Donderdag 24/06/2021

De ultieme playgirl, zal ze ooit bestaan?

Selma Franssen is chef redactie van Charlie Magazine.

Hij schaamde zich er niet voor, dat hij met "waarschijnlijk wel meer dan duizend vrouwen" seks had gehad; het was zelfs zijn unique sellingpoint. Hij bedacht niet alleen het beroemdste mannenblad aller tijden, hij wás het. Wat Donald Trump voor rijkdom is, is Hugh Hefner voor seks: een man die zijn excessieve levensstijl tot commercieel topmerk maakte. Hefner was de ultieme Playboy.

In 1953 kwam de eerste editie van Playboy uit, gericht op de moderne jonge man die wilde losbreken van de seksuele preutsheid van die tijd. Het was een gat in de markt, waardoor Hefner als jonge twintiger al topondernemer was. In de jaren 60 werd Playboy zo succesvol dat hij zijn imperium uitbreidde met Playboy-style herenclubs, hotels en modellenbureaus.

De inhoud van zijn magazine en de manier waarop hij zijn eigen liefdesleven inrichtte, maakten Hefner tot een van de gezichten van de seksuele revolutie. Zijn huis en lakens deelde hij met meerdere jonge "bunny's" tegelijk. Bunny's die te oud werden, ruilde hij in. De roddelbladen kopten om de zoveel tijd weer wie nu het favoriete meisje van de 'Hef' was.

Toen bekend werd dat hij op 91-jarige leeftijd was overleden, werd Hefner in talloze krantenprofielen herinnerd als succesvol mediaman, een visionair die de seksuele revolutie mee ontketende.

Het is 65 jaar geleden dat de eerste Playboy verscheen; heel wat taboes die Hefner doorbrak bestaan niet meer. Hoewel Playboy zichzelf omschrijft als "Pushing and removing buttons since 1953", moet je voor taboedoorbrekende content niet meer naar dit magazine kijken. Vandaag wordt Playboy geassocieerd met objectivering en stereotypes die de vrouwelijke seksualiteit (en daarmee uiteindelijk ook de mannelijke) beperken.

Eén ding is er echter nog niet veranderd: zelfs meer dan een halve eeuw nadat Hefner zijn hedonisme tot zakenimperium uitbouwde, kunnen we ons nog altijd moeilijk een vrouw voorstellen die een van de succesvolste mediabedrijven ter wereld runt, er openlijk voor uitkomt dat ze met meer dan duizend mannen naar bed is geweest en die samenwoont met een wisselend nestje mannelijke "puppy's" die zo'n vijftig jaar jonger zijn dan zijzelf. Een vrouw wier levensstijl - die volledig in het teken van haar eigen genot en succes staat, waarin mannen vooral lustobjecten zijn die haar plezier en geld bezorgen - haar unique sellingpoint is. Ik weet niet of we het moeten willen, maar ik vraag me af of het zou kunnen. De ultieme playgirl, zal ze ooit bestaan?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234