Zondag 05/04/2020

De vijf knelpunten van Gent

Onlangs trok de Gentse burgemeester Frank Beke en met hem het hele schepencollege aan de alarmbel omdat de Vlaamse regering haar engagementen tegenover Gent niet nakomt. 'Wij hebben in Gent een aantal dossiers op tafel liggen die de ontwikkeling en de leefbaarheid van heel Vlaanderen ten goede komen', klonk het toen. 'Maar de middelen om die dossiers te realiseren blijven te lang uit.' De Morgen zet de vijf belangrijkste van die projecten op een rijtje. thomas dierckens

Doortrekken ring rond Gent

Wat

De ringweg R4 bevat enkele missing links en nog te veel kruispunten om er een echte ringweg van te maken. Daarom is de stad al jaren vragende partij om het westelijke en oostelijke deel van de R4 richting Zelzate via tunnels en bruggen om te vormen tot een primaire weg. Om de ring helemaal te sluiten moet in het noorden de Sifferverbinding er komen. Idealiter is dat een tunnel, maar een brug tussen Wondelgem en het Sifferdok is een goedkoper alternatief. In het zuiden ontbreekt dan weer een belangrijke link tussen Zwijnaarde en Merelbeke. De stad wil ook daar de R4 doortrekken, zodat de ring volledig sluit.

Belang

De herinrichting van de R4 is vooral van belang voor de verdere economische ontwikkeling van de haven van Gent en het industriepark in Zwijnaarde. Maar ook de leefbaarheid van de kanaaldorpen en van de wijken ten noorden van Gent zoals Muide en Meulestede zou er gevoelig op vooruitgaan. Veel vrachtwagens denderen nu immers door die woonwijken omdat ze via binnenwegen sneller op de E17 en E40 kunnen geraken.

Timing

Onduidelijk. De stad hoopte vorig jaar de R4 in het zuiden te sluiten, maar de Vlaamse regering had daarvoor geen middelen voorzien. Ook voor de omvorming van het oostelijke en westelijke deel zijn nog geen centen uitgetrokken.

Kostprijs

De herinrichting van R4-West en R4-Oost wordt geraamd op 130 miljoen euro, de verbinding tussen beide assen via de te bouwen Sifferbrug op 100 miljoen euro en het doortrekken van de R4 in Merelbeke op 4 miljoen euro.

Grotere sluis in Terneuzen

Wat

De huidige Westsluis in Terneuzen is met haar 13,5 meter diepte te klein en belemmert de groei van de Gentse kanaalzone. Gent wil daarom een nieuwe zeesluis die 550 meter lang, 68 meter breed en 16 meter diep is waardoor ook schepen met een lading van 160.000 ton de Gentse zeehaven kunnen bereiken. Onder meer autoproducenten Honda en Volvo, papierproducent Stora en staalproducent Sidmar zijn vragende partij.

Belang

De nieuwe zeesluis is van levensbelang voor het voortbestaan van de Gentse haven. Van alle havens in de regio Hamburg-Le Havre is de trafiek in Gent het minst gestegen. De bestuurders van de Gentse haven berekenden dat de nieuwe sluis tegen 2030 een extra trafiek van 27 miljoen ton zou opleveren, bijna een verdubbeling van de huidige trafiek. En meer trafiek betekent meer werkgelegenheid.

Timing

De bouw van de sluis zou in 2012 starten, gevolgd door de verdieping van het kanaal in 2019.

Kostprijs

Zo'n 2,35 miljard euro, waarvan 950 miljoen euro voor de nieuwe zeesluis en een miljard voor de verdieping en verbreding van het kanaal Gent-Terneuzen. Het grootste deel van die som is ten laste van de Vlaamse overheid aangezien de Nederlandse regering niet van plan is te investeren in een sluis die vooral de Gentse haven ten goede komt.

