Donderdag 24/06/2021

De traagste op de buis

Liefst 1,4 miljoen Fransen keken op France4 hoe een man live negen uur lang door Tokio wandelde. Nadat Noren, Britten en Amerikanen gefascineerd bleken door beelden van een treinreis, brandend hout of breiende vrouwen valt nu ook Frankrijk voor slow television.

Dat het soms allemaal niet zo gecompliceerd moet zijn, bewees France4 maandagnacht. De 28-jarige Ludovic Zulli wandelde tijdens een live-uitzending negen uur lang achterwaarts door Tokio. Doordat de beelden achterstevoren werden getoond, leken passanten in het straatbeeld achteruit te wandelen terwijl Zulli rustig tussen hen in kuierde. Een leuk trucje, denkt u dan, maar de man wandelde uren aan één stuk en wist daarmee 1,4 miljoen Fransen te boeien. "De uitzending liep vanaf 20.45 uur tot 's ochtends en al die mensen keken minstens één minuut lang naar onze Tokyo reverse", vertelt Valérie Dissaux, communicatiedirecteur bij France4. We zonden de beelden ook online uit, maar die kijkcijfers zijn er nog niet bijgeteld."

Daarmee bewijst trage televisie ofte slow television andermaal haar succes. De Noorse omroep NBK introduceerde het begrip toen het in 2009 zeven uur lang een treinrit tussen Bergen en Oslo toonde. Het 'programma' scoorde gunstige kijkcijfers. Twee jaar later deed NBK het kunstje nog eens over met een boottocht van 134 uur. 2,5 miljoen of de helft van de Noren keek naar de beelden. Uitzendingen van een groep wol spinnende vrouwen en een groep zalmen die tegen de stroom in zwemmen volgden.

"Een leuke stunt van France4", vindt Canvas-netmanager Marc Coenen. "Wij overwegen ook slow television, op voorwaarde dat het zinvolle beelden zijn. BBC vierde het begin van de lente bijvoorbeeld met beelden van nestkastjes, maar BNN liet dan weer een minder boeiend vollopend bad zien. Al was dat laatste een protestactie tegen besparingen. Wij overwogen om tijdens onze Braziliëweek het Braziliaanse carnaval te tonen, maar die beelden bleken een dure grap, dus dat idee lieten we varen. In principe is de VRT onbewust een soort pionier op het gebied van slow television. Wij zenden immers al jaar en dag winter-, zomer-, lente- en herfstbeelden uit op dode uren. Op zich kadert de hele slow television-beweging ook wel in een zoektocht naar traagheid. Snelle montages waren een tijd geleden gebruikelijk, vandaag mag het allemaal iets gezapiger. Al hebben we dat met Canvas altijd al gedaan."

Het succes van de trage, onbewerkte beelden heeft volgens Geert Dewaele, die werkt als redactiechef bij Iedereen Beroemd, te maken met onze zoektocht naar authenticiteit. "Televisie heeft lange tijd slechts de extreme kanten van de realiteit getoond. En beelden van het leven zoals het is zijn een verademing. Vroeger waren programma's shows, met opgezet spel en trucage. Wanneer we niet-gemanipuleerde beelden zien, hebben we het gevoel dat we naar iets 'echt' aan het kijken zijn. Alsof we door de ogen van iemand meekijken."

Dewaele ziet de opkomst van de Gopro-camera's die mensen op het hoofd dragen, daar parallel mee lopen. "Mensen gaan vandaag naar festivals en delen hun ervaring in realtime met hun netwerk. Nu opnameapparatuur alleen maar beter en toegankelijker wordt, zullen steeds meer mensen hun belevenissen via video delen."

Wie wil wegdromen vindt onder 'Bergensbanen-minutt for minutt' de Noorse treinreis op YouTube.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234