Zaterdag 03/12/2022

De vos zit in de doos

"Een gloednieuw culinair concept: Fox in a Box. Met alles voor een gezellig kookavondje in één box." Zo werd het aangekondigd en natuurlijk was ik nieuwsgierig. Ter kennismaking belandde een mooie witte doos op mijn bureau. Het leek een beetje vervroegde pakjesavond, want in de box vond ik onder andere een klein zakje pikante olijven, vier proefbuisjes met pousse-café, een apothekersflesje pastis, twee grote proefbuizen met olijfolie, bakjes met citroenschijven, gehakte peterselie, appelschijfjes en een groot pak met de verse ingrediënten (vis en sint-jakobsvruchten) met koeling. Ook nog: voorgesneden vellen aluminiumfolie en de gebruiksaanwijzing. Het concept is ontwikkeld voor mensen die graag lekker eten thuis, maar geen tijd hebben om boodschappen te doen of lang voor te bereiden.

Het principe is als volgt: je bestelt online (voorgerecht en/of hoofdgerecht, dessert, wijn) en 48 uur later wordt een maaltijd voor vier personen in onderdelen thuis geleverd. Je moet enkel stap voor stap de instructies volgen om het gerecht af te werken. Al het voorbereidende schoonmaak- en snijwerk is al gebeurd. "Dankzij Fox in a Box geniet je wel van de lusten van het koken, maar blijven de lasten je bespaard", zegt de presentatietekst.

Klopt. Postitief is dat de ingrediënten van topkwaliteit zijn en dat de presentatie chic is. Ook goed nieuws: de bereiding is gemakkelijk, het gerecht staat binnen een halfuur op tafel, en het resultaat is lekker. Een randbemerking: voorstellen alsof dit 'koken met vrienden' is, is fout. Het is zakjes openknippen en met kookplezier heeft dat weinig te maken, maar laat ik het gezellig houden. Een nadeel vind ik dat de formule telkens op vier personen is berekend. Naar mijn mening zijn het net drukke tweeverdieners of singles die plezier beleven aan zo'n snel en lekker maal. Minimum 48 uur van tevoren bestellen is ook een beperking. Ik weet zelden twee dagen van tevoren waar, met wie en wat ik zal eten. Het is ook niet goedkoop, wat normaal is als je enkel met de beste producten werkt, en voor een levering komt er nog eens 15 euro bovenop. Tenzij je zelf je pakket gaat afhalen op de carpoolparking van Affligem. Zouden afhaalpunten, bijvoorbeeld aan de grote stations van Brussel, geen geweldig idee zijn? Of aan een cinema of theater, voor een souper après spectacle? Laten we even dromen. Wél leuk is het om een cadeaubon te geven. Verrast worden met een Feest Box moet super zijn, want zoals gezegd, het is lekker en gemakkelijk.

www.foxinabox.be

Een oogje op Cleopatra

Amy Winehouse heeft niet alleen een indrukwekkende stem en een imposant choucroute-kapsel, ook haar oogmake-up mag gezien worden. In Engeland heeft ze in ieder geval al gezorgd voor een spectaculaire stijging in de verkoop van kohlpotloden en eyeliner. Wie daar ook een handje bij geholpen heeft, is ontwerper Alexander - Lee - McQueen. Samen met de make-upartiste Charlotte Tilbury en Terry Barber, Director of Make-up Artistry van M.A.C., ontwikkelde hij voor zijn winterdefilé een look die meer dan spectaculair genoemd kan worden. De ontwerper inspireerde zich op Elizabeth Taylor in de film Cleopatra uit 1963. Farao's, heidendom en het aanbidden van de zon en de maan waren het uitgangspunt voor zijn kledingcollectie. In de maquillage zijn de sterk gestructureerde ogen het opvallendst. Die worden aangezet met Kohl Power pencils en paint pots.

Het is misschien geen make-up om 's ochtends mee naar school of naar kantoor te vertrekken, maar inspireren doen de beelden wel. Bovendien kun je er eens mee schitteren op een feestje. De collectie M.A.C. for McQueen omvat zestien producten, te herkennen aan een stempel van McQueen op de gewone verpakking. Niet bang zijn dus voor geel, turkoois of helblauw. Trek er een vette zwarte streep rond en u bent helemaal Cleopatra, of... Winehouse.

www.maccosmetics.com

Slapen in een schorpioen

Snel en goedkoop een huis bouwen in de woestijn en bewijzen dat je de hitte buiten kunt houden? Het is wat architect Yo Quisquater onlangs heeft gedaan. Zijn voorstel is het eerste van een serie van vier en werd geselecteerd in de wedstrijd 4 Elements - Eternit on Expedition. Eternit daagde eind vorig jaar architecten uit een conceptwoning te bedenken die bescherming biedt tegen hitte, regen, wind of kou. De vier winnende architecten mochten hun concept dan effectief uitbouwen op vier locaties. Quisquater koos 'hitte' en beet samen met drie expeditiegenoten de spits af in de Spaanse Tabernaswoestijn. Het was de bedoeling een 'shelterwoning' te bouwen die op korte tijd met weinig middelen kan worden rechtgezet. "Ik heb gebruikgemaakt van elementaire principes, eenvoud was het sleutelwoord", alsdus de architect. De woning moest onderdak bieden aan vier personen, maar de grondoppervlakte mocht niet meer dan 50 m2 bedragen. Quisquater bedacht een vloer op zes regelbare poten. Onder de vloer ontstaat een beschaduwde leefplek voor overdag, terwijl het geïsoleerde volume erbovenop beschutting biedt voor de nachtelijke kou.

Met zijn ruitleien als schubben op het dak en de regelbare poten deed de constructie denken aan een schorpioen. De opbouw bleek minder vanzelfsprekend dan verwacht. Door onvoorziene omstandigheden werd er veertig mandagen gewerkt in plaats van de voorziene vierentwintig. Na een nachtje slapen in de Schorpio was Yo tevreden. "Ruimer dan verwacht en een aangename temperatuur overdag en 's nachts. En veilig voor echte schorpioenen."

Van Stella tot Vivienne

Stella McCartney, dochter van de man met de pijnlijke echtscheiding, werd de voorbije week in Londen uitgeroepen tot Designer of the Year. Christopher Bailey, de charmante jongeman die Burberry aan een modern imago hielp, kreeg de Menswear Designer of the Yeartrofee. Het beste model is Agyness Deyn.

Dame Vivienne Westwood, altijd even melkblank van huid en rood van haren, zag haar carrière beloond met de prijs voor Outstanding Achievement in Fashion Design. Ze mocht haar trofee ontvangen uit de handen van het meest aristocratisch uitziende model ter wereld: Erin O'Connor.

We probeerden intussen enkele nieuwe namen te onthouden: Tom Binns maakte de mooiste accessoires, Marchesa is de man bij wie je zijn voor een rodeloperoutfit en Christopher Kane kreeg de New Designer of the Year Award.

Anya Hindmarch, bekend van haar leuke tassen, is het beste accessoiremerk en Erdem ging naar huis met de door Swarovski gesponsorde Fashion Enterprise Award, goed voor 50.000 pond, of bijna 70.000 euro.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234