Dinsdag 06/12/2022

'De vloek van Kubrick'

Dat filmregisseur Stanley Kubrick in zijn drang naar perfectie nagenoeg elk onderdeel van de filmproductie zelf in handen wilde houden, is genoegzaam bekend. Volgens de Britse krant The Independent on Sunday ging hij zelfs zo ver om de controle over de productie van een nieuwe kopie van de film 2001: A Space Odyssey naar zich toe te halen. De opdracht voor de nieuwe print van de dertig jaar oude Kubrick-klassieker kwam van het Britse National Film and Television Archive, dat kon rekenen op een gulle sponsoring van miljardair John Paul Getty. Het project was behoorlijk duur omdat 2001 op 70 mm-film, de dubbele breedte van wat gangbaar is, was gemaakt.

Hoewel dat aanvankelijk helemaal niet zo voorzien was, hield de beroemde filmregisseur zich de laatste vijf jaar van zijn leven bezig met de supervisie van de nieuwe kopie. Kubrick was zo verontwaardigd over de volgens hem verkeerde kleurgradaties die men wilde gebruiken, dat hij het hele zootje meenam bij hem thuis in Hertfordshire. Daar bestookte hij alle betrokkenen net zo lang met zijn donderpreken tot het resultaat aan zijn verwachtingen voldeed. Kubrick was niet alleen begaan met de juiste kleurgradaties, hij stond er ook op dat de originele soundtrack zou worden gezuiverd door toepassing van het 'Dolby noise reduction system'. Omdat er maar geen einde kwam aan de eisen van Kubrick doopten de medewerkers het project na verloop van tijd om tot de 'de vloek van Kubrick'.

Volgens David Meeker van het filmarchief, met wie Kubrick erg lange telefoongesprekken voerde, verklaarde de filmregisseur dat iedereen incompetent was. Echt rouwig is Meeker niet over het moeilijke gedrag van Kubrick: "Stanley handelde zo omdat hij wilde dat het British Film Institute zou beschikken over de allerbeste en actueelste kopie die er te vinden is." Volgens Meeker is dit de versie zoals Kubrick ze gemaakt en bedoeld heeft en is die niet identiek aan de smallere 35 mm-versie die de meeste filmliefhebbers gezien hebben.

De finale versie was nog niet klaar toen Kubrick in maart van dit jaar overleed. Pas in juli kwam de kopie in het British Film Institute aan, nadat Warner Brothers waren bijgesprongen om de productie te voltooien. Vijf jaar moet zowat de langste productietijd zijn voor het maken van een filmkopie. De nieuwe kopie zal op 16 en 19 september worden vertoond in het National Film Theatre in Londen, naar aanleiding van het uitbrengen van Kubricks laatste film Eyes Wide Shut. (EB)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234