Interview

De toekomst van de journalistiek is aan Snapchat

Een gesprek met Hannes Coudenys, creatief meesterbrein en Snapchat-ster

Wanneer ergens de hel losbreekt, zoals in Brussel op de fatale 22ste maart, raadplegen we massaal Twitter. Maar de kans is groot dat Snapchat die functie in niet afzienbare tijd gaat overnemen. Aan het woord: Hannes Coudenys (35), wonderboy van de Vlaamse creatieve scene.

Hannes Coudenys ©Bas Bogaerts

Behoeft Kortrijkzaan Hannes Coudenys nog een introductie? Oprichter van de waanzinnig populaire 'Ugly Belgian Houses'-blog, die België's meest ridicule en surreële woningen in beeld brengt. Creatief meesterbrein bij Pukkelpop, Bicky en VRT, maar ook fulltime-Snapchatster én -consultant.

Als geen ander weet Coudenys wat op sociale media leeft en belangrijker, hoe dat ecosysteem gaat evolueren. Dat Facebook en Twitter hun nut voor de journalistiek hebben bewezen, is intussen duidelijk. Tijdens brekend nieuws als de aanslagen in Parijs en Brussel vormen ze de voornaamste informatiebronnen van velen.

Maar Coudenys beargumenteert nu dat Snapchat die rol in de komende jaren ook gaat vervullen, ten nadele van Twitter. Hoezo, op Snapchat verstuurt u toch enkel streepjes bloot, weinig flatterende selfies of strappatsen van uw dronken vriendengroep? En op Twitter, dààr wordt het nieuws gemaakt en in realtime verslagen, nee?

Coudenys: "Voorlopig is Twitter nog aan de winnende hand, maar Snapchat staat te trappelen om die plaats in te nemen. De verslaggeving rond de San Bernardino-aanslag is nog maar een voorproefje."

Share

'Op Twitter beleef je het nieuws niet, je ondergaat het. Op Snapchat belèèf je'

Hannes Coudenys
San Bernardino-aanslagplegers Tashfeen Malik en Syed Rizwan Farook ©AP
Lees ook
De toekomst van de journalistiek is aan de ondernemers

Op 2 december 2015 begonnen de 28-jarige schutter Syed Rizwan Farook en zijn 29-jarige vrouw in het Californische San Bernardino in het wilde weg te schieten in een gebouw waar een kerstviering werd gehouden. Ze schoten veertien mensen dood. Ook vielen er 26 gewonden. Bij het vuurgevecht met de politie dat daarop volgde, kwamen ze zelf om het leven. Of er een link is met terreurorganisaties staat nog steeds niet vast.

"Bij de eerste schoten begonnen buurtbewoners te filmen. Al snel werd Snapchat overspoeld met filmpjes van voorbijrazende politiewagens, op de achtergrond het lugubere geluid van geweerschoten. Andere gebruikers filmden dan weer evacuatieprocedures. Snapchat besloot om al die content te aggregeren en in een overzichtelijk filmpje te gieten, een zogenaamde 'Live Story'. Naast foto's en video's van honderden gebruikers rond de plaats van delict verschafte het medium ook geverifieerde nieuwsberichten, verklaringen van de autoriteiten en een continu geüpdatete stand van zaken", zegt Coudenys.

"Gebruikers hadden het gevoel dat ze écht bij het nieuws waren betrokken. Twitter mag dan wel hét sociale nieuwsmedium bij uitstek zijn, uiteindelijk retweeten we enkel een schare journalisten, politici en zelfverklaarde opiniemakers. Op Twitter beleef je het nieuws niet, je ondergaat het. Op Snapchat belèèf je."

Journalistiek is emotie en Snapchat heeft dat meer dan welk sociaalnetwerkplatform begrepen. Coudenys: "Het mag niet verbazen dat Snapchat voormalig CNN-sterkhouder Peter Hamby onder de arm heeft genomen om haar nieuwstak uit te bouwen. Die man begrijpt hoe je kijkers aan je merk bindt."

Indianenverhalen

Lees ook
De Vlaamse Snapchatkoningin vertelt waarom het medium zo populair is

Klinkt mooi, maar welke factoren kunnen Snapchats gouden toekomst in de journalistiek nog belemmeren? "Nieuws van duizenden gebruikers in realtime aggregeren kan problematisch worden", zegt Coudenys. "Net zoals op Twitter doen de wildste indianenverhalen de ronde, nieuws wordt soms in scène gezet. Totnogtoe heeft het bedrijf geen sluitende strategie geformuleerd om daarmee om te gaan."

En is het überhaupt nodig dat nieuwsorganisaties op Snapchat aanwezig zijn? "Zeker niet, maar ze moeten het wel proberen. Ieder mediabedrijf bevindt zich te midden van een heel grote transitie, overleven kan enkel door te experimenteren. Gelukkig zie ik daar bereidheid toe."

Snapchat haalt 1,6 miljard euro aan investeringen op

Snapchat-CEO Evan Spiegel ©AP

Snapchat heeft donderdag in een investeringsronde ruim 1,6 miljard euro opgehaald. Daarmee zou het bedrijf zo'n 18 miljard euro waard zijn.

Daarnaast is bekendgeraakt dat dagelijks meer dan 110 miljoen mensen het medium gebruiken.

Die miljoenen gebruikers leverden in 2015 zo'n 53 miljoen euro aan omzet op. Snapchat verwacht dat de omzet in 2016 nog fors zal stijgen. Voor dit jaar wordt tussen de 225 miljoen en 315 miljoen euro verwacht en voor 2017 zelfs tot 900 miljoen euro.