Vrijdag 27/11/2020

Interview

De Vlaamse Snapchatkoningin vertelt waarom het medium zo populair is

Florence WindeyBeeld Vincent Van Hoorick

Terwijl Playboy voorgoed de blote borst uit haar magazine verbannen heeft, tiert naakt welig op Snapchat. Facebook vinden jongeren passé: ze trekken naar het meer edgy sociale netwerk. De kans is groot dat ze Florence Windey volgen, de ongekroonde Snapchatkoningin van Vlaanderen en bekend van Studio Brussel. "Snapchat heeft mijn leven op zijn kop gezet."

Snapchat is hot. Niet alleen marketeers en Vlaamse mediafiguren als Joy Anna Thielemans en Hannes Coudenys hebben hun weg naar het sociaalnetwerkplatform gevonden, ook Florence Windey snapt erop los. Florence wie? Windey (20) komt uit Brussel, studeert journalistiek aan de AP Hogeschool in Antwerpen en is sinds juni vorig jaar de Snapchat-ster van Studio Brussel. "Toenmalig StuBru-presentator Sam De Bruyn heeft toen tijdens de blokperiode studenten de kans gegeven om het beste van zichzelf aan blokkend Vlaanderen te tonen. Mijn vrienden raadden mij aan om mijn kans te wagen omdat ze mijn Snaps hilarisch vonden. Even later mocht ik 24 uur lang mijn ding doen onder de Snapchat-naam van Studio Brussel."

Sindsdien is het hard gegaan voor Windey. Voor de radiozender heeft ze Rock Werchter en enkele kleinere events gecoverd, alsook de Britse tieneridolen van Years & Years geïnterviewd. Sinds begin dit jaar is ze als Snapchat-redactrice verantwoordelijk voor de strapatsen van de StuBru-gezichten op het sociale netwerk. En vergis u niet, enkele tienduizenden Snapchatters kijken mee. "Ik heb een feeling voor media. Sketches bedenken is van het liefste wat ik doe , ik heb immers zeven jaar woordkunst gestudeerd. Toch moet ik toegeven dat ik de impact van dit avontuur heb onderschat. Wanneer mensen mij plots op de Oude Markt gaan aanspreken, dan voelt dat vreemd aan."

Onwennig, omdat Snapchat een heel intiem sociaal netwerk is. "Als je de app voor het eerst opent en je wilt een post van je vriendin, Sam De Bruyn of mij vinden, dan wens ik je veel succes. Het is moeilijk om iemand te vinden zonder zijn of haar schermnaam op voorhand te kennen. De app is met opzet zo ingewikkeld ontworpen, zodat ouders niet kunnen checken wat hun kinderen daar zoal uitspoken. Dat zorgt ervoor dat Snapchat heel privé aanvoelt, in tegenstelling tot Facebook en Twitter. Een publieke Snapchatter is eigenlijk een paradox."

Beeld RV

ADHD

Of Windey de nood voelt om haar leven extremer voor te stellen dan het is, willen we weten. Haar Snapchat-volgers moeten immers continu geëntertaind worden. "Helemaal niet. Mijn Snapchat is nooit in scène gezet. Drop mij in een saai bruin café en ik ga mij nog steeds amuseren. Ik lijd aan ADHD, mijn aandacht gaat steevast alle kanten op. Door Snapchat heb ik aan mijn aandachtsstoornis een positieve twist kunnen geven."

"Uiteraard heb ik mij bepaalde Snaps al beklaagd. Op vakantie vorig jaar heb ik in een vlaag van enthousiasme een bikinifoto gesnapt en daar zijn massaal screenshots van genomen. Als 20-jarig meisje zit je met nogal wat complexen, dan is dat toch even schrikken."

Snapchat staat garant voor een streepje bloot van tijd tot tijd, om niet te zeggen een lawine die de Amerikaanse naaktkunstenaar Spencer Tunick het nakijken geeft. "Het leven van een publieke Snapchatter, dat is dagelijks piemels ontvangen. Snappen voor mannen staat gelijk aan het versturen van hun edele delen. En nog frappanter, heel wat van die gasten snappen niet anoniem, maar met naam en toenaam. Één man heb ik er ooit over aangesproken, hij antwoordde dat ik het als zijn visitekaartje moest zien. (...) Alles wat niet mag, gebeurt op Snapchat." (lacht)

Snapchat-tips van Windey
1. Grappig en cool overkomen op Snapchat, maar in het echte leven een stijve hark blijken: de ultieme 'fail'
2. Post niets waar u later spijt van zal hebben. Als u twijfelt, doe het niet
3. Weet wat u vertelt, storytelling is fijn

U kunt Windey op Snapchat volgen via @hermanbxlmans

Waar het naartoe moet met het hyperpopulaire jongerenmedium, kan ook Windey niet voorspellen. Het kan alle kanten uit: "Ofwel zal Snapchat nog harder boomen, ofwel zal het uitdoven. De gebruiksvriendelijkheid trekt op niets, maar het is wel het meest authentieke medium. Marketeers smachten naar meer 'echte' manieren om met jongeren te communiceren, het platform is in dat opzicht een droom."

Meer highbrow merken mogen dan wat onwillig staan tegenover het medium, het is slechts een kwestie voor ook zij capituleren. Het toonaangevende The Wall Street Journal is sinds kort actief op Snapchat en dat is een denderend succes. Windey: "In Vlaanderen snappen mediamerken waar beleving centraal staat, zoals Studio Brussel en Sporza, maar Canvas of De Tijd kunnen daar evengoed mee beginnen. De taak van mediabedrijven bestaat erin om verhalen te vertellen. Op Snapchat word je gewoon uitgedaagd om de verhalen korter en voor een jonger publiek te vertellen. Dat Snapchatters overwegend jong zijn, is een voordeel: zo bereik je een volledig nieuwe doelgroep."

Het zal niet verbazen, maar Windey wordt van overal bestookt om haar expertise te delen. "Uiterst vriendelijk van die bedrijven, maar meestal houd ik de boot af. Laat mij maar even op Studio Brussel focussen, ik krijg daar genoeg verantwoordelijkheid. Ik ben nog maar 20, te jong om op te branden."

Snapchat voor beginners

Snapchat, dat momenteel op liefst 14,5 miljard euro geschat wordt, is een vrij ondoorgrondelijke service. Open de app en u belandt op een scherm dat op de camera-app van uw telefoon gelijkt. Als u naar rechts swipet, ziet u uw berichten. Dat is de sectie waar gebruikers dagelijks honderden selfies naar elkaar sturen, inclusief de gekste filters. Er is zelfs eentje die regenboogbraaksel uit hun mond laat komen.

Naar links swipen brengt u naar de 'Stories'-sectie. Dat zijn korte videoclips die in een serie worden afgespeeld en binnen het etmaal vervallen. Iedereen die u hebt toegevoegd, kan een verhaal posten. De bovenste helft van het scherm is voorbehouden aan variaties op verhalen: Live Stories en Discover. Er zijn 20 Discover-kanalen, elk geproduceerd door mediabedrijven als CNN, Vice en BuzzFeed.

Snapchat staat in de top 10 meest gedownloade apps in ongeveer 100 landen. Wereldwijd genereert Snapchat elke dag 7 miljard views.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234