Maandag 28/11/2022

'De Tom Jones van de Boerinnenbond'

Kijkt u morgen ook naar de finale van het Eurovisie-songfestival? Laten we elkaar geen 'A-Ban-Ni-Bi' noemen en ook geen 'Dinge Dong' en er ons bij neerleggen dat het Eurovisiesongfestival zo'n beetje de Love Parade van de Europese populaire muziek is geworden: de oorspronkelijke aanleiding voor het evenement is al lang ondergeschikt aan de ongebreidelde extravagantie der deelnemers. Niemand kan nog met uitgestreken gezicht volhouden dat dit een liedjeswedstrijd is. De VRT, die Aairies afvaardigde, verkeert wel nog in de verkeerdelijke veronderstelling dat het ingezonden lied door de respectieve Europese jury's en kijkers op zijn merites én op de vertolking zal worden beoordeeld, een dwaling die ze wellicht hebben overgehouden aan het verrassend goeie resultaat van Tom Dice en zijn guitar. Maar dat was wat de Britten een fluke noemen: een toevalstreffer. Het blijft een dwaling. Laat ons dus het vizier openzetten en toegeven: het is allemaal maar om te lachen.

Eens men als kijker die mentale klik heeft gemaakt, kan men er weer van genieten. Wat zeg ik? Genieten is een understatement van het kaliber 'Johan Vande Lanotte heeft iets te zeggen in Oostende'. Tijdens het kijken naar de, ahum, 'halve finales' ben ik herhaaldelijk, hulpeloos hinnikend van het lachen, uit de sofa gerold. Het Eurovisiesongfestival is een ronduit geweldig comedyprogramma geworden. Ik nodig u uit om mij tegen te spreken als ik zeg dat Albanië zich dit jaar laat vertegenwoordigen door een mevrouw die zo te horen het alarmsysteem van haar Lada tot haar grootste muzikale invloeden rekent, en die een haarsnit draagt die de vergelijking met een kloek zwaluwnest kan doorstaan. Moldavië laat zich dit jaar ook niet onbetuigd. De Moldavische douanediensten moeten onlangs op een enorme partij krachtige xtc zijn gestoten, die in beslag werd genomen en vervolgens in zijn totaliteit aan de stylisten en choreografen in het eurosongteam werd geschonken. Ik zie geen andere verklaring.

Rusland heeft op zijn beurt een bejaardentehuis gesloten en de bewoonsters botweg op de trein naar Azerbeidzjan gezet met een taart. Uit gewoonte waarschijnlijk.

Ik wed dat de arme besjes niet wisten wat hen overkwam. Wat? Moeten we zingen?

Ze zijn zowaar topfavorieten. Groot-Brittannië stuurt ook een bejaarde: Engelbert Humperdinck, de Tom Jones van de Boerinnenbond. Hij van 'Please Release Me' en 'Les bicyclettes de Belsize'. Onlangs was Engelbert te gast in The Graham Norton Show, waar hij de Britse inzending - iets romantisch over de liefde - live vertolkte. Hoe live? Live genoeg om te horen hoe The Dinckster aan het eind spectaculair van de toonladder flikkerde. Wordt lachen, morgen. Ook met de Ierse inzending, vertolkt door de tweeling Jedward. 'ADHD getoonzet' is, geloof ik, de meest accurate beschrijving van dit chanson.

Afijn, wij smeren hier morgenavond de dijen vorstelijk in met vaseline want het zal nodig zijn. Aan Aairies: trek het u niet aan, mijn kind. Je was gewoon niet grappig genoeg.

PDW is hoofdredacteur van P-magazine.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234