Donderdag 16/09/2021

Altijd solden

"De traditionele winkel zal het niet redden"

Ook buiten de soldenperiodes regent het kortingen, om te kunnen concurreren met webshops. Maar dat is niet de oplossing, zeggen experts. Beeld Eric de Mildt
Ook buiten de soldenperiodes regent het kortingen, om te kunnen concurreren met webshops. Maar dat is niet de oplossing, zeggen experts.Beeld Eric de Mildt

De retailsector hapt naar adem: ook buiten de solden volgen kortingen en promoties elkaar in een hels tempo op. De Nederlandse keten Tuunte heeft er genoeg van en bant alle kortingen. Zinloos, zegt retailexpert Jorg Snoeck: "Het gaat niet om solden of geen solden. De sector moet zich aanpassen aan de nieuwe wereld."

Tuunte is een Nederlandse modeketen met 42 vestigingen. Vanaf eind dit jaar doet ze niet meer mee aan de solden en andere vormen van eindverkoop. "Ze doen maar, wij doen niet meer mee", zegt directeur Louis van Andel in de Volkskrant. Van Andel heeft het gehad met de voortdurende stroom aan kortingen en promoties waarmee zijn concurrenten de klanten bedwelmen. De race naar de allerlaagste prijs valt volgens de ondernemer toch niet te winnen, het zorgt er ook voor dat de sector "over alle ethische grenzen gaat".

Ook in ons land heeft de retailsector het gevoel dat hij muurvast zit in een dolgedraaid systeem: vroeger volstonden twee soldenperiodes per jaar, tegenwoordig pakken ketens uit met midseizoenskortingen, organiseren ze koppelverkoop tijdens de sperperiodes, lanceren ze voortdurend nieuwe promoacties of kondigen ze een vente exclusive aan. "Sommige winkels lossen dat op door hun initiële prijzen te verhogen", weet retailexpert Gino Van Ossel (Vlerick).

Prijzenrace

De sector heeft het best moeilijk. Door de besparingen en terreurvrees is het consumentenvertrouwen laag, het weer doet raar en er is de concurrentie van webshops. "De problemen slepen al een tijdje aan, dus iedereen zit op zijn tandvlees", zegt Van Ossel. Ketens die staan voor fast fashion hebben soms bijna om de week een nieuwe collectie in de winkel. Zij organiseren dus een continue opruiming om steeds opnieuw plaats te maken.

En ja, winkeleigenaars klagen weleens over die eeuwige kortingen, maar tegelijk moeten ze iets doen om de klanten de winkel in te lokken. Want die hebben ook door dat er altijd wel ergens koopjes te vinden zijn en anticiperen daarop. Van Ossel: "Consumenten wachten vaak om binnen te springen bij baanwinkels tot ze een folder ontvangen met aanbiedingen." Of Tuunte zijn keuze kan volhouden, is dus nog maar de vraag, al wil de keten zich specifiek richten op klanten die meer hechten aan duurzaamheid.

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) wil met de sector bekijken of het bijvoorbeeld zin heeft om de solden te verschuiven, nu de seizoen later lijken te beginnen. Maar de winkelhouders zijn verdeeld, en voor belangenorganisatie Mode Unie hoeft het niet. "Nu vallen de solden samen met de vakanties en zolang niet alle sectoren op één lijn zitten, heeft het geen zin", zegt Isolde Delanghe van Mode Unie.

Ook Van Ossel noemt het een irrelevante discussie. "We leven niet op een eiland. Als de solden hier later beginnen, dan gaan mensen wel winkelen in Maastricht, of online. Zalando hoeft zich niet te houden aan onze soldenrichtlijnen." Daarbij: in tijden van constante kortingen maakt het toch weinig uit.

Wat te doen? De prijzenrace is maar een symptoom van een groter probleem, zegt Jorg Snoeck van vakblad Retail Detail. Wie wil overleven, moet radicaal ingrijpen en het winkelconcept helemaal herdenken. "Jarenlang telde de omzet per vierkante meter. Nu concurreren winkels met elektronische platformen met een eindeloze hoeveelheid vierkante meters. Tegen dat aanbod kan niemand op. Zeker omdat winkels vaak een jaar op voorhand moeten aankopen en moeilijk kunnen inschatten of een product het goed gaat doen."

De omslag zit hem hierin: niet de stock in je winkel telt, maar de stock van je leveranciers. "Breng het immense aanbod van de webshops naar de winkelvloer en specialiseer in service, niet in producten", legt Snoeck uit.

Een fysieke webshop, zeg maar, met vriendelijke verkopers die je assisteren bij je bestelling en problemen oplossen. "Amazon is ermee begonnen en ook Coolblue heeft drie winkels waar mensen terechtkunnen voor advies. Het gaat dus niet over solden of geen solden, maar om wie zich aanpast aan de nieuwe wereld."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234