Donderdag 21/10/2021

De verrijzenis van Emio Greco

dans

verbluffende synchroniciteit in 'rimasto orfano'

Met Rimasto Orfano maakten de Italiaanse choreograaf Emio Greco en de Nederlandse regisseur Pieter C. Scholten (Emio Greco & PC) een serene witte tegenhanger voor het exuberante zwarte Conjunto di NERO. In het ijle universum van Rimasto Orfano komt een rijpere groepschoreografie ten volle tot zijn recht.

Brussel / Van onze medewerkster

Sally De Kunst

Rimasto Orfano ('Verweesd achtergebleven') begint in het schemerdonker. In het felle tegenlicht van gele lampen wandelt een mysterieuze, hooggehakte blonde vrouw in een lange witte mohairen jurk naar het publiek toe, tot vlak bij een eenzaam lichtpeertje. "Emio Greco is dead", prevelt ze glimlachend. Enkele seconden later loopt Greco de bühne op en terwijl hij focust op het peertje, begint zijn lichaam langzamerhand te schokken, schieten ledematen uit op het ritme van het knipperende licht. De verrijzenis kan beginnen.

Al in de vorige voorstelling Conjunto di NERO vertoonde Greco trekjes van een Messias: in de apotheose van dat stuk verscheen hij in een witte tuniek in het tot dan toe uitsluitend zwart mohairen universum. Het lange, haast transparante kleed dat hij deze keer draagt refereert aan dat beeld. De mistige zwarte waas van Conjunto di NERO heeft echter plaats geruimd voor een wit universum, afhankelijk van de belichting van Henk Danner een hemelse plek of een onderwereld, een satijnen droom of een ijsgrot.

Licht is in het werk van Emio Greco & PC immer een bepalende factor geweest, dwingend aanwezig in Double Points tot zelfs exuberant in Conjunto di NERO. Deze keer is de lichtregie soberder. Ze laat de dans ademen, de vijfvoudige bewegingspartituur komt op de voorgrond te staan.

Greco ging daarvoor opnieuw aan de slag met de vier dansers uit Conjunto di NERO: Bertha Bermudez Pascual, Barbara Meneses Gutiérrez, Guilherme Monteiro Miotto en Alexander Sieber. Het resultaat is een gerijpte samenwerking. Centraal staat nog steeds Greco's unieke taal: statische elektriciteit, sidderend, dierlijk, doch steeds uiterst geconcentreerd en technisch verbazingwekkend. Maar terwijl dat idioom in Conjunto di NERO nog op de proef werd gesteld door de heterogeniteit van de groepsconstructie, ontstaat er deze keer tussen de dansers een verbluffende synchroniciteit met individuele haperingen.

Meer dan voorheen leggen Emio Greco & PC in Rimasto Orfano dus de klemtoon op de frictie tussen lichamen, minder wordt de synesthesie tussen dans en respectievelijk licht en geluid in de verf gezet. Het klankontwerp van Wim Selles, dat muzikale composities combineert met sirenes of het geluid van een opstijgend vliegtuig, treedt nergens genadeloos op de voorgrond. Het bespeelt subtiel de ruimte, treedt in een heldere dialoog met de dans.

Met Rimasto Orfano zetten Emio Greco & PC een indrukwekkende stap vooruit in hun intellectuele en instinctieve onderzoek. Na de barokke overkill van Conjunto di NERO verrijst hun choreografie in zuiverheid. Verweesd bleven we er niet van achter, verrast waren we wel.

WAT: Rimasto Orfano WIE: Emio Greco & PC WAAR EN WANNEER: Nog vanavond in het Kaaitheater, Sainctelettesquare, Brussel. Info: 070/222.199 of www.kunstenfestivaldesarts.beONS OORDEEL: Een verbluffende synchroniciteit met individuele haperingen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234