Woensdag 13/11/2019

Luxe

De vliegende superrijken trekken zich weinig aan van het klimaatdebat

Interieurontwerpen voor de Boeing Business Jet 777X door Jet Aviation. Beeld Jet Aviation

Wie ontzettend veel geld heeft, maakt een lange neus naar Parijs en Katowice. De vliegende superrijken trekken zich weinig aan van het klimaatdebat.  

Kanye West en Kim Kardashian joegen eind vorige maand hun fans in de gordijnen toen ze op Instagram lieten zien hoe ze in Los Angeles voor een trip naar Japan aan boord stapten van een Boeing 747. Dat laatste lijkt weinig reden tot boosheid. In een beetje jumbojet passen 660 passagiers. Maar in deze 747 waren de rapper en zijn vrouw de enige passagiers, op Kardashians personal trainer na. Ze hadden luxe lounges tot hun beschikking, een slaap- en een badkamer.

“Aanstootgevend” en “onnodig” waren de mildste verwijten. “Je hebt de macht en de rijkdom om duurzaam te reizen, en dan doe je het tegenovergestelde?”, schreef Samantha Durham op Instagram. “Waarom? Voor een Instagram-hit?” Toch zijn Kanye en zijn vrouw lang niet de enige superrijken die zich zulke extravagantie veroorloven. Terwijl in Katowice de wereld worstelde om de klimaatafspraken van Parijs te redden, toonde Boeing (op 10 december) op een beurs voor zakenreizigers in Dubai de jongste vipjet en de interieurs die daarin mogelijk zijn.

Interieurontwerpen voor de Airbus Corporate Jets, de luxe zakenvliegtuigen van Airbus. Beeld Airbus Corporate Jets

Kingsize bedden

Als de term privéjet valt, gaan de gedachten meestal uit naar de kleine vliegtuigen die figureren in Hollywoodfilms: luchttaxi’s voor een handvol gehaaste zakenreizigers of politieke hotshots. Maar net zoals er een markt is voor jachten waar je met een helikopter op kunt landen zijn er ook afnemers voor vliegtuigen als de BBJ 777X – die niet treffender valt te omschrijven dan als “een villa met vleugels”.

Op de artistieke impressies die Boeing in Dubai verspreidde zijn douches te zien, lounges, slaapkamers met kingsize bedden, diner- en vergaderkamers, een huisbioscoop en een walk-in closet. Andere interieurontwerpers bieden zelfs de optie van een open haard (met namaakvuur).

“Onze meest exclusieve klanten willen ruim en in het grootste comfort reizen, en rechtstreeks naar hun bestemming”, vertelde het hoofd zakenjets Greg Laxton van Boeing aan het vaktijdschrift FlightGlobal. “De Boeing Business Jet 777X kan dat beter doen dan geen ander toestel hiervoor, en geeft een nieuwe betekenis aan het begrip langeafstandsreizen voor vips.” Het vliegtuig kan met een volle tank kerosine in één ruk van Schiphol naar Auckland (Nieuw-Zeeland) vliegen, oftewel de halve wereld rond. Dat doen inderdaad weinig jumbojets de 777X na.

Interieurontwerpen voor verschillende modellen Boeing Business Jets (BBJ’s) van Boeing. Beeld Boeing

Alles aan dit luxejet is groot: vanwege een spanwijdte van 72 meter past het toestel niet op alle vliegvelden. Daarom heeft de fabrikant aan weerszijden van de vleugel inklapbare uiteinden gemaakt van ieder 3,5 meter lang. Om passagiers te laten uitstappen op luchthavens zonder slurven of rolbare trappen is het toestel ook voorzien van een trap die zichzelf voor vertrek inklapt en in een opening van de romp schuift, zoals het dak van een cabrio zich opvouwt.

De vliegende villa is gebaseerd op het standaardmodel 777 waarmee ook luchtvaartmaatschappijen vliegen. De KLM nam vijf jaar geleden zijn eerste 777 in gebruik en heeft er nu 29. Maar in KLM’s toestellen staan driehonderd tot vierhonderd stoelen aan de vloer genageld met minimaal 76 centimeter beenruimte. De luxe-uitvoering kan hooguit honderd stoelen tellen die op business class-waardige afstand van elkaar staan. Catalogusprijs voor het casco met 340 vierkante meter vloeroppervlakte: rond de 370 miljoen dollar (330 miljoen euro). Het interieur vergt nog eens honderd miljoen dollar.

Interieurontwerpen voor de Boeing 777X, gepubliceerd op Facebook. Beeld Boeing

Half hotel

De markt voor grote vipvliegtuigen is niet groot, maar groeit snel. In de afgelopen twintig jaar verkocht Boeing al meer dan 230 toestellen in deze buitencategorie. Dat Boeing de 777X onthulde op een beurs in Dubai is niet vreemd. “Het Midden-Oosten is traditioneel goed voor 52 procent van de orders voor grote BBJ’s en er is geen reden om te veronderstellen dat die verdeling voor de 777X anders uitvalt”, aldus Boeings Laxton in FlightGlobal.

Over specifieke klanten is Laxton minder loslippig. De meeste eigenaren pronken er niet mee op Instagram. In augustus werd de buitenwacht wel een glimp gegund in de wereld van vliegende luxe, toen de koninklijke familie van Qatar zijn Boeing 747-8i te koop zette. ’s Werelds grootste privéjet is nog geen zes jaar oud en heeft sinds 2015 pas 436 uur gevlogen. Er zijn slaap- en woonkamers aan boord, een dinerkamer, een badkamer plus een ziekenboeg. De vraagprijs is onbekend, maar die voor een casco-toestel is vrijwel gelijk aan die van de 777X. De oprichters van Google, Sergey Brin en Larry Page lieten in 2005 een tweedehands Boeing 767 ombouwen in een vliegend kantoor en half hotel.

Volgens het roddelblad People kan Kim Kardashian zich wel voorstellen dat mensen zich hebben gestoord aan de vlucht met de Boeing 747. “Het was niet haar idee”, vertelde een anonieme bron, die er aan toevoegde dat Kardashian en West nu eenmaal “een andere manier van leven gewend zijn en dat zij niet verwacht dat anderen dat begrijpen”. En extravagant? Het echtpaar húúrde het toestel slechts. Voor zo’n drie ton.

Interieurontwerpen voor verschillende modellen Boeing Business Jets (BBJ's) van Boeing. Beeld Boeing
Interieurontwerpen voor de Boeing 777X van het bedrijf Greenpoint Technologies. Beeld Greenpoint Technologies
Interieurontwerpen voor de Airbus Corporate Jets, de luxe zakenvliegtuigen van Airbus. Beeld Airbus Corporate Jets
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234