Woensdag 18/05/2022

De tweede preselectie van Eurosong

Roepen in een tranendal

Vlaanderen is in de ban van Eurosong. Vorige week volgden meer dan 1,2 miljoen kijkers de freakshow van de vrt, en gisteren zag de massa zeven nieuwe wannabe's opdagen in de hoop binnenkort de Belgische driekleur te kunnen verdedigen in Athene. Na het belabberde niveau van de eerste uitzending kon het in theorie alleen maar beter worden, al stelden Koen de Meester en Bart Steenhaut vast dat de praktijk ook dit keer anders uitpakte. Ook de tweede aflevering was er één zonder bloemen of kransen.

1. 'Easy Esta Noche' door Casa Creola

Er kan in Vlaanderen geen Eurosong georganiseerd worden zonder dat er een Paelinck door de voorrondes glipt. Dit keer had de bedenker van 'Sister' en '1 Life' de fotogenieke Casa Creola aan de haak geslagen, al kon je er gif op innemen dat haar looks daarbij meer gewicht in de schaal hadden geworpen dan haar talent als zangeres. Casa schopte het in een verdrongen verleden tot Miss Oost-Vlaanderen, Miss Sympathie en Miss Punt. Toegegeven, ze zag er ravissant uit en haar glimlach kon zo op een Colgate-verpakking, maar het nummer swingde helaas als een door jicht getroffen lantaarnpaal. 'Easy Esta Noche' moest iets zwoels en exotisch suggereren, en de choreografie mocht gezien worden. Maar de song zelf was er een om snel weer te vergeten. Daar hoefde je niet eens een inspanning voor te doen.

Het oordeel van de jury

Marcel Vanthilt: "Pure pop in de stijl van Boney M en Rick Astley. Een leuk snoepje, maar nu wil ik een ander snoepje."

yasmine: "Niet echt origineel en weinig stemvast gezongen. Ik mis een gevaarlijk randje."

2. 'Not That Beautiful' door AFI

Laten we elkaar niets op de mouw spellen: Afi - vorig jaar nog zilver bij Star Academy- had een stel hotpants aangetrokken waar iedere zichzelf respecterende hormonenspiegel flink door uit zijn lood werd geslagen. Dat leverde een panoramisch zicht op, en ook haar boezem torende hoog boven de concurrentie uit. Afi had haar stem uit de strot van Anastacia geleend en werd omringd door dansers die de clips van Janet Jackson uit het hoofd kenden, waardoor het nauwelijks opviel dat de broodschrijvers van dienst stomweg vergeten waren de song van een noemenswaardig refrein te voorzien. Een blunder, omdat op Eurosong net daar het kaf van het koren wordt gescheiden. Maar als Afi 'Not That Beautiful' live bij ons thuis wil komen zingen (en ze hetzelfde pakje draagt) staat onze gepantserde deur wagenwijd open.

Het oordeel van de jury

Johnny Logan: "Ze komt zelfverzekerd en sterk over, in tegenstelling tot de meeste kandidaten vorige week."

Marcel Vanthilt: "Afi is een Natalia die in de chocomousse is gevallen."

3. 'The Best Time of My Life' door Tommy

Tommy had zijn eigen nummer bedacht, en vond dat kennelijk iets om trots op te zijn. Bovendien was een en ander betrekkelijk relatief, want in 'The Best Time Of My Life' galmden Starsailor, Travis en Echo & The Bunnymen door alsof ze zelf op het podium stonden.

Tommy bleek de enige man in deze tweede voorronde, al was het ironisch net zijn song die het meeste ballen miste. In het begeleidende filmpje werd een specialist garnaalkroket in stelling gebracht om zijn boezemvriend lof toe te zwaaien, en die deelde televisiekijkend Vlaanderen ongevraagd mee dat Tommy vooral bij oude dames en homo's in de smaak viel. De Bruggeling grossierde in muziek met net zoveel identiteit als de onbekende soldaat. 'The best time of my life', was bijgevolg het moment dat de laatste noot was uitgestorven.

Het oordeel van de jury

Andre Vermeulen: "Heel eigen geluid, een fris Brits nummer. Het beste tot nog toe."

yasmine: "Als er dan toch een vent op het podium staat, wil ik meer testosteron zien."

