Donderdag 01/10/2020

TOMORROWLAND

De verborgen parels van Tomorrowland: onbezongen helden van dag drie

Beeld Stefaan Temmerman

Voor de Main Stage bleef het een heel weekend over de koppen lopen. Jolig, maar ook doodzonde. Want daarmee zou een tijdelijke logé van Tomorrowland al eens durven vergeten dat de spannendste tunes vaak op de kleinste podia klonken. Zondag gingen we op zoek naar de mooiste uithoekjes van deze droommogendheid. En we kwamen terug met knetterende techno, zwoele deep house en gitzwarte bass music in de schemering.

Sonja Moonear: van de donkerste nacht naar de zwoelste zomer

Ze speelde vinylplaten voor een vrij afgeladen House of Books, maar mijn god: wat hadden we er niet voor over gehad om Sonja Moonear voor een afgeladen vallei aan de Main Stage te zien schitteren? Nu moest deze eclectische technoprinses het stellen met het charmante, maar veel te kleine Cocoon-podium.

Op Tomorrowland speelde ze een spannende set, die spontaan van nachtelijke techno in een zwoele zomerdag leek over te vloeien. Tijdens 'The Nine' van Hot City Orchestra werd een eerste meisje op de schouders van haar vriend gehesen, wat meteen de aanzet leek te geven tot een hitsig fiesta. Straf hoe Moonear nachtelijke songs als 'Sonderling' van Zonderling of 'Machette' van Acid Mondays toch kon vertalen naar een zomerzwoele set waarin ze ook een zonnige hulde betuigde aan Dan Beaumont of een bloedgeil 'Cum On' van DJ HMC onder de naald schoof. Bij die laatste song spoten de waterblazers wat Elixir of Life over het publiek - alsof u dàt nog nodig had met deze energieke set, die knetterde, kraakte en prikkelde!

De dansende meisjes die in weinig verhullende pakjes van de trappen dansten om het publiek te blijven bezweren, waren niet eens van doen bij deze warmbloedige set. Moonear lachte daarbij voortdurend van maanoor tot maanoor. Wie kon haar ongelijk geven?

Beeld Stefaan Temmerman

DC Salas: compromisloze sensualiteit

"Best wel goeie stuff," stoot een dronken Ier ons aan. Zijn verwaterde blik lijkt te verraden dat hij mogelijk op andere middelen doelt. Maar om elk misverstand uit de weg te ruimen, wijst hij nog eens demonstratief naar de dj-booth. Wanneer we hem vertellen dat DC Salas een Belg is, haalt hij zijn schouders doodgemoedereerd op. "Ik had niets anders verwacht, kerel. Jullie dance-scene zet de hele wereld ten schande."

Goed nieuws voor Diego Cortez Salas, een jonge Brusselaar die in de Magic Mirror voorlopig nog voor een goeddeels verlaten tent speelt, maar misschien straks dan toch de wereld verovert. We hopen het alvast voor hem. Op Tomorrowland kan hij namelijk zelfs overtuigen met een sensuele, maar vrij compromisloze set, die Shazam overuren laat draaien en ver weg blijft van de uniforme beats die je elders op het terrein hoort.

Zorgvuldig bouwt hij zijn set op, die goeddeels opgetrokken werd uit warmbloedige deep house-platen als 'Butterfly' van Takticals of 'Washer' van 'Tjackhora'. De sfeer is loom en de dansvloer verlaten, maar zijn set smaakt als een frisse cocktail. Op uw gezondheid: check deze kerel ASAP.

Beeld (gva)

Scuba: miskende vis, grimmig en schimmig

Niet echt een kleine vis in de vijver, maar aan The Arch leek het toch alsof de People of Tomorrow helemaal niét voor Scuba was afgezakt naar Boom. De oprichter van het invloedrijke Hotflush label, dat de carrière van Mount Kimbie en George FitzGerald lanceerde, werd nochtans in het verleden op heel wat lof onthaald in Fabric (Londen), The Warehouse (Leeds), Berghain (Berlijn), Bloc Weekend (UK), Nitsa (Barcelona) of Concrete (Parijs).

Dat Paul Rose - alias Scuba - uit de Britse dubstepwereld stamt, merkte je indirect vrij goed in De Schorre. De donkerste Britse bass-cultuur vond alleszins zijn weg naar Boom. Heavy tracks als 'Forma 2' van Tensal of 'Zulu Vortex' van Voices from the Lake sloten ook perfect aan bij de grimmige, schimmige sfeer op zijn laatste plaat Claustrophobia.

De set aan The Arch daverde, maar het publiek lummelde. Wrong place, wrong time, wrong Land? Daar leek het wel op. Op die manier gold Scuba als één van de meest miskende hoogtepunten van dag drie.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234