Maandag 12/04/2021

Luxe

De varende Aston Martin: met 1,5 miljoen over het water scheuren

De Aston Martin AM37. Beeld Aston Martin
De Aston Martin AM37.Beeld Aston Martin

Waar exclusieve autofabrikanten zich ook nog mee uitleven: de speedboot. Vanaf anderhalf miljoen scheer je in een Aston Martin over de golven. "Je kunt niet met een rubberbootje heen en weer naar de kant varen. Dat moet in stijl gebeuren."

Het is een onwaarschijnlijk verhaal van een klein Nederlands jachtbouwbedrijf dat het prestigieuze automerk Aston Martin overtuigt om een speedboot te gaan ontwikkelen. "De eerste twee keer zijn we weggestuurd door het hoofdkantoor", zegt Peter van Rooy van Quintessence Yachts uit Amsterdam. Maar de derde keer zeiden de Engelse autobouwers, die ook hofleverancier van James Bond zijn: "Ja, we gaan samen in zee."

Boten en auto's. Wie denkt dat het twee gescheiden ontwerpwerelden zijn, kent de auto-industrie niet goed. De afgelopen jaren hebben veel luxeautomerken een snelle speedboot geïntroduceerd. Je kunt nu over de golven scheren in een Mercedes, Bugatti, Aston Martin of Porsche. En deze autofabrikanten treden met hun racemonsters in de rijke waterhistorie van de auto-industrie.

Meer dan 100 kilometer per uur

De exclusieve sportboten zijn speeltjes voor de rijken. De Bugatti moet ruim 3 miljoen euro kosten, een Aston Martin vaar je vanaf 1,5 miljoen. Er is een performanceversie, de AM37s, met twee achtcilinder 520 pk Mercury-motoren, die 2 miljoen kost. Maar dan haal je ook snelheden van boven de 100 kilometer per uur op het water.

"De designers van Aston Martin hebben ons idee voor de AM37 volledig omarmd", zegt Van Rooy. "Je kunt de interieurs van boot en auto bij wijze van spreken over elkaar leggen." De AM37 (37 is een maataanduiding, uitgedrukt in Engelse voet) is een 'sportauto op het water'.

De varende Aston Martin is een Nederlands idee, met Nederlandse expertise, een Nederlandse salesorganisatie, maar met Brits design. Quintessence heeft de afgelopen maanden al twee boten verkocht. Dat is zo kort na introductie in deze exclusieve markt geen slecht resultaat. Uiteindelijk hoopt de botenbouwer er op jaarbasis acht tot tien te verkopen.

Zon en zout

De autodesigners van Aston Martin hebben zich vooral op het interieur gestort. Het stuur, het dashboard: in veel details ademt de 11 meter lange speedboot de inrichting van bijvoorbeeld de Aston Martin DBS. De zadelleren opbergetuis zijn van dezelfde Italiaanse leverancier als die van de auto, al is dit leer geprepareerd om zon en zout te verdragen.

Maar vooral de manier waarop de biminitop - een zonnekap - tevoorschijn komt, is een automotive element. Het teakhouten achterdek schuift opzij en de bimini komt als een cabrioletkap omhoog gekanteld.

Zichtbaar zijn

Waarom willen automerken als Bugatti of Aston Martin ook op het water zichtbaar zijn? Ontwerper Maarten de Bruijn: "Een exclusief automerk heeft al toegang tot heel rijke klanten. Het is interessant dat je bij die selecte groep verder kunt gaan dan alleen dure auto's." Bovendien: "In deze categorie grootverdieners zitten relatief veel jachteigenaren. Als je zo'n schip voor anker legt in Monaco, wil je niet met een rubberbootje heen en weer naar de kant varen. Dat moet in stijl gebeuren."

De Bugatti Niniette 66. Beeld Bugatti
De Bugatti Niniette 66.Beeld Bugatti

Een Aston Martin als dinghy, een bijbootje dat in een de buik van een superjacht verdwijnt? "Dat kan technisch zeker", zegt Van Rooy. Hij ziet dat veel autofabrikanten hun merk proberen te verbreden. "Ze introduceren horloges, tassen en gadgets. Het merk moet steeds opnieuw 'geladen' worden en onder de aandacht komen." De AM37 stond op de cover van een speciaal Aston Martin-magazine. "Die klantenkring van Aston Martin geeft ons toegang tot een nieuwe groep kopers, die je natuurlijk niet op een bootshow in Monaco treft."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234