Zaterdag 06/03/2021

De verliefde donor en de

'The Proposition' met Kenneth Branagh, Madeleine Stowe en William Hurt

zelfverzekerde feministe

Rick Ramage ziet met The Proposition voor de eerste maal een scenario van zijn hand verfilmd. Ook de naam Lesli Linka Glatter, de regisseur, doet bij de meeste bioscoopgangers waarschijnlijk geen belletje rinkelen. Het zijn de acteurs Branagh, Stowe en Hurt die als publiekstrekkers moeten fungeren. Klinkende namen weliswaar, maar hun beste werk dateert toch ook al van een tijdje geleden.

Madeleine Stowe grijpt met beide handen de uitzonderlijke kans, die omschreven kan worden als 'een vrouwenrol met ballen'. Als Eleanor Barret geeft ze gestalte aan een rasechte feministe, die haar tijdgenoten in de jaren dertig ver vooruit is. Deze Kristien Hemmerechts avant la lettre beschrijft in haar boeken nogal onverbloemde vrijscènes en hoewel ze door haar steenrijke echtgenoot vertroeteld wordt, weigert ze zich afhankelijk van hem op te stellen.

De succesvolle Arthur Barret, rol van William Hurt (die in zijn vertolkingen regelmatig aan het chronisch-vermoeidheidssyndroom lijkt te lijden), wordt in de gemeenschap van Boston's Beacon Hill op handen gedragen. Een uitnodiging om bij hem te komen eten, is een privilege dat onmiddellijke prioriteit in je agenda verdient, ook al ben je priester of bisschop. Maar ondanks al zijn geld en macht kan hij niet voldoen aan een verzoek van Eleanor, dat steeds prangender wordt: ze wil een kind. Meer nog, ze wil haar eigen kind grootbrengen en dus niet adopteren. De steriele Arthur moet in zijn binnenste binnen toegeven dat ook hij het liefst een erfgenaam met haar bloed zou hebben.

Vriend en zakenpartner Hannibal Thurman, rol van Robert Loggia, zet de hofhouding aan het werk en duikelt enkele beloftevolle studenten op. We volgen Roger Martin, prima gespeeld door Neil Patrick Harris, op zijn sollicitatiegesprek om samen met hem te ontdekken dat de vacature geleidelijk aan uitdraait op een oneerbaar voorstel. In paniek weigert hij, om dan snel weer toe te happen. Het zakelijk principe van de zaaddonor brengt in deze tijd (de jaren dertig) echter het probleem met zich mee dat de overdracht nog ambachtelijk moet gebeuren. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de stuntelende student verliefd wordt op de zelfverzekerde vrouw, waardoor het simpele plan van Arthur Barret op de helling komt te staan.

Reeds in de voice-overs aan het begin van de film maakten we kennis met een personage dat zich geleidelijk aan meer en meer in de kijker zal werken. Het verhaal van de Barrets wordt namelijk verteld door de eerwaarde Michael McKinnon, adequaat maar vrij kleurloos vertolkt door Kenneth Branagh. Zijn band met het koningspaar brengt hij oorspronkelijk als een geheim naar Beacon Hill, maar al snel komt ook hier de pijnlijke waarheid bovendrijven. Geheimen zijn immers zwaar om dragen, zoals ook blijkt als Eleanor komt aankloppen bij McKinnon. Het is een kleine stap van vertrouweling tot minnaar, maar een vette aanzet bij het verdikken van de plot.

Het is de verdienste van Rick Ramage en Lesli Linka Glatter dat het voortdurend verspringen van perspectief de ontrafeling van dat kluwen, ondanks een zekere voorspelbaarheid, tot een boeiende bezigheid maakt. We zien achtereenvolgens de achterkant van Eleanor, Michael en Arthur. Bij het lichten van de maskers speelt de manipulerende secretaresse van de Barrets, rol van Blythe Danner, vaak een cruciale rol. Toch overstijgt de film slechts zelden het niveau van stijlvolle kitsch, precies omdat die revelaties vaak niet verder leiden dan het aftandse 'ieder huisje heeft zijn kruisje'. Maar zelfs al wordt er niet veel dieper gesneden dan in een aflevering van De Doornvogels, toch slaagt The Proposition er behoorlijk in om plot en personages op de oude vertrouwde leest naar voren te brengen. Ergens in het midden tussen hersenloze special effects en gitzwarte maatschappijkritiek kunnen romantische zielen hier misschien hun hart ophalen.

PS: De film wordt op dit ogenblik door dezelfde distributeur beschikbaar gesteld zowel in de bioscoop (zij het op één kopie in de Studio Skoop in Gent) als bij de videoboer. (LW)

TITEL: The Proposition. REGIE: Lesli Linka Glatter. SCENARIO: Rick Ramage. FOTOGRAFIE: Peter Sova. MUZIEK: Stephen Endelman. PRODUCTIE: Ted Field, Diane Nabatoff en Scott Kroopf. VERTOLKING: Kenneth Branagh, Madeleine Stowe, William Hurt, Robert Loggia, Neil Patrick Harris, Blythe Danner, e.a.

VS, 1998, kleur, 114 min. Gedistribueerd door Polygram.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234