Maandag 06/12/2021

De Vitrine, eindejaarsverkoop van hippe cadeaulabels

Morgen vindt in Brugge De Vitrine plaats, een eindejaarsverkoop van eigentijdse ontwerpers en jonge labels. Plus een pak onlinewinkels die voor één keer buiten het web treden. Meer dan 50 standen met kinderkleding, unieke accessoires, retromeubels en originele postkaarten. DMM haalt 4 labels uit de stal en plaatst ze in de schijnwerper. Het wordt een kerstmarkt zonder kerststallen en glühwein maar wél met lichtgevende hertjes en roze flamingo’s.

etrolampenkappen zijn al een tijdje terug van weggeweest, maar wie de hype nóg een stapje voor wil zijn, gaat voor ‘gerestylede retrolampenkappen’. De Nederlandse Milena Bleeksma van Funnyture.nl is erin gespecialiseerd. Ze speurt op rommelmarkten, eBay en in kringloopwinkels naar oude lampen, tafels, kastjes en stoelen die ze vervolgens een make-over geeft. “Met nostalgische poëzieplaatjes, retrofoto’s van pin-ups, erotische afbeeldingen uit de oude doos en kitscherige accessoires afgewerkt met kant en stof”, zegt de Groningse. Zo komt het dat Brigitte Bardot haar licht kan laten schijnen in je slaapkamer. De nachttafellampjes zijn er al vanaf 45 euro. Milena heeft geen vaste verkooppunten in België, maar wel de webshop Funnyture.nl. Bestaat er dan geen schroom om online lampenkappen te bestellen? “Toch wel. Maar je voelt wel dat mensen er meer en meer vertrouwen in krijgen. Een grote kast online bestellen, is natuurlijk nog een ander verhaal.”

Wil je graag de originele Milena zélf in huis halen, dat kan ook, want ze reist rond met de retro dj-act Swoolish. Samen met vriend Daan draait ze platen uit de jaren 50 en 60. Wie Swoolish boekt, krijgt plots een heel boudoirinterieur over de vloer; de twee draaien vanuit een miniwoonkamer met barokke zetel gepimpt door Milena. Uit de boxen klinkt Miles Davis, Frank Sinatra, Billie Holiday en af en toe een verdwaalde boogiewoogiesong.

en godsgeschenk voor mannen die er graag gekleed bij lopen maar in de knoop geraken met hun ‘cravate’: een das die je niet moet knopen! De Belgische Ine Vacquier (29) zag een gat in de markt en vond er wat op. Ze studeerde in 2007 af aan de Academie van Gent en was toen al volop bezig met de thema’s dandy, dassen en sjaaltjes. “Dat voelde als mijn eigen ding en ik volgde een extra opleiding accessoire-ontwerp. Ik ben blijven verderwerken met de das omdat die de laatste decennia zo weinig veranderd is. Ik probeer met andere vormen en materialen te ontwerpen, niet enkel met het klassieke zijde of polyester.” Denk aan dassen in katoen of jeans, in verschillende lagen en met handige lintjes om te knopen. “Waarom zou een das altijd dezelfde vorm moeten hebben? Ik wil de das nieuw leven inblazen door hem hipper te maken. Zodat het dragen van een das weer iets leuks wordt en geen item dat je zo snel mogelijk wil uittrekken zodra je op een feestje bent aangekomen.” Haar dassenlijn doet ze momenteel nog in bijberoep, naast haar andere jobs als begeleidster in het naaiatelier van de Gentse vzw Rocsa en artistieke coach in het Kunstatelier Den Achtkanter voor gehandicapten in Kortrijk.

Haar dassen zijn niet bedoeld voor vrouwen, maar toch ziet ze veel vrouwelijke shoppers onder haar cliënteel. Ze verkoopt haar collectie t’I? (staat voor tie?) momenteel vooral op designermarktjes à la De Vitrine en in een beperkt aantal winkels, waaronder Cream en Rewind in Gent en Quartier Bricolé in Brugge. “Het is natuurlijk geen echt commercieel product zoals bijvoorbeeld juwelen, maar toch krijg ik steeds vaker positieve reacties te horen. Ik ken een advocaat die enkel nog mijn dassen draagt. Super toch dat ik iemand in die beroepsklasse heb kunnen overtuigen. Klanten die me komen vertellen dat ze met een van mijn dassen getrouwd zijn, vind ik nog het mooiste compliment.”

