Woensdag 14/04/2021

Mobiliteit

De trottinette is terug en kan tot 18 kilometer per uur

Frédéric Vermylen, zaakvoerder van Wemoov, op een van zijn elektrische steps.  Beeld Wouter Van Vooren
Frédéric Vermylen, zaakvoerder van Wemoov, op een van zijn elektrische steps.Beeld Wouter Van Vooren

De step is terug in Vlaanderen. Het stuk kinderspeelgoed van weleer heeft een elektrische variant en nu zijn het vooral volwassenen die steppen. Daar zitten de files – alweer – voor iets tussen.

“Zelfs mensen van boven de 40 jaar kunnen hem gebruiken”, zegt Isabelle Arpin (48), vlak bij de drukke Brusselse Louizalaan. Net de verkeersdrukte – we hebben zelf ruim een half uur in de file verloren – maakt de elektrische step voor haar aantrekkelijk. “Nu kan ik tijdens mijn middagpauze even boodschappen doen en langs thuis passeren. Met een auto is dat niet mogelijk.”

Isabelle Arpin laat zien hoe handig een step is. Zij gaat er onder de middag mee naar huis.  Beeld Wouter Van Vooren
Isabelle Arpin laat zien hoe handig een step is. Zij gaat er onder de middag mee naar huis.Beeld Wouter Van Vooren

Arpin heeft het nieuwe model in handen van de Brusselse start-up Wemoov, dat dit jaar begonnen is met het verhuren van elektrische steps. Deze vinnige dingetjes – ze gaan van nul tot 18 kilometer per uur in een paar seconden – blijken ideaal voor het Brusselse verkeer. “Het gaat om micromobiliteit”, zegt zaakvoerder Frédéric Vermylen. “De step gaat nooit de plaats innemen van de auto, maar hij is wel complementair. Je kan een step perfect in de koffer van je auto steken en er vanop de parkeerplaats mee door een ­binnenstad rijden. Uiteraard kan je een step ook meenemen op de trein of de bus, of gewoon naar een meeting op restaurant.”

Eerder dan te verhuren aan particulieren zet Wemoov verhuurpunten op bij andere bedrijven, waar werknemers dan gebruik kunnen maken van een elektrische step. Maar als je als particulier toch met een elektrische step door Brussel wil zoeven, kan je er eentje bestellen via de app.

Nostalgie

Wemoov wil een deelplatform worden voor ­elektrische steps, zoals Vilo voor fietsen. Zien ze in Brussel vooral het toekomstpotentieel in van de step, dan hebben ze die in Wilrijk ontdekt door een duik in het verleden. “Na meer dan 70 jaar hebben we in Wilrijk besloten om de jaarlijkse trottinettenkoers weer in te voeren”, zegt schepen van Feestelijkheden Hans Ides (CD&V). “De laatste koers werd hier in 1936 gehouden en de prijs is hetzelfde als toen: je eigen lichaamslengte in salami.”

In Wilrijk merken ze dat de wedstrijd (sinds 2013 weer in het leven geroepen) populair is bij mannen en vrouwen van alle leeftijden. De populariteit van de step daar kan misschien symbool staan voor hoe in heel Vlaanderen de lang vergeten trottinette een renaissance beleeft. Zeker door de introductie van de elektrische step wordt het meer speelgoed voor volwassenen.

Maar nieuwigheden brengen ook protest met zich mee, zo blijkt uit een recente studie van VIAS, het voormalige BIVV en het kenniscentrum voor mobiliteit en meer verkeersveiligheid. Vier op de tien Belgen zouden volgens hen redelijk vijandig staan tegen nieuwe vervoersmiddelen als de hoverboard, de segway en de elektrische step. “Ik denk dat de elektrische step de mobiliteit van veel mensen zou kunnen verbeteren”, zegt woordvoerder Stef Willems. “Maar ze zien de mogelijkheden nog niet omdat ze nog zo nieuw zijn.”

Frédéric Vermylen, zaakvoerder van Wemoov, op een van zijn elektrische steps.  Beeld Wouter Van Vooren
Frédéric Vermylen, zaakvoerder van Wemoov, op een van zijn elektrische steps.Beeld Wouter Van Vooren

Winkelkarretje

Toch blijkt uit diezelfde studie dat de believers makkelijk 50 tot 90 kilometer per week afleggen met hun nieuwe vervoersmiddel. En omdat de voordelen duidelijk zijn, probeert een uitvinder in Frankrijk alvast nieuwe toepassingen van de elektrische step te verkennen. Robin Braem, slechts 23 jaar, heeft een step ontworpen die je kan omvouwen tot een winkelkarretje. De Maestra, heet zijn creatie, en met drie wielen is ze ook geschikt voor ouderen, of personen die slecht te been zijn.

“Ik zocht een alternatief voor de fiets waarmee ik makkelijker naar de supermarkt kon”, zegt Braem. “Dat valt niet mee, met al die zakken die je moet meesleuren. Het klopt dat dit handig is voor oude mensen, maar het zijn vooral jongeren die de Maestra nu aanschaffen. En zelf gebruik ik de maestra elke dag om door het stadsverkeer te geraken. Voor mij is dit beaucoup plus à l’aise.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234