Zondag 18/04/2021

De tweede adem

Vier jaar lang bleef de modale wijnamateur op zijn dorst. Megavino, dat al zes edities lang telkens zo'n 20.000

bezoekers per jaar trok, viel onverwacht in een

doornroosjesslaap. In oktober 2005 wordt de ooit zo populaire wijnbeurs echter opnieuw wakker gekust door onder anderen ceremoniemeester Alain Bloeykens en zijn team. Een gesprek

over het hoe en het waarom.

Door Frank Van der Auwera

van Megavino

Waarom was er plots een gat tussen de Megavino van 2001 en nu? Crisis?

Alain Bloeykens (AB): "Megavino is eigenlijk gestopt op zijn hoogtepunt in 2001, toen we bijna 21.000 bezoekers registreerden. Maar je kan er niet onderuit dat Megavino een bijzonder dure organisatie is en blijft. De 6de editie in 2001 bleek de eerste die uit de rode cijfers raakte. Dat deed ons nadenken. Is er wel genoeg interesse voor een populaire wijnbeurs in België? Waren we niet te beperkt in onze aanpak van de markt? En wat met onze collega's van de Brussels Wine Expo die om de twee jaar een vaksalon organiseren zodat wij ons noodgedwongen uitsluitend tot het grote publiek moesten richten? We besloten dan ook even de kat uit de boom te kijken, maar al snel bleek dat veel exposanten ons jaar na jaar bleven bestoken met vragen over het moment voor een nieuwe Megavino. De Brussels Wine Expo kon ondertussen zijn verwachtingen niet inlossen en het feitelijke non-concurrentieverdrag liep nu af, zodat we ons eindelijk ook tot de horeca en andere wijnprofessionals kunnen richten. Daarom lag de hergeboorte van Megavino voor de hand."

Waarom kon niemand ondertussen dit toch lucratieve gat vullen ? Nog nooit is de interesse in wijn zo groot geweest in ons land.

AB: "Dat klopt, maar het kostenplaatje ligt schrikwekkend hoog voor een beurs à la Megavino. Reken maar op 500.000 euro, minimaal 3 fulltimejobs in de organisatie om alles te prospecteren, voor te bereiden en te onderhandelen plus een 100-tal mensen die tijdens het salon worden ingeschakeld voor standenbouw, security, onthaal et cetera. Ook qua infrastructuur zijn de inspanningen en investeringen enorm. Een voorbeeld: we hebben 25 km telefoonlijnen en 25 km kabels in het Paleis lopen en er gloeien 15.000 spots. Alle geproefde flessen kunnen zeker 20 gigantische glascontainers vullen. En zo kan ik doorgaan om het mega-aspect van Megavino aan te tonen. Zo'n infrastructuur schrikt potentiële concurrenten echt wel af. Het kan goedkoper, maar dan verliest Megavino zijn charme, servicegehalte of zijn vele extra's zoals de workshops, proeverijen en kookdemo's. Ik beken het héél eerlijk: van de 7 Megavino's die ik mee heb georganiseerd, is dit mijn zwaarste, meest hectische. Ik heb nog nooit zoveel slaap gelaten om dit rond te krijgen."

De basisformule anno 2005 blijft ondanks de voorbije winterslaap toch 100% intact?

AB: "Megavino is zo populair geworden omdat het concept bij het grote publiek aanslaat: aan de ingang krijg je een degustatieglas en kun je aan je persoonlijke rondgang beginnen. Bijna 250 exposanten, naar schatting zo'n 10.000 wijnen die ontkurkt worden, allemaal te proeven én indien gewenst ter plaatse aan te kopen en makkelijk mee te nemen via het cash-and-carrysysteem. Onze slogan 'Megavino is de grootste wijnkelder van België' blijkt niet gelogen, want naar schatting staan er in onze opslagruimte straks 36.000 flessen wijn gestockeerd. Tel daarbij nog de talrijke events, proeverijen en workshops en je hebt de ideale formule voor een dagje zorgeloos genieten van het bijzonder ruime wijnaanbod en gastronomische specialiteiten. Het is inderdaad vooral de sfeer die het hem doet: Megavino straalt een gemoedelijkheid uit zonder opdringerige exposanten. En dat is een rariteit op wijnbeurzen, zoals je uit ervaring weet."

Op welke punten is er in deze 7de editie sprake van vernieuwing binnen Megavino?

AB: "Opvallende nieuwe trend is dat steeds meer wijnlanden onder een eigen paviljoen opkomen. Spanje zette in het verleden de trend met een prachtige groepsstand en nu volgen andere producenten dit concept. Nieuw dit jaar zijn o.m. Portugal, Duitsland, Chili, Oostenrijk en uit Frankrijk de Loire, de satellieten van Saint-Emilion en de Jura-Franche Comté. Een plus voor de bezoeker, want die kan nu meer gestructureerd gaan proeven binnen een land, regio of appellation. Vroeger stonden de standen inderdaad nogal eens kriskras door elkaar, wat verantwoord proeven niet zo makkelijk maakte. Een tweede trend is, en ik overdrijf niet, de toegenomen esthetiek van de wijnbeurs. De 7de editie van Megavino zal zonder discussie de mooiste worden. En ten derde wil ik nog een derde innovatie benadrukken: de glazen! In het verleden heb jij terecht kritiek uitgeoefend op de Kabouter Plop-glaasjes, maar nu zullen bezoekers echte, vrij grote glazen krijgen waaruit het plezierig proeven is."

