Maandag 30/01/2023

De trein moet op tijd zijn, op tijd en op tijd

Slechts één op twee Belgen heeft een positief beeld van de NMBS. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een nog niet afgerond imago-onderzoek door het bureau Censydiam, in opdracht van de NMBS.

In de Duitse stations prijken sinds anderhalf jaar elektronische borden met daarop de mededeling hoeveel treinen het etmaal voordien op tijd reden. "Duitsers houden van Pünktlichkeit", weet Ulrich Kurth, de vertegenwoordiger van de Deutsche Bahn in Brussel. "Het imago van de Duitse spoorwegen was goed tot voor het ongeval met de ICE-trein in Enschede. Om dat vertrouwen te herstellen, zal de Deutsche Bahn heel grote inspanningen moeten doen. En dat moet in de eerste plaats door steeds weer op tijd te zijn."

De Bond van Trein-, Tram-, Busgebruikers (BTTB) ziet liever geen elektronische borden in de NMBS-stations. "Misschien beter niet", lacht stafmedewerker Bram Dousselaere. "Het negatieve imago van de NMBS is terecht. Zeker door de recente opeenstapeling van problemen. De spoorwegen in Oost-Europa en Azië doen het slechter. Maar België heeft een hogere welvaart, en moet dus een betere dienstverlening geven."

Vergelijkend onderzoek naar het imago van de spoorwegen is er niet. De Nederlandse Spoorwegen willen geen informatie kwijt, wegens vertrouwelijk; en de Franse SNCF zou geen bruikbare gegevens hebben. Volgens de BTTB is Frankrijk overigens niet het lichtende voorbeeld. "De verbinding tussen de steden is niet optimaal. En zeggen dat de NMBS zich net spiegelt aan het Franse voorbeeld, zowel voor de aankoop van rijtuigen als voor de organisatie van het netwerk."

Stiptheid, frequentie en aanbod, zijn drie doorslaggevende factoren bij een goede imagovorming van spoorwegmaatschappijen. Zwitserland scoort volgens de BTTB in Europa het best. In het Alpenland rijden de treinen tot op de seconde op tijd. Stiptheid staat ook steevast vooraan in de reizigersenquêtes van de NMBS. De jongste dateert van maart en ondervroeg 2.300 reizigers. De spoorwegmaatschappij krijgt er een gemiddelde score van zeven op tien.

Stiptheid is alweer dé prioriteit in een nog niet afgeronde studie naar het imago van de NMBS. 1.150 mensen kregen een aantal vragen voorgeschoteld door het onderzoeksbureau Censydiam. Van de ondervraagde pendelaars heeft 49 procent een positief beeld van de NMBS, bij occasionele reizigers loopt die score op tot 51,3 procent. Bij de niet-gebruikers heeft slechts 37,1 procent een positief imago van de NMBS. Zij zijn dan weer de grootste groep, met net geen 50 procent, die een neutraal beeld heeft van de nationale spoorwegmaatschappij. De hoogste score voor een negatief imago haalt de NMBS bij de pendelaars: 17,3 procent is niet tevreden.

Vooraan bij de prioriteiten staan stiptheid, gemakkelijk reizen, informatie en het opdrijven van de frequentie. Gratis treinverkeer staat helemaal achteraan, op plaats 42, van de prioriteiten. Slechts een kwart van de ondervraagden wil gratis sporen.

Niet alleen reizigers laten hun ongenoegen blijken. Ook in het goederenverkeer schort er wat. Onlangs luidde de Union Internationale Rail-Route (UIRR) de alarmbel. De UIRR overkoepelt de gebruikers van het gecombineerd vervoer via de weg en het spoor. Urenlange vertragingen en stakingen doen de klanten afhaken. Vooral autoconstructeurs, die just-in-time hun materiaal willen, keren het spoor de rug toe. Toch is algemeen directeur Rudy Colle van de UIRR nog vrij mild voor de Belgische spoorwegen. "Over de NMBS mogen we niet echt klagen. In Frankrijk en Italië wordt veel meer gestaakt. Daar is meer weerstand tegen de liberaliseringsplannen voor het spoor." WR

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234