Maandag 14/10/2019

‘De toekomst lacht Jimi opnieuw toe’

Hele straten kun je intussen plaveien met de postuum verschenen platen van Jimi Hendrix. In 90 procent van de gevallen gaat het helaas om schimmige bootlegs, mismeesterde demo’s of gruizige overschotjes. Valleys of Neptune, dat vandaag in de winkels ligt, vormt evenwel een uitzondering op die regel. Deze ‘nieuwe’ Hendrix-cd mag zelfs gerust zijn beste plaat in veertig jaar heten.

‘Valleys of Neptune’, de beste plaat van Jimi Hendrix in veertig jaar tijd, toont een genie in topvorm

Vergéét de inwisselbare opnames en al het waardeloze ‘onuitgegeven materiaal’ dat fans jaren tevoren al op bootleg hadden. Vergéét het zwermen van de aasgieren rond het graf van Hendrix. Vergéét de misbaksels van producer Allen Douglas, een onbenul die zonder reden begeleidingstracks wiste van authentieke opnames, achtergrondkoortjes op tape flanste of de drums door een volstrekte buitenstaander (!) liet inspelen. Vergéét de geschiedvervalsing en de bedenkelijke recyclage.Veertig jaar na zijn dood lijk je opnieuw een waarachtig zicht op het genie van Hendrix te krijgen met Valleys of Neptune, dat nieuwe versies van classics en nooit eerder gereleasete songs herbergt. Mede verantwoordelijk is Eddie Kramer, de geluidstechnicus van dienst op Hendrix’ reguliere studioplaten. Dit keer tekende hij voor het digitaal oppoetsen van de opnames. “Hoog tijd dat de idioten en geldwolven die zich decennialang bogen over Jimi’s muzikale erfenis zíén hoe het hoort”, zegt Kramer met een kamerbrede grijns. “Ik heb platen als Voodoo Soup of Crash Landing zelfs nooit willen kopen. Afschuwelijk waren die, qua klank en qua idee. Maar na jarenlang procederen hebben vader Al Hendrix en Jimi’s halfzus Janie gelukkig eindelijk hun gram gehaald. Onder de naam Experience Hendrix L.L.C. bezitten ze sinds de jaren 90 opnieuw alle rechten, en sloegen ze de handen in elkaar met Sony/Legacy. De toekomst lacht Jimi Hendrix opnieuw toe.”Die toekomst blijkt voornamelijk te bestaan uit een gigantisch opgevat heruitgaveproject. “Met al het materiaal dat in de kluis van Chas Chandler (toenmalige manager, GVA) zit, kunnen we zeker tien jaar verder”, wrijft Kramer zich in de handen. “Elk jaar een plaat, misschien zelfs meer. We hebben oneindig veel prachtige concerten op band en film.”“Deze Valleys of Neptune is stap één”, zegt Kramer. “De plaat beslaat de periode tussen de opnames van Electric Ladyland en Jimi’s legendarische passage op Woodstock.”

Hendrix werkte aan de dubbelaar First Rays of the New Rising Sun toen hij het onzalige idee opvatte om een dieet van wijn en slaappillen te proberen. Op 18 september 1970 stikte hij in zijn eigen braaksel. “Een weinig glamoureus eind voor een groot genie”, beseft Eddie Kramer. “Zonder overdrijving: in de maanden voor zijn dood was hij in topvorm. Vandaar dat ik eerder verschenen songs als ‘Fire’ en ‘Stone Free’ ook absoluut op deze plaat wilde. De nieuwe versies tonen wat een perfectionistisch genie hij was: het origineel op Are You Experienced was al van een legendarisch niveau, maar nu word je écht weggeblazen.”Tijdens ons gesprek zal de geluidsman Hendrix nog enkele keren omschrijven als een perfectionist en een meesterbrein. “Dat móét ook benadrukt worden”, verdedigt Kramer zich. “In de jaren na zijn dood gingen te veel mensen ervan uit dat Jimi een junk was die leefde zoals hij stierf: omgeven door drank en pillen. Maar zoals ik hem herinner, zie ik vooral een enorm gedreven maar bijzonder verlegen kerel voor me. Hij wist goed wat hij wilde, maar was verschrikkelijk beschaamd om zijn eigen stem. Ik moest zelfs een driedelig scherm tussen ons twee opzetten, zodat ik hem niet kon zien terwijl hij zong. En de lichten moesten uit.”

“Weet je, Jimi maakte het vooral moeilijk voor zichzelf: ik denk niet dat ik hem ooit tevreden heb gezien. Hij had een welbepaalde sound in zijn hoofd, en die moest op plaat te horen zijn. Geen sinecure in de prehistorische sixties. (lacht) Ik herinner me dat ik zes of zeven gitaarpartijen aan mekaar moest lassen voor Electric Ladyland - het was een zeldzaam moment dat ik hem hartsgrondig haatte.” (glimlacht)Wat bijzonder opvalt aan Valleys Of Neptune is hoe goed de band klinkt: zélfs de door kenners vaak verguisde bassist Noel Redding, die zeven jaar geleden stierf, klinkt fantastisch. “Eindelijk iemand die dat zegt! Weinig mensen geven hem krediet, maar niemand kon Jimi beter uitdagen dan Noel. Een mens moet behoedzaam omspringen met termen als ‘magie’ en ‘unieke dynamiek’, maar bij hen gingen die woorden wel degelijk op. Waar het dan fout liep? Creatieve meningsverschillen, maar ook persoonlijke issues: je hoorde het niet in de studio, maar je zag het wel. Het vertrouwen was zoek. De nieuwe bassist Billy Cox daarentegen was Jimi’s oude legerkameraadje en daarmee klikte het op álle vlak.”Al jaren probeert Eddie Kramer Hendrix in leven te houden. Maar vooral: in ere te houden. In een poging om een eind te maken aan de voortdurende geruchtenstroom, de speculaties over zijn dood en de complottheorieën schreef hij bijvoorbeeld met John McDermott een boek over de gitaarheld: Setting the Record Straight heette die. “Dat was ook de bedoeling van deze plaat”, beaamt Kramer. “Jimi was geen stonede muzikant zonder discipline. Het tegendeel was waar. Soms werd je zelfs bang om Jimi aan het werk te zien: zijn talent was zo immens dat hij je totaal verblufte. Je wilde niet te veel knoeien met die ruwe diamant.”Naast het boek en de heruitgaves staan overigens ook een documentaire en een fotoboek over (onder meer) Hendrix op stapel. “Met mijn geliefde AJ Newton breng ik straks From the Other Side of the Glass uit: een boek vol prachtige foto’s die we opgeduikeld hebben. Van 1967 tot ’73 heb ik heel wat gouden jaren meegemaakt, als fotograaf en soundengineer van Traffic, Led Zeppelin en zoveel andere bands. Vooral van Hendrix heb ik echter materiaal: hij was ook zo fotogeniek. Ik beloof je alvast een unieke kijk achter de schermen, en heel wat crazy stuff. Je zult nog grote ogen trekken. (lacht) Maar meer kan ik er nu nog niet over zeggen... Anders moet ik iedereen in deze kamer vermoorden.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234