Vrijdag 04/12/2020

Germanwings crash

De verborgen depressie van copiloot Andreas Lubitz

Beeld REUTERS

Copiloot Andreas Lubitz was ten tijde van de crash ziek, maar verzweeg dat voor zijn werkgever Germanwings. Het Duitse Openbaar Ministerie heeft in de woning van de 27-jarige man onder meer verscheurde verklaringen gevonden waarin staat dat de piloot zich dinsdag ziek wilde melden. Uit andere paperassen zou blijken dat de Duitser, die dinsdag vermoedelijk bewust zijn toestel liet neerstorten in de Franse Alpen en daarmee 149 mensen om het leven bracht, regelmatig psychische problemen had. Hij hield dit voor zijn werkgever en collega's verborgen.

Rechercheurs vonden gisterenavond bij de huiszoeking in Düsseldorf meerdere bewijzen dat de copiloot psychisch ziek was, zo deelde het Openbaar Ministerie in Düsseldorf vandaag mee. Ook in de woning van Lubitz' ouders in Montabaur zijn spullen in beslag genomen. Een afscheidsbrief is niet gevonden.

Lubitz wist zijn recente depressies blijkbaar goed verborgen te houden voor zijn werkgever en collega's. Of zijn familieleden - volgens de Duitse media is er ook sprake van een al dan niet voormalige vriendin met wie hij jaren samenwoonde - er van geweten hebben, is onduidelijk. Ook is niet bekend gemaakt of hij recentelijk zijn huisarts bezocht of onder specialistische behandeling was.

De Duitse Tagesschau meldde dat de man enkele weken eerder de universiteitskliniek van Düsseldorf bezocht heeft. Details daaromtrent ontbreken. Vandaag berichtte Bild dat Lubitz in 2009 opgenomen is geweest in een psychiatrische inrichting. Hij zou aan een zware depressie hebben geleden. Bij zijn werkgever Lufthansa/Germanwings was bekend dat Lubitz zijn vlieglessen enkele maanden heeft onderbroken. Volgens Duitse media was er toen sprake van "paniek- en angstaanvallen". Lufthansa ontkent van zijn huidige ziektebeeld te hebben geweten. De maatschappij keurt zijn piloten niet zelf, de medische onderzoeken gebeuren volgens een woordvoerder sinds 2013 bij het Luftfahrtbundesamt, de Duitse Rijksluchtvaartdienst. Of de jongeman - hobbyklimmer, hardloper, bowlingspeler - daar recentelijk ter controle is geweest, is niet bekend.

De letters SIC op zijn medisch attest - dat elke piloot dient te bezitten - betekenen overigens niet dat de piloot zich regelmatig moet laten onderzoeken voor een specifieke aandoening, zoals door sommige media werd vermeld. Het betekent 'second in command'.

Lees ook: Hoe ontdek je de zelfmoordpiloot?

Psychische problemen en het gebruik van antidepressiva betekenen veelal het einde van de carrière van een piloot. Dus wordt erover gezwegen. Hoe gevaarlijk is dat?

Het appartement van Andreas Lubitz in Düsseldorf.Beeld EPA
Journalisten staan voor het huis waar copiloot Andreas Lubitz van het gecrashte toestel van Germanwings woonde.Beeld AP

Audi's

Allerlei surrealistische details komen ondertussen aan het licht. Volgens Focus Online bestelde Lubitz twee weken geleden bij een autobedrijf in de omgeving van Düsseldorf twee Audi's. "Een voor hemzelf, een voor zijn vriendin."

Voor Lufthansa, dat altijd als uiterst betrouwbaar bekend stond, betekent de crash de grootste crisis in het bestaan, aldus zakenkrant Handelsblatt. De imagoschade is enorm voor het concern, dat toch al in zwaar weer verkeert. Stakende piloten die vast willen blijven houden aan hun riante pensioenrechten, hevige concurrentie van Easyjet, Ryanair, Etihad, Qatar Airways en Emirates, rode cijfers - het is de vraag of de door de recente crash zwaar aangeslagen 'chef' Carsten Spohr het tij kan doen keren.

Als binnenkort blijkt dat het bedrijf al dan niet deels op de hoogte was van het ziektebeeld van 'Amok-Pilot' Andreas Lubitz, zal de schade wellicht niet meer te repareren zijn. Duitse media verwijzen in dit licht naar de Amerikaanse maatschappij Pan-Am, die de ramp boven Lockerbie nooit meer te boven kwam.

Ook worden vergelijkingen gemaakt met Malaysia Airlines. Dat concern was al noodlijdend voordat vorig jaar de rampen met de MH17 en de MH370 plaatsvonden. Het bedrijf is nadien van de beurs gehaald en nu weer in handen van de staat Maleisië.

Verzekeringsmaatschappij Allianz draait op voor de kosten van de luchtramp. Het Duitse concern is hoofdverzekeraar van Germanwings/Lufthansa. In 2014 moest Allianz al tientallen miljoenen euro reserveren en uitbetalen voor de rampen met de MH17 en de MH370 van Malaysia Airlines. Ook het in Indonesië neergestorte toestel van AirAsia (QZ 8501) was bij het concern verzekerd. Volgens de Financial Times zijn de premies sinds vorig jaar flink gestegen.

De European Aviation Safety Agency (EASA) adviseerde vandaag om altijd twee bemanningsleden in de cockpit te hebben. Moet een van de piloten even naar achteren, dan dient hij of zij tijdelijk te worden vervangen door een lid van de crew. Onder meer Lufthansa en Air Berlin verklaarden het advies onmiddellijk te zullen opvolgen.

Een zandsculptuur naar aanleiding van de verdwenen vlucht MH370.Beeld AFP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234