Woensdag 27/01/2021

De twitterbiografie: een leven in tweets

Jan-Dirk van der Burg leest voor uit deTwitterbiografie van Het Paroolhoofdredactrice Barbara van Beukering.Beeld rv

Een biografie enkel en alleen gebaseerd op persoonlijke foto's en tweets, in Nederland is het mogelijk. Daar verrast fotograaf Jan-Dirk van der Burg onwetende Bekende Nederlanders met gepersonaliseerde Twitterbiografieën.

In België hebben we, met dank aan de jongens van 'De ideale wereld' (VIER), de Twittertegel. In Nederland hebben ze sinds kort de Twitterbiografie. Een creatie van fotograaf Jan-Dirk van der Burg, die tweets van bekende Nederlanders bundelt in ongeautoriseerde biografieën. De eerste twee edities geven lezers een kijkje in het leven van voetbaltrainer Aad de Mos en de hoofdredactrice van de krant Het Parool, Barbara van Beukering.

Aad de Mos in zwembroek op het strand van Dubai, op het verjaardagsfeestje van dochter Tessa of smullend van een portie oliebollen: al zijn belevenissen worden uitvoerig gedeeld op Twitter. "Aad fotografeert zichzelf vaak in het dagelijkse leven", zegt Van der Burg. "Hij rijdt samen met zijn vrouw 10 kilometer ver om in een dorp verse asperges te kopen. Daar poseert hij samen met vrouw en asperges voor een foto, die hij nadien op het internet post. Fascinerend. Mijn tweetbundels, zo heten ze, zijn een biografische weerslag van wat iemand op Twitter geuit heeft over zichzelf."

Geen geheimen
Het idee om tweets en foto's te bundelen, ontstond uit verbazing. "Ik volgde Aad en Barbara al een tijdje. Vooral de tweets van Barbara waren erg verhalend en persoonlijk. Na een tijdje realiseerde ik mij dat ik wist waar ze woonde, wie haar dochters waren en hoe haar vakantie in Gambia geweest was. Je kunt op Twitter exact meelezen hoe een persoon zichzelf ziet. De ijdelheid die daarbij komt kijken, vind ik bijna ontroerend."

Dus besloot Van der Burg de waardevolste tweets te bundelen in een boek. Zonder medeweten van Barbara of Aad. "Ik voelde aan mijn klompen dat ze een vinger in de pap zouden willen bij de selectie als ik hen vooraf had ingelicht. Daarom heb ik hen niets gevraagd en pas op het einde een boekje opgestuurd." En zo geschiedde. Vorige week vond De Mos, geheel onaangekondigd, zijn eigen biografie in de bus. Een verrassing, maar geen erg vervelende. "Ik heb geen geheimen", zegt De Mos daarover in de krant NRC.next. "Als er iets gebeurt, anticipeer ik daarop. Ik geniet van mijn leven en ik deel graag wat ik meemaak. Het was leuk om mijn tweets op deze manier weer eens terug te lezen."

Een statement wou Van der Burg er niet van maken. "Het gaat mij vooral om de verhalende kwaliteiten van de tweets. Ik wil zeker geen activistisch standpunt innemen tegen de gevaren van sociale media."

Niet te koop
Een tweet op het internet of gedrukt in een boekje, het is toch niet hetzelfde. In de krochten van het internet tuimelt een dwaas berichtje veel sneller de vergetelheid in. Een boek is echter voor eeuwig. Toch hoeft Aad de Mos niet te vrezen dat iedereen zijn biografie plots gelezen zal hebben. "De boeken zijn niet te koop. De gebruiksvoorwaarden van Twitter zijn heel streng. Tweets mogen niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden. Daarom leen ik de boeken uit of ga ik ze voorlezen."

Wie hoopt zelf in aanmerking te komen voor een Twitterbiografie is eraan voor de moeite. Bekend zijn en veel tweeten is niet voldoende. "Er moet iets onbedoelds in de tweets zitten", aldus van der Burg. "Het is niet genoeg om bijvoorbeeld grappig te zijn." Toch heeft de bedenker voorlopig nog keuze te over. De komende weken zullen tien nieuwe tweetbundels - van actrice tot politicus - op de wereld losgelaten worden. Al blijft hij op zoek naar interessante profielen. "Als je een goede Belgische kandidaat kent, laat maar weten!"

Beeld rv
Naast Barbara van Beukering kreeg ook voetbaltrainer Aad de Mos zijn Twitterbiografie.Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234