Als het aan Ine ligt, mag de das ook gerust zijn statussymbool achterwege laten en wat vaker het alledaagse leven induiken. “Ik maak bijvoorbeeld ook dassen met een kraagje die je perfect onder een trui kan dragen.” En ook nog: dassen met bretellen of met een felgekleurde paperclip die dienst doet als dasspeld. “Noem het klassiek met een twist.”

ij houdt van kitsch, hij van authentiek vintagedesign. Twee uitersten en toch richtte het Belgische koppel Lies Deketelaere (33) en Dieter Masschaele (34) samen de webwinkel LolaLifeLines.be op. Een liefhebberij naast hun dagelijkse job. “Ik heb een zwak voor nostalgische hebbedingen, en Dieter heeft een passie voor designmeubels uit de vorige eeuw”, zegt Lies. “Twee jaar geleden groeide het idee om de twee passies te verenigen in een winkel. Geen fysieke winkel, maar een webwinkel. Een evidente keuze voor ons, want we zijn beiden fervente webshoppers. Net omdat we zo vaak op het internet surfen, weten we goed hoe het vooral níet moet.”

LolaLifeLines.be heeft een funky retrolay-out en is overzichtelijk opgebouwd. “Als het te ingewikkeld oogt, zijn surfers meteen weg”, weet Lies. Prijzen starten bij 2 euro voor de retrohebbedingetjes van Lies, maar er zijn ook Tulipe-stoelen van Eero Saarinen voor plusminus 400 euro. Opvallend is het retrospeelgoed afkomstig van een stock uit de jaren 50. Af en toe kruipt Lies zelf achter de naaimachine om Lola Life Lines-beddengoed en -slabbetjes te ontwerpen. Verzendingskosten zijn gratis vanaf 65 euro. “Net zoals een fysieke winkel moet ook een onlinestore laagdrempelig zijn. Er moet voldoende informatie voorhanden zijn en je moet eerlijkheid uitstralen. Wij sporen de mensen aan om vragen te stellen en ze kunnen zelfs extra foto’s opvragen. Het is niet omdat we een webwinkel zijn, dat er geen persoonlijk contact kan zijn.” Het aanbod is groot: kaartjes, woonaccessoires, verlichting, tassen, retrospeelgoed, portemonnees,… Populair zijn de lampjes in de vorm van een hert en de plastic roze tuinflamingo’s. “We vullen het aanbod constant aan. Dat moet wel. Wij hebben immers geen straat waar shoppers passeren voor onze etalage.”

ee, een officiële naam hebben ze nog niet. Want het papierwinkeltje van Cornelia Boudens (18) en Ruth Vandewalle (23) is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. De twee jongedames koesteren eenzelfde passie voor oude boeken en handgemaakt papier en trekken veel volk aan hun standje als ze in het weekend op een design- of rommelmarkt staan. Ze verkopen postkaarten, dagboeken, agenda’s en notebooks met originele twist. “We naaien er bijvoorbeeld foto’s in of we zorgen voor een unieke omslag”, vertelt Cornelia. Ze kopen nieuwe agenda’s en draaien er oud papier rond, of versieren notitieboekjes met nostalgische postkaarten die ze op rommelmarkten vinden.

Het begon allemaal met een beetje knutselwerk: Ruth knipte en plakte haar eigen agenda, en dat werkte aanstekelijk bij Cornelia die bij vrienden en familie bekendstaat om haar verzamelwoede. “Ik ben het type dat alles bewaart. Papiertjes, foto’s, uitgescheurde magazinepagina’s, zinnen die mij bijblijven,…” De 18-jarige Cornelia kreeg enkele jaren geleden Ruth nog steevast als babysit over de vloer, maar de twee zijn intussen vriendinnen geworden. Ze schreven elkaar vroeger kleurrijke brieven in al even kleurrijke enveloppes “die de postbode gelukkig maakten”. Ze bloggen nu samen over hun passie, maar hun papierwinkeltje zal bij een hobby blijven, vermoeden ze. Ruth studeert arabistiek en Cornelia illustratie en vormgeving. “Ruth verblijft voor haar studie momenteel in Caïro en vandaar brengt ze de prachtigste papier- en stofmotieven mee naar huis. Of sjaals die we kunnen gebruiken als bekleding.”

Prijzen bij ‘Cornelia en Ruth’ starten bij 8 euro. Het is voornamelijk op markten dat ze hun eigen producten verkopen, en hier en daar ook in selecte winkeltjes zoals Chez Madame Moustache in Brugge of ‘Spoonful of Sugar’ in Gent. Sinds kort prijken hun sketchboeken ook in de shop van het MIAT, het textielmuseum in Gent, waar ze als ‘bricolagecollectief’ perfect passen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234