Zaterdag 31/07/2021

De top-100 volgens de kunstcritici

Duccio, De Madonna van Rucella (1285); Giotto, De Lamentatie (1305); Simone Martini, De Annunciatie (1333); Anoniem, Het tweeluik van Wilton (1395-9); Fra Angelico, De kruisafneming (1432); JAN VAN EYCK, Portret van Giovanni Arnolfini en zijn vrouw (1434); R0GIER VAN DER WEYDEN, Sint-Lucas tekent de Maagd (1435); Sassetta, De wolf van Gubbio (1444); Piero della Francesca, Het doopsel van Christus (1450-60); Antonello da Messina, De heilige Hieronymus in zijn studeerkamer (1465); Giovanni Bellini, Piëta (1468); PETRUS CHRISTUS, Portret van een jonge vrouw (1468-70); HUGO VAN DER GOES, Het Portinari-altaarstuk (1473-78); HANS MEMLING, De Apocalyps van Johannes de Evangelist (1479); Andrea Mantegna, De dood van Christus (1480-90); Sandro Botticelli, De geboorte van Venus (1485); Domenico Ghirlandaio, Portret van Giovanna Tornabuoni (1488); Leonardo da Vinci, Portret van een vrouw met een hermelijn (Cecilia Gallerani) (1490); Albrecht Dürer, Zelfportret op 28-jarige leeftijd (1500); Vittore Carpaccio, Sint-Augustinus in zijn studeerkamer (1502-8); Rafael, Madonna van het veld (1505-6); HIERONYMUS BOSCH, De tuin der lusten (1505-16); Giorgione, Het onweer (1507); GERARD DAVID, De rust tijdens de vlucht naar Egypte (1510); Michelangelo, De schepping van Adam (1511-12); Mathis Grünewald, De kruisiging (Altaarstuk van Isenheim) (1515); Joachim Patinir, Landschap met Sint-Hieronymus (1516-18); Correggio, Madonna van Sint-Hieronymus (1528); Lucas Cranach de Oudere, Het oordeel van Paris (1530); HansHolbein de jongere, De ambassadeurs (1533); Lorenzo Lotto, De Annunciatie (1534); Titiaan, Diana en Actaeon (1556-59); Paolo Veronese, Maagd en kind met heiligen en engel (1564); PIETER BRUEGEL DE OUDERE, Jagers in de sneeuw (1565); Tintoretto, Het laatste avondmaal (1579-81); Caravaggio, De luitspeler (1595-96); Juan Sánchez Cotán, Stilleven met kweepeer, kool, meloen en komkommer (1600); PIETER PAUL RUBENS, De kruisafneming (1612); El Greco, De aanbidding van de herders (1612-14); Georges de La Tour, Het bedrog met de aas (1628-30); ANTOON VAN DYCK, Karel I tijdens de jacht (1635); Nicolas Poussin, De arcadische herders (1633-40); FRANS HALS, Portret van Stephanus Geraerdts (1650); Diego Velázquez, Las Meninas (De gezelschapsmeisjes) (1656); PIETER DE HOOCH, Binnenplaats van een huis in Delft (1568); REMBRANDT, Zelfportret (1665); JOHANNES VERMEER, De schilderkunst (1666-67); Claude Lorrain, Landschap met de nimf Egeria in rouw om Numa (1669); WILLEM VAN DE VELDE DE JONGERE, De gouden leeuw tijdens de strijd om Texel (1687); Jean-Antoine Watteau, De charmes van het leven (1717); Jean-Simeon Chardin, De zilveren beker (1726-27); Canaletto, De tuin van de steenhouwer (1726-30); Giovanni Battista Tiepolo, Mozes gevonden (1735-40); William Hogarth, Het tête-à-tête, of Kort na het huwelijk (1743); Thomas Gainsborough De Heer en Mevrouw Andrews (1750); George Stubbs, Cheetah met twee Indiaanse bedienden en een hert (1765); Joseph Wright of Derby, Experiment op een vogel in de luchtpomp (1768); Benjamin West, De dood van generaal Wolfe (1770); Jacques-Louis David, De dood van Marat (1793); Francisco de Goya, Drie mei 1808 (1814); Jean-Auguste-Dominique Ingres, Portret van Marie Marcoz, later Burggravin van Sennones (1814); J.M.W. Turner, De Dordtse pakketboot uit Rotterdam door windstilte overvallen (1818); Caspar David Friedrich, Krijtrotsen op Rügen (1818-19); John Constable, Het slot (1824); Jean-Baptiste-Camille Corot, Ruïnes op het Romeinse platteland, met het aquaduct van Claudius (1826-28); Eugène Delacroix, De dood van Sardanapalus (1827-28); Frederic Edwin Church, Het hart van de Andes (1859); Edouard Manet, Le Déjeuner sur l'herbe (1863); James McNeill Whistler, Symfonie in wit, n° 2: Het kleine witte meisje (1864); Winslow Homer, Gevangenen van het front (1866); Berthe Morisot, De wieg (1872); Edgar Degas, De balletklas (1872); Gustave Moreau, Salome danst voor Herodes (1876); Pierre-Auguste Renoir, Bal bij de Moulin de la Galette (1876); John Singer Sargent, Anjer, lelie, lelie, roos (1886); George Seurat, Zondagmiddag op de Grande Jatte (1886); VINCENT VAN GOGH,Tarweveld met cipressen (1889); Paul Cézanne, Stilleven met appelmand (1890-94); Paul Gauguin, Waar ga je heen? (1893); Edvard Munch, De schreeuw (1893); Henri de Toulouse-Lautrec, In de Moulin Rouge (1899); Claude Monet, De Japanse brug (1908); Gustav Klimt, De kus (1908); Georges Braque, Viool en palet (1910); Marc Chagall, Ik en het dorp (1911); Henri Matisse, De rode studio (1911); Wassily Kandinsky, Compositie VII (1913); Ernst Ludwig Kirchner, Potzdamer Platz, Berlijn (1914); Paul Klee, Architectuur met de rode vlag (1915); Amedeo Modigliani, Zittend naakt (1916-17); Egon Schiele, De familie (1918); Otto Dix, Skaatspelers (1920); Joan Miró, De geboorte van de wereld (1925); PIET MONDRIAAN, Compositie met rood, blauw, geel en zwart (1929); Edward Hopper, Zondag vroeg in de ochtend (1930); RENE MAGRITTE, La Condition Humaine (1933); Stanley Spencer, Sint-Franciscus en de vogels (1935); Pierre Bonnard, Naakt in het bad (1936); Salvador Dalí, Metamorfose van Narcissus (1937); Pablo Picasso, Guernica (1937).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234