Donderdag 29/07/2021

De vedetten van de zoo

Sinds zeker is dat Pairi Daiza twee panda's krijgt, gaat het beursaandeel omhoog. Panda's zijn dé sterren van de dierentuin, maar bij gebrek aan een wit-zwarte beer, kan ook een ijsbeer of gorilla voor een flinke omzetstijging zorgen. 'Als er alleen vissen geboren worden, heb je een probleem.'

Het aandeel van het dierenpark in Brugelette sloot donderdag af op ruim 37 euro. Gisteravond was de koers gedaald tot 34 euro maar dat is nog altijd ruim 17 procent meer dan voor de komst van de panda's bekend werd gemaakt. Het park liet weten 8 miljoen te investeren in de dieren, maar dat zijn ze dubbel en dik waard.

"Panda's zijn buiten categorie", zegt Goof Lukken, docent aan de hogeschool voor toerisme in Breda en dierentuinkenner. "Het zijn de enige dieren waar nog voor betaald wordt en ze hebben een gigantische marktwaarde. Twee jaar geleden kreeg de Franse zoo van Beauval panda's. Hun bezoekersaantal is verdubbeld. Ze hadden op voorhand merchandising ingekocht voor een jaar. In een week was alles verkocht."

In Memphis, waar ook panda's zitten, wordt de extra jaarlijkse winst voor zoo en stad op 15 miljoen euro geschat. Peanuts in vergelijking met de jaarlijkse huurprijs van de beesten van 1,5 miljoen euro.

Wat panda's zo aantrekkelijk maakt is het oeroude economische principe van vraag en aanbod. "China speelt dat spel heel slim", zegt Lukken. "Beauval ligt 100 kilometer ten zuiden van Parijs en bedient de Franse markt en nu komt Pairi Daiza voor Vlaanderen en Nederland. Rotterdam zal nu niet meer zo snel panda's krijgen. Ze moeten schaars blijven."

Publiekstrekker

Maar er is hoop voor de andere dierenparken in ons land: panda's zijn niet de enige publiekstrekkers. "Als er alleen vissen of vogels geboren worden, heb je een probleem", zegt Ilse Segers van de Zoo. "Het zijn toch vooral de aaibare dieren die het goed doen. Maar soms hebben we geen keuze. Wij zijn een vzw, wetenschappelijk onderzoek en dierenwelzijn primeren. Soms krijgen wij van Europees niveau de vraag om meteen te kweken met dier Y en zeker niet met dier X. En als er bijvoorbeeld sneeuwluipaardjes geboren worden, dan mogen die niet meteen getoond worden. Marketinggewijs is dat jammer, maar het is zo."

In Antwerpen beleefden ze hoogdagen toen destijds Kai-Mook ter wereld kwam. Er werden geboortekaartjes rondgestuurd, de bevalling kon live gevolgd worden en 7.500 mensen deden mee aan een wedstrijd om een nieuwe naam voor het olifantje te verzinnen.

"Maar dat was ons nooit gelukt, mocht er jaarlijks een olifantje geboren worden", zegt Segers. "Bovendien is het uiteindelijk het publiek dat beslist of iets aanslaat of niet. Deze week is Truudje gestorven, het oudste wrattenzwijn in Europa. We hebben dat nieuws bekendgemaakt en nu stromen de condoleancekaartjes en tekeningen binnen. Soms kun je het niet voorspellen."

"Alles hangt af van hoe uniek een dier is", zegt Lukken. "Olifanten zijn twee jaar zwanger en krijgen één kalfje per zwangerschap. Kweken is dan niet evident. Bij leeuwen bijvoorbeeld wordt telkens een nest welpen geboren, dat is nooit zo makkelijk in de markt te zetten. Een populair babydier kan vlot 40.000 bezoekers extra lokken."

In het geval van Kai-Mook ging het zelfs om 300.000 extra passanten.

Maar zelfs als het dier niet uniek is, dan kan een verhaal veel redden. Dat moet niet eens positief zijn. Neem nu Bokito, de gorilla die een paar jaar geleden in het Rotterdamse Blijdorp een bezoeker aanviel - bezoekersaantallen gingen door het dak. "Bokito is een zegen geweest voor Blijdorp", zegt Lukken. "Idem met Vicks, een ijsbeer die erin geslaagd is om met een steen het glas van de kooi kapot te gooien. Een bezoeker heeft dat gefilmd, op YouTube gezet en plots wou iedereen Vicks zien."

Verhaal = succes

"Een verhaal is 80 procent van het succes", zegt Lukken. En als de beesten zelf niet voor een spannend relaas zorgen, dan doet de marketingmachine het wel. "Een paar jaar geleden is er in Amersfoort een neushoorn geboren", zegt Lukken. "Dat is op zich niet zo speciaal, maar er was een hele soap rond gemaakt. Heel Nederland leefde mee, het was bijna of de neushoorns familie geworden waren."

Vraag is hoe lang panda's interessant zullen blijven. Eenmaal je ze gezien hebt, heb je ze gezien. Met Kai-Mook lijkt het mee te vallen met de houdbaarheid. Toen het olifantje vorig jaar verhuisde naar Planckendael, volgden de bezoekers. De Zoo kreeg 17 procent minder volk over de vloer, in Planckendael steeg het aantal bezoekers in de zomer met 70 procent.

"Bij de meeste dieren is het zoals met een nieuwe achtbaan", zegt Lukken. "De eerste twee jaar zie je een duidelijk effect, in jaar drie en vier stagneert het en daarna moet je weer wat anders verzinnen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234