Aanpakken stadsring

Wat

De Gentse stadsring bevat enkele knelpunten die de doorstroming van het verkeer in en rond Gent belemmeren. Onder andere de bouw van de Handelsdokbrug en de ondertunneling van de Dampoort moeten dat euvel wegwerken. Op langere termijn wil de stad ook de Heuvelpoort ondertunnelen.

Belang

Wie dagelijks met de wagen of de fiets langs de Dampoort moet, weet dat dat een zeer gevaarlijk en onoverzichtelijk verkeerskluwen is. Niet alleen voor de verkeersveiligheid maar ook voor de verdere ontwikkeling van het Dampoortstation is de ondertunneling van groot belang. De Handelsdokbrug is dan weer cruciaal voor het omvormen van de Acec-site tot woon- en kantoorzone en voor het Scharnierproject, dat van het gebied tussen Dampoort en Muide een nieuw stadsdeel moet maken.

Timing

De Handelsdokbrug is al sinds 1998 beloofd door de Vlaamse regering en staat nu op de meerjarenplanning voor 2009. Voor de ondertunneling van Dampoort is nog geen termijn voorzien.

Kostprijs

De Handelsdokbrug kost 9,5 miljoen euro en de ondertunneling van Dampoort 25 miljoen euro.

Ontwikkeling Flanders Expo

Wat

Gent wil omheen de Pégoudlaan, die dwars door de terreinen rond Flanders Expo loopt, een volledig nieuwe kantoor- en ontspanningszone ontwikkelen. De eerste werken zijn al gestart, namelijk de aanleg van de verbinding tussen de R4 en de site. Minder vlot gaat het met de invulling van de site. De komst van Ikea heeft sterke vertraging opgelopen omdat milieuminister Kris Peeters (CD&V) geen uitzondering toestond voor de gangbare procedure. De stad had gevraagd of een afzonderlijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor Ikea mogelijk was, maar Peeters wil ineens een volledig ruimtelijk uitvoeringsplan en milieu-effectenrapport voor het hele terrein.

Belang

Gent is zo stilaan volgebouwd en de terreinen rond Flanders Expo zijn zowat de enige in de stad waar grootschalige ontwikkeling mogelijk is zonder daarbij al te veel hinder te veroorzaken voor omwonenden.

Timing

Eind dit jaar zou de aansluiting van de R4 met de site klaar zijn, daarna is het zoeken naar projectontwikkelaars.

Kostprijs

Voor de infrastructuurwerken is 9,5 miljoen euro nodig. De ontwikkeling van de terreinen zelf is ten laste van privé-investeerders.

Muziekforum/Nieuwe

stadsbibliotheek

Wat

Een Vlaams centrum voor muziek, dans en beeldcultuur met plaats voor 2.000 man dat gepland staat aan de Krook, vlak bij Vooruit en Circus Mahy. De eerste plannen dateren al van 1997, maar Gent weet anno 2005 nog altijd niet of de Vlaamse regering van plan is 25 miljoen euro op te hoesten voor de bouw van het Muziekforum. Ondertussen heeft het Oost-Vlaamse provinciebestuur zijn engagement zo goed als ingetrokken en, hoewel de stad officieel nog voor het Forum gaat, duikt in Gent meer en meer de piste op om een nieuwe stadsbibliotheek in te planten op die plek.

Belang

Het belang van het Muziekforum is betwist, behalve op één punt: Gent heeft nood aan een nieuwe architecturale ingreep van internationaal niveau. Het laatste bouwwerk van enige betekenis dat er in Gent is bijgekomen is de Boekentoren van Henri Van de Velde en die dateert al van 1940. Wat het belang van een nieuwe stadsbibliotheek betreft: de huidige barst momenteel uit haar voegen en ook het daarnaast gelegen administratief centrum van de stad kampt met plaatsgebrek.

Timing

Voor 2010 moet de Gentenaar geen Forum of nieuwe stadsbibliotheek verwachten.

Kostprijs

Vijftig miljoen euro voor het Muziekforum (zonder exploitatiekosten), de prijs van de stadsbibliotheek is nog niet bekend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234