Zaterdag 28/01/2023

De tijd gaat sneller met naakte vrouwen

Een film die begint met de beroemde 'Casta Diva'-aria (uit de opera Norma van Vincenzo Bellini) kan nooit helemaal slecht zijn. En de aandacht is sowieso gewekt als die muziek gecombineerd wordt met een close-up van een furieus meisje dat blijkbaar een resem verwijten en scheldwoorden krijst.

door Jan Temmerman

Blijkbaar, want we zien haar enkel schelden, maar horen niets. Hoeft ook niet. Een voice-over, afkomstig van het hoofdpersonage Ben (Sean Biggerstaff), legt uit wat er aan de hand is: zijn vriendin geeft hem de bons. Gevolg: Ben wordt depressief en blijft 's nachts wakker liggen om smachtend naar romantische foto's van zijn verdwenen liefdesgeluk te kijken.

Om toch iets aan zijn slapeloosheid te doen aanvaardt Ben een nachtjob in een lokale supermarkt die de klok rond openblijft. "Ik geef hen mijn tijd en ik krijg geld terug. Cash back!", is zijn redenering, wat meteen de titel verklaart. Zijn collega's hebben allemaal zo hun eigen, niet altijd even verheven maniertjes om de nachtelijke uren te vullen, maar Ben, die aan een kunstacademie studeert, heeft voor zichzelf wel de origineelste én meest artistieke methode gevonden. Hij laat de tijd sneller vooruitgaan door te fantaseren dat hij de tijd kan... stilzetten. De vrouwelijke klanten, die - in zijn geïdealiseerde verbeelding - allemaal net van een catwalk lijken gestapt, blijven zo nu en dan als het ware bevroren als poëtische godinnen tussen de prozaïsche winkelrekken staan, zodat Ben hen rustig kan ontkleden om dan die menselijke 'stillevens' te tekenen of te schilderen, terwijl zijn zachte commentaarstem de lof zingt van al die vrouwelijke rondingen en welvingen.

Die toch wel zeer opmerkelijke nightshift was al het onderwerp van de korte film Cashback, waarmee de jonge Britse scenarist-regisseur Sean Ellis in 2004 een Oscarnominatie verdiende. Voor zijn debuutfilm bewaarde hij de titel en gaf hij de diverse personages uitgebreide achtergronden mee, waardoor het centrale gedeelte in de supermarkt nu zowel voorafgegaan als vervolgd wordt. In het geval van Ben is dat bijvoorbeeld de breuk met zijn vriendinnetje maar ook flashbacks naar een verder verleden, waarin zijn beate bewondering voor vrouwelijk naakt - met dank aan een Zweeds au-pairmeisje - haar oorsprong heeft gevonden. Tegelijk werd de weg vrijgemaakt voor een nieuw romantisch elan, dat stilaan gestalte krijgt via zijn lieve maar discrete collega Sharon (Emilia Fox).

Die laatste verhaallijn volgt het klassieke verwachtingspatroon van de traditionele romantische komedie. Daar is niets mis mee, maar het is wel een beetje een afknapper in vergelijking met de eerdere vertel- én filmstijl, die meer ruimte liet voor visuele spielereien (slow motion, freeze frame, time-lapse), leuke dialogen ("The bad news is that time flies. The good news is that you're the pilot") en ernstiger overpeinzingen, zoals de vaststelling dat liefde ingepakt zit in schoonheid en zich verbergt "between the seconds of your life. If you don't stop for a minute, you might miss it". Waarvan akte.

JJJ

Regie Sean Ellis Vertolking Sean Biggerstaff, Emilia Fox, Shaun Evans, Michelle Ryan, Stuart Goodwin Land Groot-Brittannië Speelduur 95 minuten Voor liefhebbers van scenario's die slapeloosheid en nachtelijke verveling tot mooie filmbeelden transformeren Te mijden door wie vindt dat naaktfantasieën getuigen van onvolwassen machogedrag.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234