Zaterdag 17/04/2021

De visrijke waters van Brussel(s)

FC Brussels prijkt in de top drie van de Belgische voetbalcompetitie. Wellicht niet voor lang, zo beseffen ze ook in het Edmond Machtensstadion. Maar via de jeugd wil de club wel werk maken van een stevige basis.

Door Kurt Boes

BRUSSEL l Voorzitter Johan Vermeersch heeft ambitie. Elk jaar moet zijn club enkele plaatsen dichter bij de top van de rangschikking staan. Een stevige jeugdwerking moet een mooie toekomst garanderen.

Uit de eerste vier wedstrijden puurde FC Brussels een mooie tien op twaalf. De manier waarop de ploeg van Albert Cartier de punten binnenhaalt, is niet altijd even mooi, maar voorlopig wel efficiënt. "Ons handelsmerk is de solidariteit, de inzet, het collectief", zegt de coach daarover. "Die mooie waarden moeten er zijn vooraleer iemand een mooie pass of voorzet geeft."

Vorig seizoen eindigde Brussels als tiende in de hoogste voetbalklasse. Voorzitter Johan Vermeersch sprak bij de aanstelling van Cartier in 2005 de ambitie uit dat FC Brussels elk seizoen drie plaatsen moest winnen. Over enkele jaren wil de bouwheer zijn ploeg als constante subtopper zien. "Op termijn is dat de ambitie", beaamt commercieel directeur Gino Gylain, "maar dit jaar zou het al fantastisch zijn als we in de linkerkolom eindigen. We draaien nu mee bovenaan maar we weten allemaal dat we daar niet kunnen standhouden. Maar ik vind het bijzonder aantrekkelijk om vast te stellen dat onze kern breder is geworden, én jonger. Dat past perfect in het concept 'Brussels'."

De Brusselse kern is met een gemiddelde leeftijd van 23 jaar op twee na de jongste van de competitie. Enkel Lierse (22,7) en Beveren (22,6) zijn jonger. "Tegen Sint-Truiden stonden er met Steve Colpaert, Michaël Jonckheere en Julien Pinelli drie jongens van 19 op het veld", zegt Gylain. Brusselaar Colpaert, geboren in Etterbeek en getogen in Molenbeek, en doelman Michaël Cordier, die overkwam van La Louvière, zijn belofte-international. Brussels trekt, noodgedwongen, de kaart van de jeugd en die aanpak lijkt te lonen.

De volgende jaren komen er trouwens alleen maar meer middelen vrij voor Brussels sporttalent. Op initiatief van minister-president Charles Picqué (PS) en minister van Begroting en Externe Betrekkingen Guy Vanhengel (VLD) investeert de Brusselse regering de volgende jaren 14 miljoen euro in nieuwe voetbal- en basketbalinfrastructuur. RSC Anderlecht krijgt de volgende vier jaar in totaal 5 miljoen euro voor zijn jeugdcomplex in Neerpede. Maar ook FC Brussels mag een fikse subsidie verwachten: viermaal 1 miljoen euro.

Het geld moet voorzitter Johan Vermeersch helpen in het verwezenlijken van zijn sociaal project. Al jaren vertelt hij aan iedereen die het horen wil, en ook aan de anderen, dat hij met het voetbal 8.000 jongeren van de straat houdt. Enigszins overdreven, maar toch. "In Brussel zijn in totaal ongeveer 8.000 jongeren aangesloten", zegt Gylain. "Als we er straks driekwart kunnen bereiken, mogen we zeker van een succes spreken."

Vermeersch wil een koepel met daaronder alle Brusselse voetbalploegen, behalve Anderlecht en Union, die hun jeugdwerking zelf willen uitbouwen. Momenteel hebben dertien clubs zich bereid getoond tot samenwerking, zegt Gylain. "De meeste stonden in het begin wat huiverachtig tegenover het project. Begrijpelijk ook. De schrik bestond dat ze hun identiteit zouden verliezen. Maar voor ons is dat nooit een discussiepunt geweest. Integendeel, de verschillende clubs moeten hun naam en kleuren behouden."

