Maandag 14/10/2019

De waanzinnige marketingstunts van een on-linecasino

De laatste aankoop in het rijtje waarmee GoldenPalace.com de aandacht poogt te trekken: een pretzel die er zou uitzien als Maria met Jezus op de arm

Gokken op eeuwige roem

Door waanzinnige hebbedingen op veilingsites te kopen is GoldenPalace.com erin geslaagd een wereldmerk te worden. Het on-linecasino telde geschifte bedragen neer voor onder meer een croque-monsieur die op de Maagd Maria lijkt, de auto waar de nieuwe paus ooit mee reed en het adresboekje van Marilyn Monroe. Zomaar, om de aandacht te trekken.

Het is dinsdagochtend en dit is een gok die niet kan mislukken: tegen het einde van de dag zal GoldenPalace, het virtuele casino, een twijfelachtige reclamestunt hebben uitgehaald die ergens de aandacht van een journalist zal trekken. Je hoeft de cyberwereld van de on-linecasino's niet te kennen om van GoldenPalace te hebben gehoord. Het virtuele gokbedrijf, dat officieel in de Caraïben is gevestigd maar door Canadezen wordt gerund, is al jaren de wereldkampioen van de uitzinnige marketingstunts. Zo kocht het onlangs een zwangerschapstest die door Britney Spears zou zijn gebruikt. GoldenPalace beweert bovendien dat het de leider van de on-linecasino's is, een aanspraak die het echter moeilijk kan bewijzen.

Vroeger legden de handige jongens van GoldenPalace zich toe op guerrillamarketing, meestal door streakers of halfnaakte gekken naar grote evenementen te sturen met het webadres van de firma op hun blote huid getatoeëerd. Een naakte heer jogde in 2004 over het speelveld van de US Super Bowl en in hetzelfde jaar dook een Canadees tijdens de Olympische Spelen in een zwembad waar net een nummer gesynchroniseerd zwemmen bezig was. Het enige wat de geschrokken toeschouwers zich achteraf herinnerden, afgezien van het bloot, was de naam van het bedrijf.

Toen het merkte dat guerrillamarketing begon te vervelen, veranderde GoldenPalace zijn strategie. Tegenwoordig brengt het zichzelf keer op keer in het nieuws door op on-lineveilingen de gekste dingen te kopen. Het enige criterium is dat de aankoop de media aanspreekt (vandaar dat u dit stuk nu leest). En daarom is GoldenPalace nu de trotse eigenaar van de zwangerschapstest. "Het is moeilijk om een prijs te plakken op een plasje van Britney Spears", zei Drew Black, de woordvoerder van het bedrijf, na de bekendmaking van de aanschaf.

Het hoeft niet bij een test te blijven. Begin deze week heeft een vrouw in Pennsylvania een baby op de wereld gebracht, Devon, die dankzij een afspraak met GoldenPalace in de maand juli zijn complete garderobe van het casino zal krijgen. Devon wordt weliswaar geen wandelend, maar wel een huilend en kwijlend levend reclamebord voor de website van het bedrijf. Gedelegeerd bestuurder Richard Rowe is erg trots op de deal: "Volgens mij zijn wij de aard van sponsoring, merkvorming en reclame in het algemeen aan het transformeren. Wij verleggen elke dag grenzen en ik kan me goed voorstellen dat de marketinghandboeken van de toekomst een hoofdstuk over GoldenPalace zullen hebben."

Hoe succesvol de stunts echt zijn, is moeilijk te bepalen. Toch beweert het bedrijf dat het al sinds zijn eerste jaar, 1997, winstgevend is. Het optreden van de streaker tijdens de Superbowl - toevallig ook de wedstrijd waarin Janet Jackson een tepel toonde - deed het verkeer op de website met een piek van 380 procent stijgen. GoldenPalace beweert ook, opnieuw moeilijk bewijsbaar, dat zijn inkomsten jaarlijks met 5 procent toenemen.

Het akkoordje met de jonge moeder in Pennsylvania, die voorlopig 999 dollar heeft gekregen om kleertjes te kopen, is eigenlijk vrij tam (wat niet belet dat het tot in Zuid-Afrika in het nieuws is gekomen). Het verbleekt in elk geval in vergelijking met de investering in Spears' zwangerschapstest, die, tussen haakjes, door een fan werd gered uit het vuilnis van een Canadees hotel waar de ster onlangs te gast was. Een woordvoerder van GoldenPalace heeft achteraf toegegeven dat hij niet honderd procent zeker weet of het de zangeres was die de test heeft gebruikt, maar dat zijn details.

Onlangs deed het bedrijf een aankoop die bijna banaal kan lijken: zijn vertegenwoordigers bezochten een veiling van Marilyn Monroe-souvenirs in Los Angeles en kregen het in leer gebonden adresboekje van de ster te pakken, met de telefoonnummers van beroemdheden als Frank Sinatra en Joe DiMaggio.

In zekere zin volgt het op die manier in zijn virtuele wereld een oude traditie van de conventionele casino's van Las Vegas. Die hebben ook altijd hun hotels volgestouwd met bizarre bezienswaardigheden die de klanten naar de speelzaal moesten lokken. Het MGM Grand heeft leeuwen, het Mirage witte tijgers en een namaakvulkaan op zijn oprijlaan. Het Paris heeft een niet helemaal levensgrote versie van de Eiffeltoren en het Golden Nugget heeft, jawel, een grote goudklomp. Het enige verschil is natuurlijk dat GoldenPalace geen echt casino heeft waar het zijn schatten kan uitstallen, hoewel er sprake is van een rondreizende show met de kostbaarste stukken.

