De top-100 volgens de kunstcritici
Duccio, De Madonna van Rucella (1285); Giotto, De Lamentatie (1305); Simone Martini, De Annunciatie (1333); Anoniem, Het tweeluik van Wilton (1395-9); Fra Angelico, De kruisafneming (1432); JAN VAN EYCK, Portret van Giovanni Arnolfini en zijn vrouw (1434); R0GIER VAN DER WEYDEN, Sint-Lucas tekent de Maagd (1435); Sassetta, De wolf van Gubbio (1444); Piero della Francesca, Het doopsel van Christus (1450-60); Antonello da Messina, De heilige Hieronymus in zijn studeerkamer (1465); Giovanni Bellini, Piëta (1468); PETRUS CHRISTUS, Portret van een jonge vrouw (1468-70); HUGO VAN DER GOES, Het Portinari-altaarstuk (1473-78); HANS MEMLING, De Apocalyps van Johannes de Evangelist (1479); Andrea Mantegna, De dood van Christus (1480-90); Sandro Botticelli, De geboorte van Venus (1485); Domenico Ghirlandaio, Portret van Giovanna Tornabuoni (1488); Leonardo da Vinci, Portret van een vrouw met een hermelijn (Cecilia Gallerani) (1490); Albrecht Dürer, Zelfportret op 28-jarige leeftijd (1500); Vittore Carpaccio, Sint-Augustinus in zijn studeerkamer (1502-8); Rafael, Madonna van het veld (1505-6); HIERONYMUS BOSCH, De tuin der lusten (1505-16); Giorgione, Het onweer (1507); GERARD DAVID, De rust tijdens de vlucht naar Egypte (1510); Michelangelo, De schepping van Adam (1511-12); Mathis Grünewald, De kruisiging (Altaarstuk van Isenheim) (1515); Joachim Patinir, Landschap met Sint-Hieronymus (1516-18); Correggio, Madonna van Sint-Hieronymus (1528); Lucas Cranach de Oudere, Het oordeel van Paris (1530); HansHolbein de jongere, De ambassadeurs (1533); Lorenzo Lotto, De Annunciatie (1534); Titiaan, Diana en Actaeon (1556-59); Paolo Veronese, Maagd en kind met heiligen en engel (1564); PIETER BRUEGEL DE OUDERE, Jagers in de sneeuw (1565); Tintoretto, Het laatste avondmaal (1579-81); Caravaggio, De luitspeler (1595-96); Juan Sánchez Cotán, Stilleven met kweepeer, kool, meloen en komkommer (1600); PIETER PAUL RUBENS, De kruisafneming (1612); El Greco, De aanbidding van de herders (1612-14); Georges de La Tour, Het bedrog met de aas (1628-30); ANTOON VAN DYCK, Karel I tijdens de jacht (1635); Nicolas Poussin, De arcadische herders (1633-40); FRANS HALS, Portret van Stephanus Geraerdts (1650); Diego Velázquez, Las Meninas (De gezelschapsmeisjes) (1656); PIETER DE HOOCH, Binnenplaats van een huis in Delft (1568); REMBRANDT, Zelfportret (1665); JOHANNES VERMEER, De schilderkunst (1666-67); Claude Lorrain, Landschap met de nimf Egeria in rouw om Numa (1669); WILLEM VAN DE VELDE DE JONGERE, De gouden leeuw tijdens de strijd om Texel (1687); Jean-Antoine Watteau, De charmes van het leven (1717); Jean-Simeon Chardin, De zilveren beker (1726-27); Canaletto, De tuin van de steenhouwer (1726-30); Giovanni Battista Tiepolo, Mozes gevonden (1735-40); William Hogarth, Het tête-à-tête, of Kort na het huwelijk (1743); Thomas Gainsborough De Heer en Mevrouw Andrews (1750); George Stubbs, Cheetah met twee Indiaanse bedienden en een hert (1765); Joseph Wright of Derby, Experiment op een vogel in de luchtpomp (1768); Benjamin West, De dood van generaal Wolfe (1770); Jacques-Louis David, De dood van Marat (1793); Francisco de Goya, Drie mei 1808 (1814); Jean-Auguste-Dominique Ingres, Portret van Marie Marcoz, later Burggravin van Sennones (1814); J.M.W. Turner, De Dordtse pakketboot uit Rotterdam door windstilte overvallen (1818); Caspar David Friedrich, Krijtrotsen op Rügen (1818-19); John Constable, Het slot (1824); Jean-Baptiste-Camille Corot, Ruïnes op het Romeinse platteland, met het aquaduct van Claudius (1826-28); Eugène Delacroix, De dood van Sardanapalus (1827-28); Frederic Edwin Church, Het hart van de Andes (1859); Edouard Manet, Le Déjeuner sur l'herbe (1863); James McNeill Whistler, Symfonie in wit, n° 2: Het kleine witte meisje (1864); Winslow Homer, Gevangenen van het front (1866); Berthe Morisot, De wieg (1872); Edgar Degas, De balletklas (1872); Gustave Moreau, Salome danst voor Herodes (1876); Pierre-Auguste Renoir, Bal bij de Moulin de la Galette (1876); John Singer Sargent, Anjer, lelie, lelie, roos (1886); George Seurat, Zondagmiddag op de Grande Jatte (1886); VINCENT VAN GOGH,Tarweveld met cipressen (1889); Paul Cézanne, Stilleven met appelmand (1890-94); Paul Gauguin, Waar ga je heen? (1893); Edvard Munch, De schreeuw (1893); Henri de Toulouse-Lautrec, In de Moulin Rouge (1899); Claude Monet, De Japanse brug (1908); Gustav Klimt, De kus (1908); Georges Braque, Viool en palet (1910); Marc Chagall, Ik en het dorp (1911); Henri Matisse, De rode studio (1911); Wassily Kandinsky, Compositie VII (1913); Ernst Ludwig Kirchner, Potzdamer Platz, Berlijn (1914); Paul Klee, Architectuur met de rode vlag (1915); Amedeo Modigliani, Zittend naakt (1916-17); Egon Schiele, De familie (1918); Otto Dix, Skaatspelers (1920); Joan Miró, De geboorte van de wereld (1925); PIET MONDRIAAN, Compositie met rood, blauw, geel en zwart (1929); Edward Hopper, Zondag vroeg in de ochtend (1930); RENE MAGRITTE, La Condition Humaine (1933); Stanley Spencer, Sint-Franciscus en de vogels (1935); Pierre Bonnard, Naakt in het bad (1936); Salvador Dalí, Metamorfose van Narcissus (1937); Pablo Picasso, Guernica (1937).