Maandag 25/01/2021

De troost van het geschreven woord

The Book TheiF

OORLOGSDRAMA
Regie: Brian Percival
Met: Sophie Nélisse, Geoffrey Rush, Emily Watson, Nico Liersch
Duur: 131 minuten

Als het Duitse tienermeisje Liesel (mooie vertolking van de jonge Sophie Nélisse) in de jaren 30 bij een pleeggezin, ergens in een provinciestadje vlakbij München, terechtkomt, kan ze niet eens lezen of schrijven. Daar komt snel verandering in, dankzij de hulp van de zachtaardige pleegvader Hans (rol van Geoffrey Rush), die ontdekt dat Liesel een ongewoon kleinood verborgen houdt. Een boekje dat zij 'gestolen' heeft bij de begrafenis van haar broertje. Het blijkt om een Handboek voor de grafdelver te gaan.

Een dergelijk detail hoeft niet te verwonderen in een film, waarbij zo nu en dan tekst en uitleg wordt gegeven door de Dood zelf, die we niet te zien, maar wel te horen krijgen via de sonore stem van Roger Allam. En het hoeft evenmin te verbazen dat de Dood in dit verhaal de handen vol heeft, want na die op zich reeds sinistere en onheilspellende jaren 30 volgt natuurlijk de Tweede Wereldoorlog.

Met de pleegvader, die Liesel stelselmatig met 'Your Majesty' aanspreekt, klikt het dus meteen, maar pleegmoeder Rosa (rol van Emily Watson) is een ander paar mouwen. Voor haar is Liesel vooral interessant omdat zij voor de pleegzorg een extra uitkering krijgt. Op school waar ze al meteen voor 'Dummkopf' wordt uitgescholden, heeft Liesel het eerst niet makkelijk, maar ze vindt gelukkig steun en vriendschap bij klasgenootje Rudy (rol van Nico Liersch). Da's ook zo'n beetje een outsider, want als jonge atleet dweept hij met de zwarte hardloper Jesse Owens.

Ondertussen heeft Liesel ook een huis met een imposante bibliotheek ontdekt, waar ze regelmatig een boek gaat 'lenen'. En ten slotte is er ook nog een speciaal boek dat een belangrijke rol speelt in het verhaal, namelijk Mein Kampf van Hitler. Dat boek is eigendom van een joodse vluchteling, die - uiteraard in het grootste geheim - eveneens onderdak heeft gevonden in het pleeggezin van Liesel. Die Max overschildert blad voor blad van Mein Kampf zodat het een schrift wordt dat Liesel als een soort dagboek kan gebruiken. Maar inmiddels komt de oorlog, boekverbrandingen en bombardementen incluis, steeds dichterbij.

De Engelse regisseur Brian Percival, vooral bekend van de veelgelauwerde televisiereeks Downton Abbey, heeft de verfilming van deze internationale bestseller met veel respect aangepakt, maar het geheel oogt toch vrij klassiek, inclusief de ooit traditionele werkwijze om de Duitse personages in oorlogsfilms Engels te laten praten met een zwaar accent. En zo nu en dan een Duits woord, zoals 'Dummkopf', te laten vallen. Gelukkig blijft de essentie grotendeels overeind, namelijk de kracht van het woord in het algemeen en van boeken in het bijzonder om troost te bieden en om kracht uit te putten, zelfs en zeker in tijden van waanzin en gruwel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234