeite waard. Bovendien hoort de opening ervan thuis in elke bloemlezing van de filmgeschiedenis: het plaatsen van een autobom gevolgd door drie minuten waarin behalve een stadje aan de Amerikaans-Mexicaanse grens ook de hoofdrolspelers (Charles Heston, Orson Welles en Janet Leigh) worden ingeleid. Naast weinig vertoonde films van grote kanonnen worden ook enkele Franse films hernomen, al dan niet cult maar alleszins schatplichtig aan de 'Polar'. Kunstige policiers zijn dat, die vooral in de jaren 1960 piekten. Van Jacques Becker wordt Touchez pas au grisbi uit 1953 (met Jean Gabin en Jeanne Moreau) getoond, van Henri-Georges Clouzot Les diaboliques uit 1954 (met Simone Signoret en Paul Meurisse), van François Truffaut Tirez sur le pianiste uit 1960 (met Charles Aznavour en Nicole Berger). La piscine uit 1968 dan nog. Jacques Deray vertelt daarin een verhaal over vrienden, met vakantie in Saint-Tropez, die elkaar zowat zouden kunnen vermoorden, wat in een enkel geval ook gebeurt. Ook de acteurs zijn nauwelijks te versmaden: de jonge Alain Delon, de piepjonge Jane Birkin, de sterke vertolking van Romy Schneider. "De selectie beperkt zich niet tot een of twee decennia", onderstreept Deboes. "We tonen klassiekers vanaf de jaren 1910 (Das Kabinett des Dr. Caligari van Robert Wiene, WD) tot de jaren 1990 (Hana-bi van Takeshi Kitano, WD). Is de reeks een spiegel van de twintigste eeuw? "Voor een deel wel. Alle films belichten op een of andere manier de donkere kant van de mens. Moord, intriges, liaisons dangereuses, noem maar op. In die zin geloof ik ook wel in de blijvende actualiteitswaarde van films die het hebben over goed en kwaad", aldus Deboes.

Charlie Oakley (rol van Joseph Cotton) maakt in Shadow of a Doubt alvast volgende analyse van de hopeloze toestand: "De wereld is een smerige stal. Als je de voorkant van de huizen rukt, vind je zwijnen." Of dat voldoende reden is om aan het moorden te gaan, dat is een andere zaak.

Alfred Hitchcock, Shadow of a doubt. 21/10 Limelight, Kortrijk. 29/10 Sphinx, Gent. 4/11 Studio's Leuven. 9/11 Lumière, Brugge. 11/11 Cartoon's, Antwerpen. Crime Time loopt tot eind mei 2004 in deze vijf zalen. Iedere week wordt een film op een vaste dag en op een vast tijdstip getoond. Programma via laluna.vzw@pi.be

Alle films belichten op de een of andere manier de donkere kant van de mens. Moord, intriges, liaisons dangereuses, noem maar op

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234