Vrijdag 30/10/2020

Slachthuizen

"De vraag is niet of, maar wanneer we het kantelpunt zullen meemaken naar diervrije voeding"

Moraalfilosoof Stijn Bruers.Beeld Bas Bogaerts

Stijn Bruers is doctor in de moraalfilosofie.

Hoeveel undercoverbeelden van stallen en slachthuizen moeten dierenrechtenorganisaties nog uitbrengen alvorens we gaan inzien dat er met die veeteelt iets structureel mis is? Gesjoemel met paardenvlees, antibioticaresistente bacteriën in het kippenvlees, de fipronilcrisis, de schokkende beelden van kippenbroeierijen, het varkensslachthuis in Tielt en nu het slachthuis in Izegem; wat hebben deze voedselschandalen van de afgelopen jaren met elkaar te maken? Ze hebben één ding gemeen: het gaat telkens om dierlijke producten. Die zijn op allerlei vlakken schadelijk.

Neem het slachthuis in Izegem, dat elk kwartier een rund slacht. Wat produceert dat slachthuis eigenlijk in dat kwartier, naast het dierenleed van die koe? Ongezond vlees dat zorgt voor chronische ziekten en bij de bevolking leidt tot een verlies van twee maanden leven. Alsof door dat slachthuis elk kwartier iemand twee maanden vroeger sterft aan hart- en vaatziekten, diabetes of kanker. En hoeveel broeikasgassen werden er in de veeteelt uitgestoten voor die ene koe? Evenveel als bij een jaar lang non-stop autorijden. Die koe at zoveel graan, goed om twee weken non-stop van te eten.

Geen uitzonderingen

Zou iemand nu nog geloven dat de slachthuizen in Tielt en Izegem uitzonderingen zijn? De beelden van Izegem werden gefilmd enkele maanden nadat de beelden van Tielt uitkwamen. Hadden ze in het Izegemse slachthuis dan niet door dat ook hun praktijken zoveel verontwaardiging zouden opwekken als ze gefilmd werden? 

Vraag aan mensen op straat of ze een voorbeeld kunnen geven van een situatie waarin dierenrechten geschonden werden, en de kans is groot dat ze verwijzen naar het slachthuis in Tielt. De kans is ook groot dat mensen zeggen dat ze door die beelden minder of geen vlees meer zijn gaan eten. Onderzoek in het buitenland bewees dat undercoverbeelden tot sterke gedragsverandering leiden bij consumenten. Dat verklaart waarom effectieve dierenrechtenorganisaties inzetten op deze strategie. Ondertussen investeren ze ook in nieuwe generaties vleesvervangers. Diervrije voeding wordt lekkerder, gezonder en eenvoudiger.

Steeds meer vegetariërs

Zo zien we twee tendensen in onze samenleving: een toenemende morele gevoeligheid voor het welzijn en de rechten van dieren, en een toenemende kennis over gezonde en lekkere diervrije alternatieven voor vlees. Gevolg: onze vleesconsumptie is de afgelopen tien jaar met een zevende gedaald, alsof we allen één dag per week vegetarisch zijn gaan eten. En dit is nog maar het begin van een voedingstransitie weg van dierlijke eiwitten. Investeerders in de voedingssector beseffen dat maar al te goed. Dat minister Weyts (N-VA) het slachthuis liet sluiten en supermarktketens Delhaize en Colruyt hun samenwerking met dat Izegemse slachthuis stopzetten, zijn duidelijke signalen van een bredere maatschappelijke evolutie.

De beelden van Izegem zullen niet de laatste undercoverbeelden zijn die we te zien krijgen. Dit zal niet het laatste opiniestuk zijn over de problemen van dierlijke producten. De vraag is niet of, maar wanneer we in onze samenleving het kantelpunt zullen meemaken naar een diervrije voeding, net zoals we in het verleden nog kantelmomenten hebben gezien, zoals de afschaffing van de slavernij, het vrouwenstemrecht, het homohuwelijk, het rookverbod en het idee van universele rechten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234