Dinsdag 19/01/2021

De veranderingen vanaf 1 mei op een rij

Beeld PHOTO_NEWS

De start van de meimaand gaat gepaard met een aantal veranderingen bij het openbaar vervoer. Daarnaast worden taxiritjes in het Brusselse duurder, komen er nieuwe regels voor het behalen van een motorrijbewijs en verdwijnen dienstencheques van 7,5 euro voorgoed.

Vanaf 1 mei kunnen de 65-plussers niet langer gratis gebruik maken van de bussen, trams en metro's van de Brusselse vervoermaatschappij MIVB. Dan vervallen de huidige abonnementen. Voor een jaarabonnement betalen zij voortaan 60 euro.

De 65-plussers kunnen sinds begin april het bedrag voor een jaarabonnement op hun Mobib-kaart laden, aldus MIVB-woordvoerster An Van hamme. Om dat bedrag op te laden kunnen ze terecht bij de Go-automaten of een van de negentien kiosken in de metrostations, op voorwaarde dat ze al over een Mobib-kaart beschikken. Die kaart kan aangevraagd worden in een van de zes Bootik-winkels in de metrostations

De Lijn
Op 1 mei is het huidige contract voor gratis openbaar vervoer in Hasselt met De Lijn afgelopen. Dat betekent nog niet dat wie vanaf dan in Hasselt de bus neemt, moet betalen voor een ritje. De stad en de openbare vervoermaatschappij laten het huidige systeem voortbestaan, tot nieuwe contracten zijn afgesloten, meldt Sonja Loos van De Lijn Limburg. Een busritje zal binnenkort wellicht 60 eurocent kosten. Enkel jongeren tot 19 jaar kunnen de busgratis blijven nemen.

De gratis bussen werden in de zomer van 1997 ingevoerd, en waren een idee van toenmalig burgemeester Steve Stevaert (sp.a). Door de toenemende kostprijs de afgelopen jaren stonden de gratis bussen almaar meer onder druk. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van oktober vorig jaar waren ze een van de strijdpunten.

Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS

Taxi's
De Brusselse taxitarieven worden op 1 mei geïndexeerd van 1,66 euro naar 1,80 euro per kilometer. Die aanpassing geldt echter enkel voor ritten binnen de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

De andere elementen van de kostprijs voor een taxirit blijven ongewijzigd: het instapgeld bedraagt nog altijd 2,40 euro, het wachtgeld 30 euro per uur en de nachttoeslag blijft ook onveranderd op 2 euro. Ritten buiten de 19 gemeenten kosten nog altijd 2,70 euro per kilometer.

Volgens Mobiel Brussel, die de prijsindexering aankondigde, was de aanpassing nodig om de levensvatbaarheid van de sector te garanderen. De prijzen blijven democratisch, klinkt het, ook in vergelijking met andere steden.

Beeld PHOTO_NEWS

Motorrijbewijs
Het Belgische motorrijbewijs wordt op 1 mei vervangen door een Europees exemplaar, en dat brengt heel wat veranderingen met zich mee. Een rijbewijs voor de zwaarste categorie motors behalen, verloopt vanaf dan in etappes.

Het motorvermorgen wordt stapsgewijs opgebouwd. Op hun 16e kunnen motorliefhebbers een rijbewijs halen voor de nieuwe categorie AM (vroeger A3). Om de twee jaar kunnen ze een nieuw examen afleggen, tot ze op hun 22'ste het A-rijbewijs halen. In totaal komen er vier categorieën, in plaats van drie nu: AM, A2, A1 en A. Wie 24 is, kan wel in één keer een motorrijbewijs A halen.

Voor 1 mei konden motorrijders vanaf hun 18de nog met een begrensde motor rijden, om na twee jaar over te stappen op een krachtiger exemplaar. Die leeftijdsgrens ligt nu twee jaar later. Vanaf 18 jaar kunnen motorrijders met een motor met een cilinderinhoud van 125 cc rijden, vanaf 20 jaar met een begrensde motor (maximaal 35 kW), en vanaf 22 jaar is het vermogen onbeperkt. Wie al die stappen niet wil nemen, kan pas op zijn/haar 24e een rijbewijs voor de zwaarste categorie halen.

Om een rijbewijs in een nieuwe A-categorie te halen, moeten een aantal uren les bij de rijschool en een praktisch examen afgelegd worden. Een rijbewijs voor de lichtste categorie is evenwel geen verplichting voor wie een A2-rijbewijs wil halen. De nieuwe regeling past in de toepassing van een Europese richtlijn. Daarnaast hopen de bevoegde ministers zo het aantal ongelukken op de weg te verminderen. Steeds vaker worden motorrijders immers slachtoffer van ongevallen.

7,5 euro
Dienstencheques die vorig jaar nog werden aangekocht en 7,5 euro waard zijn, mogen vanaf 1 mei niet langer gebruikt worden. Dat heeft te maken met de prijsstijging die op 1 januari dit jaar werd doorgevoerd. Sindsdien kost een dienstencheque 8,5 euro.

Wie een dienstencheque met een waarde van 7,5 euro wil omruilen met een nieuwe, moet uiteraard 1 euro per cheque bijbetalen. Als men dienstencheques laat terugbetalen die in 2012 werden aangekocht, dan worden die aan 70 procent van de aanschafprijs terugbetaald. Cheques die nog in 2012 zijn aangekocht, vervallen op 30 april. Cheques die al in 2013 zijn aangekocht, blijven wel opnieuw de volledige acht maanden geldig.

Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234