Zaterdag 06/03/2021

De verwarrende 30km/u-wet levert fietsers meer imagoschade dan voordelen op

null Beeld Franky Verdickt.
Beeld Franky Verdickt.

Voor een 1 april-grap was het wat vroeg, en dat bleek het ook niet te zijn: het nieuws van gisteren dat fietsers vanaf komende maandag op 'landbouwwegen en kleinere paden' nog slechts 30 km/u mogen rijden.

"Waar kunnen we straks nog rijden?", vroeg de Wielerbond Vlaanderen zich af. Ook op de sociale media brak een brandje uit: Sven Nys liet via Twitter weten dat hij de regel vrolijk aan zijn laars zou lappen. Een pak wielertoeristen knikte instemmend, mezelf inclusief, want ook ik overschrijd op landelijke wegen regelmatig de 30 km/u, zeker nu ik train voor de Ronde van Vlaanderen en dus mijn grenzen moet verleggen.

Laten we echter, vooraleer we moord en brand schreeuwen, de nieuwe wet eens van naderbij bekijken. De 30 km/u-regel zal gelden op wegen die worden aangeduid met het verkeersbord F99 a,b of c, en dat ziet er als volgt uit.

Deze wegen zijn voorbehouden voor voetgangers, fietsers, ruiters en landbouwvoertuigen, en er gold tot nu toe geen snelheidsbeperking. Maar: een F99-bord ben ik op mijn fiets nog maar zelden tegengekomen. Dat zei ook econoom en wielertoerist Geert Noels gisteren in Reyers Laat. Minister van Mobiliteit Hilde Crevits, die met hem in debat ging, voegde daaraan toe dat het bord in Vlaanderen maar op zo'n 20 tot 30 plaatsen voorkomt.

null Beeld kos
Beeld kos

Dat plaatst de paniek onder wielertoeristen al meteen in een ander perspectief, alsook deze bedenking: hoe zal de politie 'hardrijders' flitsen? Niet, aldus Marc Hellinckx, vicevoorzitter van de Vaste Commissie Lokale Politie vandaag in Het Nieuwsblad. "Het is net in het voordeel van fietsers dat er nu een snelheidsbeperking heerst", zegt hij. "Dat wil niet zeggen dat we er ook de snelheid van wielertoeristen zullen controleren. Want dat kan simpelweg niet: we kunnen fietsers niet flitsen."

Ook kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V), die het wetsvoorstel indiende, zegt dat hij dat deed in het belang van de fietser. Volgens hem zat er een 'hiaat' in de verkeerswetgeving en de wegcode: de landelijke wegen en paden waar de snelheidsbeperking zal gelden worden vooral gebruikt door fietsers, voetgangers en ander traag verkeer, maar omdat er geen snelheidsbeperking was, mocht de occasionele gemotoriseerde weggebruiker er nog 90 km/u rijden. "Daar zijn die wegen natuurlijk niet voor uitgerust, noch voor bedoeld", aldus Van den Bergh.¿ En bovendien, voegt hij daaraan toe: "Geen enkele agent of beleidsmaker met gezond verstand zal optreden tegen fietsers die op kleine wegen sneller dan 30 km/u rijden."

Vanwaar dan alle heisa als de wet net in het voordeel van de wielertoerist moet werken? Het antwoord lijkt me eenvoudig: zoals ik in een eerdere blogpost al heb aangegeven, voelen wielertoeristen zich steeds meer geviseerd. Dat maakt van de nieuwe wet die maandag van kracht gaat, hoe goedbedoeld die misschien ook is, olie op het vuur. Elke wielertoerist zal het met mij eens zijn dat de vijandigheid van vooral autobestuurders tegenover 'ons' is toegenomen. Dat is trouwens geen alleenstaand fenomeen, want verdraagzaamheid lijkt in onze samenleving meer uitzondering dan regel te worden. Ik word treurig als ik op sociale media de bagger lees die sommigen over wielertoeristen uitstorten - of wat dacht u van deze: "Eindelijk!! t Werd tijd want wielerterroristen denken dat de wereld en de wegen alleen aan hen toebehoren!! Nu kan ik dus wél een stok in hun wielen gaan steken....letterlijk!!"

Het meest jammerlijke aan deze wet is dus wellicht dat hij slecht gecommuniceerd werd, en op die manier extra brandstof geeft aan zij die op basis van het gedrag van enkelingen alle wielertoeristen over dezelfde kam scheren. Natuurlijk moeten wielertoeristen de wegcode respecteren en zich hoffelijk gedragen, maar dat doen de meesten ook. Van de vele auto's die mij op landwegen aan een rotvaart van soms 70 km/u voorbijsnellen kan ik helaas niet hetzelfde zeggen.

De Wielerbond Vlaanderen zal morgen op de Staten-Generaal van het Wielrennen een voorstel indienen om wielrenners te laten trainen op industrieterreinen die 's avonds worden afgesloten, of op een ander verkeersvrij parcours. De belangrijkste reden daarvan is het dichtslibbende Vlaamse wegennet: "Onze ruimtelijke ordening is op maat van de auto: snelheidsremmers, verkeersdrempels, kruispunten ... Dat zorgt voor conflicten: wielertoeristen worden snelwielerterroristen genoemd, maar omgekeerd is het verkeer voor renners ook steeds gevaarlijker", aldus Wim Lagae, sporteconoom aan de KULeuven vandaag in Het Nieuwsblad.

Hoewel we met een gigantisch fileprobleem zitten, zijn onze wegen dus steeds meer afgestemd op koning auto. Geert Noels had dan ook overschot van gelijk toen hij gisteren in Reyers Laat zei dat veel van onze fietspaden gewoon 'suggestiestroken' of zelfs 'schaamstroken' zijn.

Als onze parlementsleden werkelijk bekommerd zijn om de veiligheid van de fietsers, kunnen ze zich beter daarmee bezighouden, in plaats van met een wet die voor onnodige verwarring en heisa zorgt, en de fietser meer imagoschade dan voordelen oplevert.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234