Vrijdag 27/11/2020

De voorspelbaarste topquiz ter wereld

Een miljoen kijkers per dag moet je verdienen, elke dag opnieuw. Als er dagelijks een miljoen mensen naar De slimste mens ter wereld kijken, zijn die dus verdiend. Het is een vaste wet van de commerciële tv, waar kijkcijfers de norm van zo goed als alles zijn.

Maandag keken 994.902 mensen naar De slimste mens ter wereld, en dat zal de volgende weken niet veel veranderen. Maar die miljoen kijkers per dag, zouden die zich nooit eens afvragen waarom ze blijven kijken? De slimste mens ter wereld is aan zijn vijftiende seizoen toe en je kunt bezwaarlijk zeggen dat het programma veel geëvolueerd is. Decor? Al jaren onveranderd. De spelrondes? Idem. De jury? Oké, die verandert wel, maar hun moppen staan nog altijd op dezelfde steekkaarten.

Grappen die soms gewoonweg seksistisch of smakeloos zijn? Check. Het gehinnik van Erik Van Looy? Ontbreekt nooit. Het Antwaarps dialect, afgewisseld met wat Kempisch? Helaas omnipresenter dan ooit. En dan duurt het allemaal ook nog eens zo lang: bijna anderhalf uur, inclusief reclameblokken.

Bezwaren genoeg dus, en toch. Hoe vaak je je ook mag ergeren aan De slimste mens ter wereld, het is ook zo'n programma waar je blijft naar kijken eens je begint. Is het de voorspelbaarheid, weten wat je elke dag zult krijgen? Die goede grappen die er ook nog af en toe inzitten en die een garantie op enkele lachbuien zijn? De laatste rondes, waar de spanning perfect opgebouwd wordt? Of is het soms gewoon ook om je te ergeren? Het zal allemaal meespelen, net zoals het feit dat er op de andere zenders ook niet meteen veel te vinden is - we liggen niet echt wakker van de veganistische week van Lieven Van Gils.

De slimste mens ter wereldis daarmee met voorsprong een van de meest bizarre programma's van de laatste jaren. Elk seizoen opnieuw denk je dat het nu wel het laatste zal zijn, en telkens blijven de cijfers stijgen. Elk seizoen opnieuw hoor je overal dezelfde kritieken, en toch trekt het gros van de kijkers zich er geen fluit van aan. Terwijl VIER, en alle andere zenders, de grootste moeite van de wereld hebben om met nieuwe, vaak erg goede programma's een half miljoen kijkers te halen, haalt de quiz met de vingers in de neus een miljoen kijkers. Er valt geen touw aan vast te knopen.

Nu ja, tv-critici en De slimste mens-haters mogen foeteren wat ze willen, waarom zou VIER iets veranderen dat uitstekend marcheert? Nog zo'n wet van de commerciële televisie is dat je nooit te veel mag foefelen aan succesprogramma's, laat staan dat je ermee stopt. Liever een seizoen te veel van hetzelfde dan een seizoen te vroeg gestopt. Maar nog eens vijftien seizoenen hoeft nu ook weer niet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234