Dinsdag 13/04/2021

Autoprogramma

De tour de force van Clarkson en co.

Vlnr. James May, Jeremy Clarkson en Richard Hammond. Beeld EPA
Vlnr. James May, Jeremy Clarkson en Richard Hammond.Beeld EPA

Amazon zet zwaar in op The Grand Tour, het nieuwe autoprogramma van Jeremy Clarkson. De opvolger van Top Gear zal in tweehonderd landen te zien zijn, ook al is het videoplatform van Amazon daar nu nog niet beschikbaar.

Het was een frustratie voor veel fans van Top Gear of Jeremy Clarkson: zijn nieuwe autoprogramma zou op Amazon Video komen, het videoplatform van de Amerikaanse internetgigant dat nu alleen te bekijken is de VS, Japan, Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk. De rest van de wereld kan er de eigen reeksen en programma's niet bekijken. En dat terwijl Top Gear, het autoprogramma dat Clarkson, James May en Richard Hammond op de BBC presenteerden, wel wereldwijd te zien was.

Twee dagen voor de start van The Grand Tour zette Amazon een filmpje van de drie online waarin ze aankondigen dat ze hun wereldwijde fans tegemoetkomen. De afleveringen van The Grand Tour zal je via Amazon in 200 landen kunnen bekijken. De fans zullen wel nog een beetje geduld moeten hebben. De abonnees van Amazon Video kunnen de eerste aflevering vrijdag al bekijken, de rest van de wereld volgt pas in december. Een precieze datum is er niet, maar Amazon zegt dan de eerste, al uitgezonden afleveringen allemaal online te zetten. Daarna komt er wekelijks een bij. Hoe het precies zal werken en hoeveel je ervoor zult moeten betalen, is nog duidelijk. In het filmpje van nog geen twee minuten geven Clarkson en co. daar geen informatie over.

Ideale promotie

Dat Amazon deze zet doet, is begrijpelijk: niet alleen is The Grand Tour een waanzinnig duur programma, het is meteen ook het ideale promo-instrument om zijn videodienst in de kijker te zetten. Als alle kijkers van Top Gear naar Amazon.com surfen en proeven van de videodienst, betalen Clarkson en co. zichzelf snel terug. De Britse tv-presentator rekende zelf al uit dat de investering is terugverdiend als al 1 procent van de 350 miljoen Top Gear-kijkers een abonnement neemt op Amazon Prime.

Bij Amazon hebben ze in ieder geval nog geen spijt van de beslissing om Clarkson, Hammond en May te contracteren na hun vertrek bij de BBC. "Ik kijk naar deze beslissing met de data in de hand en ik kan je vertellen dat we van deze deal houden", zei Jay Marine, de tv-baas van Amazon in Europa, in The Guardian. "Sinds we met deze mannen werken, ben ik er alleen nog maar meer van gaan houden. Is het een dure reeks? Wees daar maar zeker van. Maar is het ook zijn geld waard? Yeah, it's worth it."

Amazon zou 200 miljoen dollar (187 miljoen euro) hebben geïnvesteerd om drie seizoenen (36 afleveringen) van The Grand Tour te maken. Het budget voor één aflevering zou ongeveer zeven keer zoveel zijn als wat Clarkson bij de BBC kreeg om auto's te testen. Clarkson zou volgens Britse media van Amazon een looncheque van ruim 11 miljoen euro hebben gekregen om The Grand Tour te presenteren. Hammond en May zouden elk met iets meer dan 8 miljoen euro tevreden moeten zijn.

Voor het eerste seizoen haalde Amazon in ieder geval alles uit de kast, ook al om te vermijden wat de BBC meemaakte met het vernieuwde Top Gear. Dat autoprogramma, met Chris Evans en Matt LeBlanc als gezichten, werd voor deze zomer erg kritisch onthaald en haalde ook lage kijkcijfers. Voor The Grand Tour reisden Clarkson en de zijnen de wereld rond en maakten ze opnames van Lapland over Zuid-Afrika tot in de VS.

Vooral de eerste aflevering, en dan meer specifiek de eerste zes minuten van die aflevering, zijn volgens mensen die het al gezien hebben vrij uniek. The Grand Tour gebruikte voor die sequentie 150 speciale auto's - waaronder enkele dure gevallen, zoals een Bugatti Veyron en een Rolls-Royce Phantom - en zes vliegtuigen. Daarnaast werden er ook nog eens 2.000 figuranten in een Californische woestijn gedropt. De eerste aflevering, waarin het trio ook zal racen met een McLaren P1, een Porsche 918 Spyder en een LaFerrari, zou net geen 3 miljoen euro hebben gekost. Een mislukking kan Amazon zich dus niet permitteren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234