Vrijdag 07/08/2020

De uitbundigheid van een bruiloftsfeest

Brussel

Van onze medewerker

Kurt Blondeel

Tex-mex, country, Amerikaanse folk, surfriedels, vleugjes jazz en klassiek: Joey Burns en John Convertino, alias Calexico, smelten het al drie platen lang samen tot een natuurlijk en stijlvol geheel. Dat de ritmesectie van de cultgroep Giant Sand daarmee het jarenlange getimmer van hun partner Howe Gelb enigszins in de schaduw stelt, is misschien ironisch maar allerminst onverdiend. Het concert van het duo uit Tucson, Arizona, zaterdagavond in de Brusselse Botanique, was er immers een met verlengde werking.

Net als op het twee jaar oude The Black Light, dat de bal bij het kennerspubliek aan het rollen bracht, vermengen Burns en Convertino op hun jongste cd Hot Rail diverse muzikale invloeden uit de grensstreek tussen Californië, Arizona en Mexico. Vooraleer die hete zandvlakten in te trekken hielden we eerst halt in de uitgestrekte prairie rond Louisville, Kentucky. Freakwater grossiert al sinds 1987 in semi-akoestische countryfolk en -rock, die zaterdagavond werd opgesmukt met banjo, xylofoon en een huilende pedal steel. Rommeligheid en occasioneel gebrek aan gedenkwaardige melodieën zaten een geboeide luisterervaring al eens in de weg, maar met de hartverwarmende harmonieën van zangeressen-gitaristes Catherine Irwin en Janet Bean heeft het gezelschap niettemin een troef in huis die de benaming Flying Burrito Sisters rechtvaardigde.

Teneinde het eclectische karakter van hun platen live afdoende in de verf te zetten hadden de heren van Calexico enkele muzikale compagnons meegebracht die er duidelijk zin in hadden. Hoewel de band op plaat vaak klinkt alsof het ingehouden en mysterieuze Swell vanuit San Francisco naar het zinderende zuidwesten is afgezakt, kregen we zaterdag doorleefder, zelfverzekerder en vooral feestelijker songversies te horen. Het sinistere 'The Ride (pt II)' riep eerst nog de unheimliche sfeer op van een stoffige spookstad uit het einde van de vorige eeuw. Ook 'Gypsy's Curse' en 'Service and Repair', dat een mooi tweede laagje weemoed meekreeg, konden bogen op een rijk klankenpalet waarin een strijkende staande bas, een schelle trompet en de jazzroffels van Convertino elkaar wonderwel aanvulden, zonder evenwel het ruimtelijke gevoel van het geheel aan te tasten.

Een eerste onbetwistbare hoogtepunt was het even jazzy als duistere 'Fade', waarin de meesterlijke beheersing der dynamiek de plaatversie deed verbleken als gebeente onder de verschroeiende middagzon. Zacht zingend en gitaarspelend wist Burns zowaar de onwereldse, broze folk van Nick Drake binnen te smokkelen, totdat die plots met de kracht van een aanstormende trein door een beklijvende apotheose werd weggeblazen.

Toen meteen daarna de helft van het achtkoppige mariachi-collectief Luz De Luna in vol ornaat en onder zwarte sombrero's op het podium verscheen, werd de grootstedelijke Kruidtuin in een mum van tijd omgetoverd in een zwoele haciënda waarin de uitbundige vreugde van een bruiloftsfeest heerste. Met name 'Minas De Cobre', dat steunde op het hitsige samenspel van de drie trompetten, blies de volgelopen Orangerie naar uitzinnige hoogten.

De twee bisrondes werden voornamelijk benut om Luz De Luna in de kijker te zetten. Met een opzwepend streepje son en een met rozenblaadjes omzoomde ballade pakten de vier het publiek probleemloos in, maar nog liever hadden we de avontuurlijke lijn van de avond voortgezet gezien. Dat neemt niet weg dat Calexico, zoals bekend vernoemd naar het gelijknamige grensstadje, een kleurrijk plaatje wist te schetsen waar geen reisbrochure tegenop kon. Onze vliegtuigtickets zijn alvast besteld.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234