Voorbeelden van samenwerking liggen voor het grijpen, zegt Gylain. "Een mogelijkheid is dat wij bij de verschillende clubs op onze kosten een synthetisch veld aanleggen, kleedkamers aanpassen. We kunnen hen uitnodigen voor een galawedstrijd zoals tegen Galatasaray of aan het begin van het seizoen met Brussels een oefenwedstrijd spelen op hun terrein. Het enige wat we in ruil vragen, is de mogelijkheid om te vissen in hun talentenvijver. Bovendien kunnen de kleinere clubs profiteren van onze expertise en contacten. Waarom zouden we een kledingsponsor als Puma bijvoorbeeld niet kunnen overhalen om de hele koepel van sportuitrusting te voorzien? Kleinere clubs kunnen zo'n multinational nooit binnenhalen maar op het moment dat we die sponsor heel Brussel kunnen aanbieden, ziet die misschien wel brood in een samenwerking."

Het liefst van al zou Vermeersch aan het hoofd van de koepel een 'Technisch Directeur Jeugd' aanstellen. Hij had zelfs een naam in het hoofd, ex-RWDM-speler Johan Boskamp. "Maar Johan wilde te veel", geeft Gylain een verklaring waarom beide partijen elkaar niet gevonden hebben. "Hij wilde niet alleen technisch directeur zijn van de Brusselse jeugd maar tegelijkertijd ook de eerste ploeg coachen. Eigenlijk kwam het erop neer dat hij meer macht wilde dan Vermeersch. En dat kan niet. We zijn nog op zoek naar de geschikte persoon voor die functie maar hebben hem nog niet gevonden."

Patrick Nys, de 37-jarige vierde doelman van FC Brussels, heeft intussen wel zicht op een nieuwe jobinvulling. Vermeersch denkt aan een keepersschool met Nys aan het hoofd. "We zijn zeer intens bezig met de voorbereiding", zegt de doelman. "Momenteel zijn we een competitief en leerrijk programma aan het uitschrijven. Bedoeling is om vanaf het voorjaar 2007 vol te starten op de accommodatie van derdeklasser White Star Woluwe. Er zijn daar prima terreinen en kleedkamers. In eerste instantie zullen we de jonge keepers van Brussels en Woluwe begeleiden, vervolgens willen we alle jonge Brusselse doelmannen bereiken. De nadruk van de opleiding zal liggen op de technische vorming. Het is niet de bedoeling dat die jongens na een uur afgepeigerd van het veld komen maar dat ze iets bijleren, dat ze technisch beter worden en dat ze een eigen stijl aanleren."

Nys wil jonge doelmannen van jongs af de weg wijzen naar het eerste elftal. "Na een zorgvuldige selectie delen we ze naar leeftijd en kwaliteit in verschillende groepen in. Per groepje van vier zullen we één trainer aanstellen. Telkens we meer jonge keepers over de vloer krijgen, zullen we extra trainers aantrekken. Bovendien zullen we die jonge gasten ook bij hun eigen club begeleiden."

Plannen en ideeën te over in het Edmond Machtensstadion maar is een club, met een gemiddelde van 4.600 toeschouwers, daar ook klaar voor? "Ten eerste zijn de toeschouwers vooral belangrijk voor de sfeer, niet zozeer voor het budget. Maar we zullen zeker naar een gemiddelde van achtduizend gaan. Vier jaar geleden was er hier niets. We zaten nog in tweede klasse, hadden een budget van 1 miljoen euro en dertig sponsors. Intussen werken we met een budget van 4 miljoen euro en zijn er 150 sponsors."

En nog is het voor Brussels niet voldoende. Onlangs liet de voetbalclub gedurende drie weken op 80 plaatsen in de hoofdstad metersgrote affiches hangen met de boodschap 'Kom bij ons'. "We onderhouden contacten met bedrijfsleiders. En als ik in het buitenland kom, merk ik dat onze club steeds meer naambekendheid krijgt. Grote bedrijven die vier jaar geleden niet in ons geïnteresseerd waren, stappen nu zelf naar ons toe. Kia, onze shirtsponsor, is dezelfde als die van Atlético Madrid en Bordeaux. Ik heb intussen drie aanvragen ontvangen voor een winterstage. We kunnen in Portugal, Turkije en Marokko terecht. Vorig jaar heb ik geen fax gezien. Brussels maakt veel los tegenwoordig."

Het is niet de bedoeling dat die jongens na een uur afgepeigerd van het veld komen maar dat ze iets bijleren

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234