Vrijdag 26/02/2021

The Loft

De vrouw achter Erik Van Looy

null Beeld Thomas Sweertvaegher
Beeld Thomas Sweertvaegher

Bij de wereldpremière van 'The Loft' zijn vanavond alle schijnwerpers op Matthias Schoenaerts en Erik Van Looy gericht. Producente Hilde De Laere blijft liever buiten beeld. "Ten onrechte", vindt de regisseur. "Zij is de vrouw die mijn films beter maakt."

Niemand die The Loft beter kent dan Hilde De Laere. Al zes jaar lang is ze als producente met die film aan de slag. Eerst was er de Vlaamse versie, daarna de Nederlandse remake en nu ook de Amerikaanse super-de-luxe editie. Hoeveel keer ze de film ondertussen al gezien heeft, durft ze niet te zeggen. Welke van de drie versies de beste is, ook niet. "Dat is zoals aan een moeder vragen wie van haar kinderen ze het liefste ziet. Alle drie hebben ze hun gaven en hun fouten."

Wat wel zeker is, zonder De Laere hadden ze er alle drie helemaal anders uitgezien. Erik Van Looy, die twee van de drie Loft-films regisseerde, windt er geen doekjes om. "Zonder Hilde waren mijn films lang niet zo goed geweest. Haar rol valt niet te onderschatten. Ze zorgt er als producente niet alleen voor dat ik in ideale omstandigheden mijn ding kan doen, ze heeft ook een heel belangrijke creatieve inbreng. Ik ken niemand die een script zo helder en rationeel kan analyseren. Of ik ooit nog een film zonder haar maak? Als het van mij afhangt niet."

Ondanks al die lof blijft De Laere zelf bescheiden over haar rol. "Ik vergelijk mijn job graag met die van een projectontwikkelaar. Ik breng de mensen en de middelen bij elkaar, probeer het overzicht te bewaren en zorg ervoor dat het eindresultaat zo dicht mogelijk in de buurt komt van wat we bij aanvang voorop hadden gesteld."

Een jobomschrijving die een stuk zakelijker klinkt dan wat er in de praktijk gebeurt. Terwijl sommige producenten hun rol liever beperken tot het bijeenbrengen van het benodigde budget, staat De Laere er op om bij elk onderdeel van het filmproces betrokken te zijn. "Niet omdat ik overal mijn zeg over moet hebben, wel omdat ik graag meedenk met een regisseur."

null Beeld Thomas Sweertvaegher
Beeld Thomas Sweertvaegher

Aftiteling

En dus zat De Laere er zes jaar geleden al bij toen scenarist Bart De Pauw, tijdens de eerste lezing van zijn script, de sleutelscènes uit Loft op zijn eentje naspeelde. En was ze ook gisteren nog in de weer om geluid en beeld perfect op elkaar af te stemmen in de cinemazaal waar haar film deze avond in wereldpremière gaat.

Een manier van werken die ervoor zorgt dat De Laere pas om de paar jaar haar naam in de aftiteling van een film ziet opduiken. "Het is nooit mijn bedoeling geweest om veel films te maken", zegt ze. "Ik wil alleen films maken waar ik iets bij voel. Dat is hoe ik het heb geleerd."

Dat leren deed ze onder de vleugels van Erwin Provoost, die met zijn productiehuis MMG eind jaren 80 begin jaren 90 succesfilms als Hector en Koko Flanel maakte. Al had de toen nog piepjonge De Laere een duwtje in de rug van Hugo Claus nodig om daar terecht te komen. "Ik heb klassieke filologie en theaterwetenschap gestudeerd. Maar in de jaren 80 was dat diploma allesbehalve een garantie op werk. Ik wou niet terug thuis gaan wonen en dus kwam ik bij de VDAB terecht. Het enige wat ze daar in de aanbieding hadden, was een obscure vacature bij een advocaat die ook af en toe iets met film deed. Die advocaat bleek Paul Breuls te zijn die toen net Sacrament van Hugo Claus aan het verfilmen was. Dat was mijn eerste film. Ik heb bij Paul ook nog Eline Vere gedaan, daarna ben ik overgestapt naar MMG."

Daar produceerde De Laere onder andere Windkracht 10, Bloedbruiloft en De Zaak Alzheimer. Bij die laatste film leerde ze Erik Van Looy kennen. Het klikte en toen Van Looy bij Woestijnvis plannen maakte om Loft te gaan draaien kwam hij opnieuw bij De Laere terecht. Samen maakten ze van Loft de succesvolste Vlaamse film aller tijden. En dus deed Van Looy voor de Amerikaanse remake alweer beroep op zijn favoriete producente.

Ook in Hollywood maakte De Laere indruk. Zo overtuigde ze haar Amerikaanse coproducenten om alle binnenopnames voor de Amerikaanse remake in Vilvoorde te doen. Goed voor een besparing van 2 miljoen euro op het productiebudget. Haar werk voor The Loft bracht haar bij de Amerikaanse WikiLeaks-film The Fifth Estate, die ook voor een deel in België werd gedraaid. Maar een verhuizing naar Hollywood is nog niet meteen aan de orde. "Die internationale producties zijn heel leuk om te doen. En ik wil graag nog in de VS werken, maar dat kan ook perfect vanuit België."

null Beeld Thomas Sweertvaegher
Beeld Thomas Sweertvaegher

Angstzweet

Voorlopig ligt er hier trouwens nog werk genoeg op de plank. Samen met - opnieuw - Erik Van Looy is De Laere volop bezig met de voorbereiding van De premier. Een film waarin onder andere een bezoek van de Amerikaanse president aan ons land verwerkt zit. En dat doet bij Van Looy nu al het angstzweet uitbreken. "Zeker na het bezoek van Obama begin dit jaar. Het circus rond zo'n presidentieel bezoek is nog veel groter dan ik had verwacht. Het enige wat ik kon denken was: 'Hoe gaan we dat in godsnaam op het scherm brengen.' Gelukkig is er op zo'n moment Hilde nog. 'We zullen een inspanning moeten doen', liet ze na mijn paniek-sms'jes weten. 'Maar het komt wel goed.'"

null Beeld Thomas Sweertvaegher
Beeld Thomas Sweertvaegher
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234