Dinsdag 27/10/2020
Beeld Geerst Joostens

Column

De tol van internet en z'n webwinkels zie je ook in de winkelstraten van Brugge

Dominique Persoone, de Indiana Jones der chocolatiers, runt The Chocolate Line in Brugge en Antwerpen en een cacaoplantage in Mexico.

Veel toeristen in Brugge en dus ‘parking volzet’. Dan maar naar de parking aan het station, waar altijd plaats is. Terug naar de ­winkel is het nu wel een eind lopen. En het regent, reden genoeg om de dag slechtgezind te beginnen.

Te voet door de stad, het is alweer een tijdje geleden. De stad waar je geboren bent, bekijk je een beetje als familie: degenen die je elke dag ziet, veranderen niet, maar bij die nonkel van twee kerstfeestjes geleden merk je ineens dat hij ouder geworden is en dat hij zijn ­snorretje heeft laten groeien.

Zo ook met het gezicht van de Brugse Steenstraat, een van de hits in het monopolyspel van de winkelketens. Nu zie ik voor het eerst dat een aantal winkels is verdwenen en er slechts een paar bij zijn gekomen, en dat er op amper een paar honderd meter stappen vier panden te huur en twee zaken over te nemen staan. Toplocaties waar men vroeger voor vocht, staan nu voor ieder die het wil of kan betalen in de etalage. Het is niet meer nodig om je relaties in de immobiliënwereld aan te spreken of om geld onder tafel te schuiven, er is plots keuze genoeg. Onze ­ verkoopsters in The Chocolate Line vertellen dat hun collega’s van de schoenen- en kledingwinkels uit de buurt al maanden steen en been klagen. Volk genoeg, maar geen verkoop. Steeds meer middenstanders uit het centrum van de stad houden het dan ook voor bekeken.

De reden? Eén grote boosdoener: internet met z’n webwinkels. En het is geen fabel. Maand na maand zie ik dat het aantal pakjes die voor mijn jongere medewerkers op de werkplaats afgeleverd worden, stijgt, want hier is altijd iemand thuis. Tijdens de lunchpauze wordt er gepast en gekeurd, en bij de minste twijfel gaan de schoentjes die net één maatje te klein lijken, of dat bloesje dat toch niet echt de juiste kleur heeft, zonder aarzelen én zonder kosten terug naar afzender.

Ook wij zijn op de kar van de onlineverkoop gesprongen, en ja, ergens is er altijd wel iemand die zijn pralientjes aan huis geleverd wil zien. Waar zal dit eindigen, denk ik soms, is the sky the limit? Misschien wel letterlijk, want een ander fenomeen komt onvermijdelijk op ons af: de drones. De broertjes en zusjes van de onbemande bommenwerpers staan nu in allerlei prijzen en vormen te koop. Nu is het nog een speeltje om leuke filmpjes mee te maken, maar slimmerds zijn al volop aan het experimenteren om ze als een soort robofacteur te gebruiken. Je krijgt een berichtje op je iPhone met de boodschap dat je bestelling twee seconden geleden op de stoep van je huis werd afgeleverd, en druk op 2 om te bevestigen voor ontvangst.

Terug in de winkel zie ik dat onze jongste jobstudente rode oogjes heeft. Wat er gebeurd is, vraag ik aan Faby. Ludduvuddu, fluistert ze in mijn oor, ’t is uit met haar eerste lief.

Oef, denk ik, toch nog iets normaals in de wereld.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234