Dinsdag 19/01/2021

De waan van het breedbeeld

psychologische thriller l Off Screen HHH

Luc Joris

Met de misdaadthriller /romance Van God los! (2003) bewees regisseur Pieter Kuijpers (34) dat hij heel wat in zijn mars heeft. De film leverde hem in de Nederlandse pers zelfs de eretitel 'Scorsese van de lage landen' op. Van God los! was immers gebaseerd op de bende van Venlo, een groep brutale jongeren die begin jaren negentig het zuiden van Nederland terroriseerde. Maar het heette ook een 'tamelijk zeldzaam verschijnsel in de vooral door boekverfilmingen gedomineerde Nederlandse filmtraditie', omdat Kuijpers zich liet inspireren door de recente actualiteit. Inmiddels werkt hij aan een film over Andries Riphagen, de man die de Hollandse Al Capone wordt genoemd.

Ook Off Screen is gebaseerd op een tragisch feit (zie hiernaast) en als Kuijpers verdergaat op het elan dat hij in deze ijzersterk vertolkte film tentoonspreidt, zijn onze noorderburen een interessant filmmaker rijker. Kuijpers kiest opnieuw voor een nadrukkelijk sobere sociaal-realistische context, maar tegelijk onttrekt hij zich daaraan door zowel formeel als inhoudelijk bewuster voor het thrillergenre te kiezen. Een van de grote verdiensten van Off Screen is overigens dat de makers erin geslaagd zijn de spanning van begin tot einde vol te houden, terwijl je nieuwsgierigheid alleen maar groeit.

Maar als er een punt is waarop deze behoorlijk beklemmende thriller over waan en werkelijkheid indruk maakt, dan is het de krachtige en ongemeen boeiende tekening van de psyche van de verbitterde en eenzame John Voerman, een toegewijde buschauffeur die niet met bussen met reclame wil rijden, het niet op strippenkaarten heeft - "voordien was er meer contact" - en die volgens zijn ex-vrouw veel te veel nadenkt.

Zijn gijzelingsactie wordt immers als een soort raamverhaal gebruikt, want voortdurend doorweven met lange, intrigerende flashbacks die je geleidelijk inzicht geven in zijn wanhoop en hoe hij contact met zijn omgeving verliest. Typerend voor de ontreddering van Voerman - en dat is dan weer gebaseerd op de werkelijkheid - is dat hij de Rembrandttoren binnenwandelde met tien kilo springstof en een geweer onder de arm, omdat hij met de Philips-topman wilde spreken. Philips was enkele maanden voordien echter verhuisd naar de Breitnertoren ernaast. Zo krijg je onmiddellijk een soort sympathie voor hem en zijn strijd. Voerman is de triestige, kleine, alledaagse man die verwoed brieven schrijft naar de consumentendienst en nooit een antwoord krijgt. Off Screen geeft aan dat gegeven een licht fantastische draai, maar de film blijft ook geloofwaardig en beangstigend in zijn aanklacht tegen consumentenbedrog en -manipulatie.

Jeroen Krabbé is speels genuanceerd als Gerard Wesselinck, het gladde hoofd sound & vision van Philips. Tijdens een busrit maakt hij toevallig kennis met Voerman. Geleidelijk ontstaat een vreemde vriendschapsband, al ontpopt het door Krabbés personage zich meer en meer tot een soort Lucifer.

De ster van Off Screen is echter Jan Decleir. Een acteur van het kaliber van Anthony Hopkins kan een scène met één welgemikte explosieve, verbeten of weifelende blik een enorme impact en geladenheid geven. Decleir bewijst hier nog maar eens dat hij ook dat talent en die geweldige présence heeft.

VERTOLKING Jan Decleir, Jeroen Krabbé, Astrid Joosten, Theu Boermans, Ghijs de Lange REGIE Pieter Kuijpers LAND Nederland SPEELDUUR 100 minuten

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234