Vrijdag 13/12/2019

De tien geboden voor de popster van morgen

'Muzikantengids', Bijbel voor beginnende muzikanten en dj's, morgen in AB

'It's a long way to the top, if you wanna rock 'n' roll', wist AC/DC, maar zij moesten het stellen zonder Muzikantengids. Die handleiding van Poppunt over de muziekindustrie wordt morgen gepresenteerd op de Muzikantendag in de AB in Brussel. Tien markante uitspraken over de weg naar de top.

Door Gunter Van Assche

I Gij zult uzelf in een hokje steken

Muzikanten hebben een bloedhekel aan hokjesdenken, maar de gids merkt op dat een herkenbare stijlkeuze je kans op succes alleen maar vergroot. Probeer wel een zo exact mogelijke naam te plakken op je muziek: punk, chanson, black metal...

Notorious B.I.G.: 'Je hoeft mijn muziek geen hiphop te noemen. Ik breng 'thug poetry': gedichten van de richel'

II Gij zult een hype creëren

De gids schrijft daarover: "Op zoek naar een goed imago zijn verslavingsperikelen (Winehouse, Cobain), geruchten over een bijzonder actief seksleven (Prince, Madonna) of ruziemaken (50 Cent, 2Pac, Oasis) erg handig. Ook doodgaan is een uitstekende manier om de verkoop op te vijzelen."

Elton John: 'Er is niets mis met homoseks. Zolang je het maar niet met een geit doet'

III Gij zult MySpace eren

MySpace blijft de makkelijkste manier om een netwerk op te bouwen. Zo stootte het muziekblad Rolling Stone via MySpace op An Pierlé & White Velvet, wat de zangeres spontaan een eervolle vermelding in het blad opleverde. Bedenk wel: voor elke Arctic Monkeys die ontdekt wordt op het net, zijn er 99 bands die géén stap vooruit raken.

Shane MacGowan: 'MySpace, YouTube... Ik vind verdomme niet eens het knopje om de computer aan te zetten'

IV Gij zult een archetype worden

De meeste sterren staan bekend om een opmerkelijk logo of een bepaalde, extreme look. Of zoals de gids het stelt: "Op het gladde pad naar roem is alles beter dan niets." Denk maar aan het bespottelijke kostschoolpakje van Angus Young, de sokkenact van The Red Hot Chili Peppers of de make-up van Kiss.

Ozzy Osbourne: 'Mijn fans waren teleurgesteld als ik eens géén geslachte kip in mijn handen hield'

V Gij zult u verdiepen in consumptiegedrag

De 4 P's van de marketing gaan ook op in de rock-'n-roll: product, prijs, promotie en plaats. Weet wat je publiek waar, wanneer en hoe wil. En wees een beetje origineel, zoals A Brand bijvoorbeeld. Die groep bracht twaalf singles uit in kleine doosjes, met originele ontwerpen van bekende kunstenaars via de A Brand Phonomatic.

Pete Doherty: 'Britse journalisten denken dat drugs gebruiken de beste marketingtruc is om platen te verkopen. Dat is niet waar: het is gewoon heel erg leuk'

VI Gij zult uzelf nooit met een kluitje in het riet laten sturen

"Don't call us, we'll call you", die uitspraak horen aspirerende rocksterren zeer vaak. Wees niet bang om aan te dringen bij promotoren, radiozenders en redacties, leert de Muzikantengids. "Vertrouw niet op de mededeling dat je wordt teruggebeld. Dat gebeurt nóóit."

Noel Gallagher: 'De reden van Oasis' succes? Ik ben deels genie, deels baviaan'

VII Gij zult de radio paaien

Er zijn gemiddeld 140 nieuwe releases per week, maar een zender als Studio Brussel neemt maandelijks niet meer dan 35 nieuwe songs op in de playlist. Je hebt met andere woorden gemiddeld 7 procent kans dat je nieuwe single wordt opgepikt. Opvallen én aanhouden is de boodschap.

Radiomaker Howard Stern: 'Vanilla Ice gaf jeeps aan de grootste radiozenders om airplay te krijgen. In dat geval zou ik nog liever met het openbaar vervoer blijven rijden'

VIII Gij zult fantastische scenario's bedenken

Wie weinig geld heeft voor een videoclip, kan het maar beter hebben van een origineel concept. De Britse groep OK Go gaf het goede voorbeeld met hun spotgoedkope clip voor 'Here It Goes Again', die dé YouTubehit van het jaar werd.

Slash: 'We namen met Guns N' Roses clips op met helikopters, grote tankschepen en op daken van gigantische gebouwen. Waarom precies, heb ik nooit geweten'

IX Gij zult het internet bedwingen

Het gedwongen en problematische huwelijk van internet en auteursrecht laat de Muzikantengids niet onbesproken: je rechten als muzikant en alternatieve mogelijkheden om je muziek aan de man te brengen worden uitvoerig beschreven.

South Park: 'Dankzij downloaders zal Lars Ulrich zijn gouden haaientank pas over enkele maanden kunnen betalen'

X Gij zult uzelf inkopen bij andere sterren

Buitenlands succes is een kwestie van harde cash, maar soms ook een van wederzijds respect: dEUS mocht in Amerika het voorprogramma verzorgen van Snow Patrol. In Vorst Nationaal werden de rollen omgedraaid.

Faith No More: 'We eten nog liever een bord stront dan ooit nog te toeren met die neurotische lul van een Axl Rose'

Doodgaan is een uitstekende manier om de verkoop op te vijzelen, staat in de 'Muzikantengids' te lezen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234