Bovendien zal het casino binnenkort een aantal van zijn prijzen de ruimte in schieten, aan boord van een met particuliere fondsen gefinancierde raket die door het casino wordt gesponsord. Weldra zullen dus een Cabbage Patch-pop met de beeltenis van actrice Ellen Degeneres, een paar schoenen van Celine Dion en de voetbal waarmee David Beckham op Euro 2004 in Portugal de Engelse penalty miste, in een baan om de aarde draaien. Misschien krijgen ze op hun ruimteodyssee gezelschap van Marilyns adresboekje, maar het bedrijf heeft nog niet bekendgemaakt wat het daar precies mee van plan is.

Sommige aankopen hebben een altruïstisch of liefdadig tintje, zoals de keer dat GoldenPalace 10.000 dollar neertelde voor een bord dat uit het wrak van de Titanic afkomstig zou zijn en door een dakloze te koop werd aangeboden. Een andere keer kocht het bedrijf een paar Nintendo Playstations van een man in Texas die beweerde dat zijn kinderen, voor wie hij ze oorspronkelijk had gekocht, ze niet verdienden omdat ze te stout waren, en dat de opbrengst naar plaatselijke arme gezinnen zou gaan.

Die geste was misschien goed voor een paar nieuwsberichten in Texas. Maar andere aankopen van het bedrijf hebben wereldwijd belangstelling gekregen. Vorige maand betaalde GoldenPalace voor een man in Zuid-Duitsland 245.000 dollar voor een zes jaar oude Volkswagen Golf. De verklaring voor die absurde prijs voor de versleten auto: hij was nog van kardinaal Joseph Ratzinger geweest, de nieuwe paus.

Ratzinger, Dion, Monroe, zelfs Spears kun je nog begrijpen. Maar een tien jaar oude croque-monsieur? Zo komen we bij een andere geniale inval van de marketingmensen van GoldenPalace. Want als je belachelijk veel geld betaalt voor belachelijk idiote dingen - meestal oorspronkelijk aangeboden op eBay of een andere veilingsite, craigslist.com - schieten de media wakker.

Einde vorig jaar scoorde het casino een echte voltreffer door 28.000 dollar te betalen voor een gedeeltelijk opgegeten croque die op eBay werd aangeboden door een vrouw die opeens gemerkt had dat haar toast opvallend sterk op de Maagd Maria leek. Het grootste mirakel was nog dat ze haar snack tien jaar bewaarde voor ze besloot hem te verkopen, en dat er geen spoortje schimmel op verscheen.

Aangemoedigd door de reacties op de aankoop van de croque, maakte het casino vorige week een nieuwe aanwinst voor zijn rijke bijbelse voedselverzameling bekend. Het heeft, weer op eBay, 10.600 dollar geboden voor een pretzel die het evenbeeld zou zijn van de Maagd Maria met Jezus op de arm.

Dat was natuurlijk schitterend nieuws voor Machell Naylor uit Saint Paul, Nebraska, die de misvormde pretzel had ontdekt in een zak die in de supermarkt 2,29 dollar had gekost, net voor haar dochter Crysta hem wilde opeten. Het mooiste van het verhaal is dat GoldenPalace Crysta als toemaatje een paard cadeau deed.

De croque bewijst overtuigend dat het systeem werkt. Het verhaal kwam niet alleen op het televisienieuws maar dook ook op in populaire televisiereeksen in de VS, zoals CSI. Woordvoerder Black: "In reclame omgerekend zou dat miljoenen kosten."

Wie zal hem ongelijk geven? Het casino eindigde het jaar 2004 door alleen al in december 100.000 dollar uit te geven aan on-lineaankopen. Enkele van de bizarre, uitzinnige en ronduit smakeloze aanwinsten van het casino: het borstimplantaat van een gewezen Playboy-meisje, een abnormaal grote citroen (29,99 dollar), een supergrote Frosted Flake (156 dollar), een leger speelgoedsoldaatjes (1.350 dollar) en, voor de spotprijs van 31 dollar, een "wetenschappelijke vergeestelijker", wat dat ook moge zijn.

Alles draait natuurlijk om de bereidheid van het publiek om het spel mee te spelen. Als er met geld wordt gezwaaid, is er niets wat mensen niet op eBay en andere veilingsites zullen aanbieden in de hoop de aandacht van het casino te trekken. Zo heeft GoldenPalace laatst 65.000 dollar betaald voor een wandelstok die volgens zijn eigenaar bewoond werd door de geest van een dode grootvader. Een vrouw uit Connecticut heeft de naam van haar nieuwe baby aan het bedrijf verkocht, zodat het nietsvermoedende kind nu GoldenPalace.com heet. Haar ouders zeggen dat ze haar Goldie noemen, dat is korter. Godzijdank.

Zelfs als het casino ooit failliet zou gaan, kunnen we erop rekenen dat zijn naam nooit zal worden vergeten. Het heeft namelijk het recht gekocht om een onlangs ontdekte Zuid-Amerikaanse apensoort naar zichzelf te noemen. Jawel: ergens in de jungle loopt een apensoort rond die GoldenPalace.com heet. En zo zal het bedrijf tot het einde der tijden worden herinnerd.

© The Independent

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234