Is Megavino qua exposanten vooral ook een nieuwewereldgebeuren? Stuurt Frankrijk straks zijn kat richting Heizel?

AB: "Ja en neen... De groten uit Bordeaux of Bourgogne schitteren natuurlijk weer door afwezigheid. Mooi is wel dat de kleinere Franse regio's wél de weg gevonden hebben: Languedoc-Roussillon, Rhône, Loire, Elzas... Eigenlijk sluit dat goed aan bij ons consumptiegedrag, want de Belg drinkt vandaag zeker nog Frans, maar wel anders Frans. Natuurlijk blijft de nieuwe wereld goed vertegenwoordigd met Australië, Zuid-Afrika, Chili, Nieuw-Zeeland, Uruguay... maar op Chili na bouwen ze geen eigen grote paviljoenen uit, maar komen vaak via individuele importeurs. Wat Frankrijk betreft, verwijs ik vooral naar het belangrijke Loire-paviljoen: dat wordt volgens mij een pracht van een stand, met vooral een goede vertegenwoordiging van de Midden-Loire - (Anjou, Saumur, Chinon, Bourgeuil, St.-Nicolas, Vouvray, Coteaux du Layon, FVDA) - plus een grote ruimte voor workshops. Op het programma: de betere Loire-wijnen in het gezelschap van culinaire Loire-specialiteiten, die aan het fornuis door de Brusselse specialist Alain Trouba aan elkaar worden gepraat én gekookt."

In het verleden kwam er vaak kritiek op het gastroluik van Megavino. Wijnliefhebbers vonden dat de gepresenteerde kazen stonken en ook de kookluchtjes stoorden. Wat heb je eraan gedaan?

AB: "Inderdaad, de fameuze bakgeuren! Die worden nu echt wel geconcentreerd in de demokeuken met apart afzuigsysteem. Ons artisanale gastropaviljoen bevindt zich bovendien in een afgesloten ruimte achteraan het Paleis en bovendien worden daar uitsluitend koude specialiteiten gepresenteerd, zoals oesters, foie gras, kazen, hammen, olijfolie of confiserie. Op de Loire-stand en de Duitse stand wordt wél duchtig gekookt, maar komt eveneens een afzuigsysteem om alle vervelende geurtjes weg te nemen."

Blijft de vraag: sluit straks het juiste publiek weer aan bij de Megavino-traditie? Hoe vermijden jullie massaal dronkelappen, pure buikvullers zonder interesse in wijn?

AB: "Weet je, echt dronkelappen hebben we de voorbije edities nog nooit gehad, op een paar rode neuzen na. Er viel weleens iemand in slaap op het toilet, plaste naast de pot, viel van de trap... maar het bleef allemaal netjes. Wijn is niet echt een drank die geschikt is als je je wilt bezatten. Ik denk dat je meer problemen hebt met een bier- of sterkedranksalon. Op Megavino zal je overal wel spuwtonnen en spuwemmers aantreffen. Bovendien we zijn de Weinfeste van München niet, hé. Ik maak mij natuurlijk geen illusies: profiteurs heb je altijd, op iedere beurs. Mensen die eigenlijk niet geïnteresseerd zijn in wijn of alleen véél willen drinken. Maar hoe vermijd je zoiets? Nogmaals, Megavino is toegankelijk voor iedereen en zeker geen snobsalon, dus dat moet je er maar bij nemen." n

Een greep uit

de mega-fles

* Portugal: paviljoen met quasi alle wijn producerende regio's plus een aparte stand met de verschillende portwijnen. Op maandag worden non-stop proeverijen georganiseerd rond portwijn en stille Portugese wijnen, gratis toegankelijk.

* Duitsland: de verschillende regio's zijn straks vertegenwoordigd en op de infostand komt een heuse demokeuken waar mosselen klaargemaakt worden in het gezelschap van het nieuwe Duitse fenomeen: Classic-wijnen.

* Chili: een tiental grote en bekende huizen zijn voor het eerst onder één dak aanwezig.

* Oostenrijk: maakt ook zijn debuut, weliswaar beperkt met 4 exposanten, maar wel met een heel breed gamma.

* Frankrijk: voor het eerst een infostand van de Roussillon met een uitgebreide selectie wijnen te proeven.

* Spanje: niet echt een debutant, maar de blikvanger voor deze editie. Was reeds groots aanwezig in vorige Megavino's, maar breekt dit jaar alle records met: 30 exposanten plus een uitgebouwd sherrypaviljoen waar ook workshops georganiseerd worden.

* Californië: de tweede blikvanger, met naast wijndegustaties ook historische Cadillacs op de stand onder het motto 'Drive and taste in style'.

* België: verkiezing beste Belgische wijn naar aanleiding van 175 jaar België. Een professionele jury maakt een voorselectie, het grote publiek kiest uit de 10 overgebleven wijnen de winnaar.

Megavino Praktisch

Wanneer?

Van zaterdag 22 t.e.m. maandag 24 oktober 2005, telkens van 10 tot 19u00

Nocturne op vrijdag 21 oktober van 18 tot 23u00.

Waar?

Paleis 1 - Brussels Expo (Heizel).

Toegang?

10 euro, catalogus en degustatieglas inbegrepen.

Meer info?

Registreer u op: www.megavino.be. Daar vindt u een overzicht van alle activiteiten, de laatste nieuwsberichten, een plattegrond van Paleis 1 et cetera.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234