Zondag 20/06/2021

Verkeer

De toekomstige Brusselse ring: een verbetering of enkel een verbreding?

De Brusselse ring krijgt heel wat aanpassingen in de volgende jaren. Beeld DM
De Brusselse ring krijgt heel wat aanpassingen in de volgende jaren.Beeld DM

Een gigantische betonvlakte waar bomen, dieren en huizen voor moeten wijken. Als we de 134 officiële reacties op de bouwplannen voor de Brusselse ring mogen geloven, staan de inwoners van de Vlaamse rand er slecht voor. Klopt dat?

1. Meer rijvakken

Is het een verbreding of een optimalisatie? Sinds de plannen voor de heraanleg van de Brusselse ring in 2014 op tafel kwamen, vechten voor- en tegenstanders een linguïstische oorlog uit.

Feit is dat de Brusselse ring breder wordt gemaakt. Op sommige plaatsen gebeurt dat binnen de huidige bedding, zoals op het viaduct van Vilvoorde. Daar komt in elke richting een rijstrook bij. Maar elders wordt er extra beton gegoten. Zo is de Vlaamse overheid volop huizen aan het onteigenen in de Eugène Blaironstraat in Zaventem. Ze moeten wijken voor extra rijstroken.

"We steken niet onder stoelen of banken dat de ring breder wordt", zegt Marijn Struyf van De Werkvennootschap, het vehikel dat door de Vlaamse regering werd opgericht om de werken te coördineren. "Maar het gaat om veel meer dan een domme verbreding. De ring wordt ook veiliger."

Als alles goed gaat, starten de eerste werken in 2019. Op zware ingrepen is het nog wachten tot minstens 2020.

2. Een ring rond de ring

De nieuwe ring krijgt net zoals de A12 een parallelbaan waar u slechts 70 of 90 kilometer per uur mag. Het gaat om twee rijstroken in elke richting. De 'ring rond de ring' moet sluipverkeer wegtrekken uit de omliggende gemeenten. Hij zorgt ook voor een scheiding tussen doorgaand en lokaal verkeer. Het eerste rijdt over de drie rijstroken aan de binnenkant, het andere over de twee stroken aan de buitenkant. Zo verloopt het verkeer vlotter en veiliger.

Net daarom worden ook een aantal afritten geschrapt. Hoewel de keuze nog niet vastligt, kregen buurtbewoners van Zaventem al te horen dat die aan de Woluwelaan wellicht zal sneuvelen. Het gemeentebestuur ziet dat niet zitten. De inwoners zouden immers een belangrijke invalsweg verliezen. Om diezelfde reden verzet ook Brussels burgemeester Philippe Close (PS) zich tegen de sluiting van een afrit in Wemmel.

Struyf: "Als je sluipverkeer wil aanpakken, dan moet je een aantal strategische knips maken. Iedereen weet dat de Brusselse ring vandaag te veel op- en afritten heeft. Alleen in Wemmel zijn er al drie. Dat valt in een modern verkeersbeleid niet te verantwoorden."

3. Nieuwe trams

Hoe minder auto's op de ring, hoe beter. Twee nieuwe tramlijnen moeten zoveel mogelijk pendelaars uit hun auto krijgen. In april werd het ruimtelijk uitvoeringsplan voor een sneltram van Willebroek naar Brussel-Noord vastgelegd. De tram zal stoppen in Londerzeel, Meise en aan de Heizel.

Toch wacht u best nog even voordat u een abonnement van De Lijn koopt. De financiële middelen voor de tramlijn zijn immers nog niet gevonden. Dat is een taak voor de volgende Vlaamse regering. Hetzelfde geldt voor de tweede geplande tramlijn, die de luchthaven van Zaventem met Brussel-Noord verbindt.

Intussen komt er wel een 'trambus'. Dat is een extra lange bus die twee derde van haar traject over een eigen bedding aflegt. De haltes worden verhoogd zodat instappen makkelijker wordt. "We hebben al veertien toestellen besteld", zegt Struyf. "Bedoeling is dat zij vanaf Pasen de ring afrijden, vooral via lokale wegen daarrond."

Opmerkelijk: een aparte rijstrook voor de bus is er voorlopig niet voorzien in de plannen.

4. Fietsbruggen

Langs de A12 in Meise zijn graafmachines al begonnen aan de 'F28', een fietsostrade van Meise naar Brussel. Het is de eerste van vijf fietssnelwegen. Ze worden vier meter breed en kruisen zo weinig mogelijk andere wegen.

In sommige gevallen gaat het om het wegwerken van een ontbrekende schakel. Zo komt er in Diegem een fietsbrug over de ring. Dat is een meevaller voor fietsers uit Leuven, die minder ver moeten omrijden om de ring over te steken.

De fietsostrades waren weliswaar al langer gepland, maar worden nu 'versneld' aangelegd.

5. En het milieu?

De heraanleg van de ring is omstreden omdat het aantal rijstroken op sommige locaties serieus wordt opgetrokken. In Jette gaat het van acht naar veertien. Milieuorganisaties en buurtbewoners vrezen dat de capaciteitsverhoging extra auto's aanzuigt en de druk op het groen naast de ring, zoals het Laarbeekbos, verhoogt.

Volgens de Vlaamse overheid is die angst voorbarig. "Zo valt het Laarbeekbos onder Europese bescherming", klinkt het. "De uitbreiding van de ring komt er dus langs de overkant."

Hoeveel auto's er straks over de Brusselse ring rijden, is nog onduidelijk. Alles hangt af van het aantal pendelaars dat de auto zal inruilen voor de fiets, carpooling of het openbaar vervoer. Struyf: "Op dat vlak ligt de doelstelling nog niet vast."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234