Woensdag 24/07/2019

Vervoer

De trein naar Amsterdam wordt tot 70 procent duurder

Beeld Rechtenvrij

Reizigers die op het laatste moment een weekendtrip met de trein naar Nederland boeken, zullen daar vanaf maandag een pak meer geld voor moeten neertellen. Zo wordt vliegen naar Amsterdam bijna even goedkoop als met de trein gaan.

Een lastminute-weekendretour met de zogenoemde Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel kost vanaf maandag geen 55 euro, maar 94 euro, een prijsverhoging van ruim 70 procent. Wel komt de trein een half uur eerder aan.

Ook wie van Antwerpen naar Rotterdam gaat, ziet de ritprijs stijgen van 27 naar 47 euro. Wie meer dan een week op voorhand zijn of haar ticket koopt, krijgt korting. Maar dan nog kost een retourticket in het weekend nog altijd 34 euro, een prijsstijging van 25 procent. Met de nieuwe tarieven willen de Belgische en Nederlandse spoorwegen vroegboekacties promoten, vertelt NMBS-woordvoerder Bart Crols. "We willen het gebruik van de capaciteit ook meer spreiden zodat mensen ook tijdens de week eens de trein nemen naar Nederland."

De nieuwe treinprijzen doen de wenkbrauwen fronsen. Zo wordt het prijsverschil tussen vliegen naar Amsterdam of met de trein gaan wel erg klein. En dat is vreemd op een moment dat steeds meer initiatieven opduiken van mensen die het vliegen zoveel mogelijk willen laten om hun ecologische voetafdruk te verkleinen, zoals 'Zomer zonder vliegen'. 

Niet te spreken

Je zou verwachten dat de trein dan net gepromoot zou worden als duurzaam én goedkoop alternatief. Crols wijst erop dat de trein nog steeds goedkoper is, aangezien ook voor vliegen geldt dat wie last minute boekt, meer betaalt dan wie vroeg boekt. Bovendien biedt de trein ook comfort, benadrukt hij. "Je stapt gewoon op de trein en kunt blijven zitten tot je bestemming. Je moet niet wachten om in te checken en te boarden."

De Nederlandse reizigersorganisatie Rover is niet te spreken over de nieuwe prijzen. "We willen graag meer mensen de trein in krijgen, maar zo winnen we het nooit van de auto", klinkt het in de Volkskrant.

Duurder bij NMBS

Opvallend is ook dat wie een trip naar Nederland plant met de Beneluxtrein, duurder af is bij de NMBS dan bij de NS. De ticketprijzen bij de Nederlandse spoorwegmaatschappij liggen systematisch 1 euro per rit onder die van de NMBS. "Wij rekenen een distributiekost van 1 euro aan", bevestigt Crols.

De distributiekost bestaat al langer. Hij blijft ook behouden nu de Beneluxtrein vanaf maandag via de hogesnelheidslijn gaat rijden, bevestigt Crols. De distributiekost werd volgens hem ingevoerd omdat klassieke internationale treinen (dus niet Thalys, Eurostar, ...) volledig kostendekkend moeten zijn. De NMBS kan niet, zoals op binnenlandse ritten, bepaalde verliezen dekken met behulp van de subsidies die ze krijgt.

Een euro verschil per rit is op zich niet zoveel geld, maar voor gezinnen die een trip maken of voor mensen die regelmatig reizen met de Beneluxtrein, kan het verschil aardig oplopen.

Bedenkingen
Dat de Beneluxtrein over de hogesnelheidslijn en via Breda gaat rijden is voor de reizigersorganisaties TreinTramBus en Rover een goede zaak. Maar ze hebben wel nog bedenkingen over de nieuwe tarieven en het gebruiksgemak.

"Zo kunnen reizigers in het station Noorderkempen alleen tijdens de beperkte openingsuren van het loket (maandag tot vrijdag van 6 tot 14 uur) een kaartje naar Breda kopen. Via de automaat verkoopt de NMBS geen kaartjes naar Breda. De prijs van dat kaartje is overigens onnodig hoog: 10,40 euro voor 26 kilometer", klinkt het.

"Termijn om korting te krijgen veel te lang"
De reizigersorganisaties kunnen zich wel vinden in het principe van verschillende prijzen voor rustige en drukke reisdagen. "De uitwerking komt echter neer op een prijsverhoging van 25 procent voor het traject Antwerpen-Rotterdam voor vroegboekers en bijna een verdubbeling voor reizigers die minder dan een week op voorhand boeken", luidt het. "Op dit traject staat daar geen versnelling tegenover. Verder is de termijn om de korting te krijgen veel te lang: zeven dagen."

"Vroege en late trein ontbreken"
Wat de verbinding Breda-Brussel betreft, vinden TreinTramBus en Rover dat in het nieuwe aanbod een vroege trein van Breda naar Brussel en een late trein van Brussel naar Breda ontbreken. "Het eerste vertrek uit Breda naar Brussel is om 7.42 uur, wat veel te laat is. Het laatste vertrek uit Brussel naar Noorderkempen en Breda is om 20.45 uur, wat dan weer veel te vroeg is. Zo hebben de reizigers van Antwerpen naar Noorderkempen en Breda al om 21.45 uur hun laatste trein naar huis."

Roosendaal grote verliezer
Grote verliezer in het nieuwe aanbod is Roosendaal, net over de grens in Nederland. Voortaan rijdt er vanuit België enkel nog een stoptrein naar Roosendaal. "Van Antwerpen naar Roosendaal ben je daardoor vanaf 9 april 20 minuten langer onderweg", merken de reizigersorganisaties op. Ze vragen dat de IC-trein uit Brussel die nu nog in Essen eindigt snel wordt doorgetrokken naar Roosendaal. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden