Vrijdag 13/12/2019

Update

"De Watergroep moet ruim 3,6 miljoen euro terugbetalen aan klanten"

Bevoegd minister Joke Schauvliege. Beeld belga

Drinkwaterbedrijf De Watergroep moet meer dan 3,6 miljoen euro terugbetalen aan zijn klanten voor een waarborg die in 1993 werd geschrapt. Dat zegt Vlaams parlementslid Rob Beenders (sp.a) in een persbericht, waarover het Belang van Limburg ook bericht. De geïnde bedragen werden na de afschaffing van de waarborg niet automatisch terugbetaald.

Tussen 1950 en 1993 werd door de Watergroep een 'waarborg' gevraagd aan haar klanten voor de plaatsing van een watermeter in een woning. Die was verplicht voor de bewoners van een pand waar een watermeter noodzakelijk was. De waarborg bedroeg in die periode 100 of 200 Belgische frank, omgerekend 2,48 euro of 4,96 euro.

"Kafka"

De waarborg is ondertussen geschrapt, maar de geïnde bedragen werden na de afschaffing van de waarborg niet automatisch terugbetaald. In totaal gaat het volgens de jaarrekeningen van 2016 om meer dan 3,614 miljoen euro.

Veel klanten weten niet dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor het opvragen van de waarborg, omdat nergens wordt gecommuniceerd dat de waarborgen ooit zijn betaald en dat ze op eigen verzoek kunnen worden teruggevorderd, aldus Beenders. Bovendien moeten de klanten hun kwintantie voorleggen om het geld terug te krijgen, wat Beenders "kafka" noemt.

"Per abonnee gaat het misschien maar om een symbolische terugbetaling, maar het kan niet dat de Watergroep interesten opstrijkt en geld verdient op waarborgen die al meer dan 20 jaar zijn afgeschaft. De waterfactuur is de laatste jaren al aanzienlijk duurder geworden, geld dat toebehoort aan de klanten moet automatisch worden terugbetaald."

Schauvliege

"Per abonnee gaat het misschien maar om een symbolische terugbetaling, maar het kan niet dat de Watergroep interesten opstrijkt en geld verdient op waarborgen die al meer dan 20 jaar zijn afgeschaft. De waterfactuur is de laatste jaren al aanzienlijk duurder geworden, geld dat toebehoort aan de klanten moet automatisch worden terugbetaald."

Het sp.a-parlementslid voegt toe dat hij aan bevoegd minister Joke Schauvliege (CD&V) zal vragen om stappen te zetten. "De klanten moeten dit geld op korte termijn terugbetaald krijgen, net zoals dit is gebeurd na mijn tussenkomsten bij de brandslangen. Correct is correct", aldus Beenders.

De Watergroep: "Geld terugbetalen niet zo eenvoudig"

Bij De Watergroep klinkt het dat het geld terugbetalen niet zo eenvoudig is, en dat de klanten hun waarborg dus niet automatisch zullen terugkrijgen.

"Deze waarborg werd geïnd in de periode 1950-1993, het pre-informaticatijdperk, toen nog geen sprake was van centrale databanken met klantengegevens. We hebben jammer genoeg geen register van alle waarborgen", reageert woordvoerster Kathleen De Schepper, die bevestigt dat klanten mits het voorleggen van de kwitantie hun geld kunnen terugkrijgen.

De Watergroep "zal het openstaande bedrag via de boekhoudkundige regels verwerken en dit bedrag inzetten ten bate van onze klanten door een verhoogd investeringsritme aan te houden zonder tariefverhoging", klinkt het nog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234