4. 'Crazy' door Barbara Dex

Barbara Dex kan zingen. Mocht ze destijds in Nashville zijn geboren, dan was ze nu een ster geweest die duetten zong met Dolly Parton, Emmylou Harris en Loretta Lynn. Met 'Iemand als jij' exporteerde ze het Verdriet Van België in '93 al eens naar het échte songfestival, en dat trauma werd nog eens opgerakeld in het inleidende filmpje. 'Crazy' - haar nieuwste gooi naar roem op televisioneel gebied - klonk zo belegen als een broodje uit een baancafé waar alleen truckers stoppen wanneer alle andere adresjes hun jaarlijks verlof opnemen. Het was -let's face it- een draak van een song. Alleen kwam er - in tegenstelling tot de exemplaren die in de Harry Potter-films rondhuppelen- geen vuurwerk aan te pas. Geen idee waar dit naartoe leidde. Niet naar Athene, alleszins.

Het oordeel van de jury

Andre Vermeulen: "Ze haalt meer uit het nummer dan erin zit."

Marcel Vanthilt:: "Engels van het zeventiende knoopsgat. Vorige keer stuurden we haar niet naar Istanbul. Nu wel, ook al is daar dit jaar geen Eurovisiesongfestival."

5. 'Feel Like' door Beatoxic

Beatoxic zat -dat zag je zo- vol met mensen die allemaal druk in de weer waren met vooral zichzelf te blijven. Het trio schopte het onlangs nog tot vice-wereldkampioen beatboxen, en trad eerder ook al op tijdens Rock Werchter en Pukkelpop, jammer genoeg niet op podia die echt ter zake doen. De groepsnaam suggereerde energie, snelheid en kracht. Maar toen de drie in het gezichtsveld van de camera's liepen, vielen de beats terug naar een tempo van een cd die op dertien toeren per minuut werd afgespeeld. 'Feel Like' - de taalkundig foutieve titel kregen we er gratis bovenop- klonk als Kosheen met slaap in de ogen. Bij VTM was op dat moment 'Blind Date' aan de gang, en zelfs dat leek plots een verleidelijke optie. In theorie althans, dat spreekt.

Het oordeel van de jury

yasmine: "De zangeres vond haar toon niet en het beatboxen kwam ook niet echt uit de verf."

Johnny Logan: "Deze groep heeft een probleem. De liedjes mogen in Athene maar drie minuten duren en dit nummer heeft veel meer tijd nodig."

6. 'Als ik je morgen ergens tegenkom' door Els De Schepper

Els de Schepper liet de voorbije weken tot vervelens toe optekenen dat haar deelname aan Eurosong één grote grap was. Ter plekke bleek dat daar niet om te lachen viel. De Schepper leefde in onmin met haar kapper, en de strijd was vlak voor ze het podium opstapte in haar nadeel beslecht. Op het nummer zelf viel weinig af te dingen. Geen toeval, want Rik Denys geldt als de meest onderschatte songschrijver die het Nederlands rijk is, en componist David Poltrock kon bouwen op een verleden dat hem eerder al postjes bij Hooverphonic en Monza had bezorgd. De Schepper sloofde zich evenwel uit om de kwaliteiten van het nummer te verdoezelen, en ze zong het alsof ze in de kraamkliniek middenin haar bevalling was aanbeland. In handen van Yasmine of Liesbeth List zou de song de som der delen ver overstijgen. Nu was eerder het omgekeerde waar.

Het oordeel van de jury

Johnny Logan: "Linda Martin on acid of Tina Turner in 'Tommy'. Ik zat wel te wachten op een refrein."

yasmine: "Dit kleurt mooi buiten de lijntjes van Eurosong."

7. 'Push It' door Roxane

Roxane schreeuwt tegen iedereen die het horen wil - en helaas ook tegen alle anderen - dat ze meer is dan een babe. Meestal doet ze dat in zwartlederen ondergoed vanop de cover van een kleurloos mannenblad. Haar vriend noemde haar de Mariah Carey van Vlaanderen, maar op uitzondering van de cupmaat was elke gelijkenis met Carey louter toevallig. Ze zong met de fijnzinnigheid van een beenhouwer die Origami-figuurtjes vouwt, had weinig geld uitgegeven aan een melodie, en had de rest van het budget gespendeerd aan een slangenlederen korset en een genadeloos voortwalsende electro-beat. Die zorgde er vreemd genoeg voor dat 'Push It' - iets over een zetpil, of zo - halverwege toch aan appeal won, en uiteindelijk zelfs wat aan Madonna en underground-queen Miss Kittin deed denken.

Het oordeel van de jury

Johnny Logan: "Het zag er niet echt uit. Dit nummer heeft een goede producer nodig."

Marcel Vanthilt: "De enige artiest met een internationale uitstraling. Het beste van de voorbije twee weken."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234