Vrijdag 24/01/2020

De tien favoriete luchthavens

van Geert Sciot

Geert Sciot is verantwoordelijk voor de communicatie bij SN Brussels en auteur van De crash van Sabena. Van vliegen kan hij nooit genoeg krijgen: 'Het moment dat het toestel van de grond loskomt, vind ik nog altijd even fantastisch.' We vroegen hem naar zijn fascinatie voor vliegende tuigen en zijn favoriete luchthavens. door Agnes Goyvaerts

'Ik ben opgegroeid in Molenheide, dat is net naast Schaffen, het vliegveld waar de paracommando's worden opgeleid. Ik zag er de C130's opstijgen en in het weekend keek ik ook graag naar de zweefvliegtuigen. En elk jaar half augustus wordt er het grote festival van oldtimers gehouden. Ik ben dus van jongs af door vliegtuigen gefascineerd geweest, maar zelf vliegen, neen. Ik droomde er niet van, zoals vele jongetjes, om piloot te worden. Ik was daarvoor niet genoeg in exacte wetenschappen en bovendien ben ik een beetje kleurenblind, dus het kwam niet ter sprake. Het is via de omweg van de journalistiek dat ik er opnieuw in ben terechtgekomen."

Sciot werd redacteur op de economieredactie van De Morgen en ging zich daar na een poos specialiseren in alles wat reed en vloog. Hij schreef een boek over de geschiedenis van Sabena en werd uiteindelijk door SN Brussels gevraagd om de externe communicatie van de nieuwe luchtvaartmaatschappij te verzorgen. Dat doet hij met veel overtuiging en momenteel vliegt hij geregeld op Abu Dhabi in de Emiraten, waar een nieuwe samenwerking met SN wordt onderzocht. Onlangs bracht hij met de crème van de Amerikaanse luchtvaartjournalisten een bezoek aan de luchthaven Tempelhof in Berlijn, en dat is meteen zijn favoriet nummer één.

1. De meest historische: Tempelhof, Berlijn"Tempelhof is een fantastisch gebouw, gigantisch groot, in U-vorm. Na het Pentagon is dat het grootste gebouwencomplex ter wereld. Als je er aankomt heb je die indruk helemaal niet, je hebt meer het gevoel dat je in het station Brussel Centraal landt, want de aankomsthal is klein en heeft die vergelijkbare wat vale kleuren en tegels. Wat weinig mensen weten is dat in het gebouw bijvoorbeeld een sporthal zit waar 1.000 mensen in kunnen. Die is nu gesloten.

"Als je in Berlijn landt, daal je werkelijk tussen de huizen en eenmaal aan de grond sta je ook meteen op straat. Met de metro ben je in vier haltes bij Checkpoint Charlie. Er is al een tijd sprake van dat Tempelhof gesloten zou worden en dat er op 40 kilometer buiten de stad een grote nieuwe luchthaven zou worden gebouwd. Er is wereldwijd verzet tegen gekomen, vooral om zijn historische waarde, de nostalgie ook, en wij hebben erg gelobbyd voor het behoud. De luchthaven had eind oktober 2004 al gesloten moeten zijn, maar de Oberverwaltung heeft beslist dat ze voorlopig open moet blijven. Hoe lang, dat weten we niet. SN Brussels is er de grootste operator met meer dan 200.000 passagiers per jaar. Wat er ook uniek aan is, is dat de vliegtuigen er onder een afdak parkeren. Je wordt dus nooit nat als je uitstapt."3. De bijzonderste: Funchal, Madeira"Landen op Madeira is heel moeilijk. Nu is het al wat beter, want de piste is iets verlengd, maar het vliegveld ligt geprangd tussen de zee en en de bergen. De landingsbaan is trouwens voor een stuk gebouwd op pijlers in de zee. Daar komt nog bij dat er heel veel wind is. De procedure om op Funchal te landen is heel bijzonder; je vliegt de landingsplaats eigenlijk voorbij, en maakt dan een scherpe bocht, het maximum dat een vliegtuig kan maken, om te dalen. Alleen zeer ervaren captains mogen hier opstijgen en landen, het is nooit de copiloot die hier mag overnemen. Ook voor piloten blijft landen op Madeira nog altijd een bijzondere belevenis. Ik herinner me dat wijlen Sobelair slechts een paar captains toestond op Madeira te vliegen, precies vanwege die moeilijkheidsgraad." 4. De avontuurlijkste:

Mytilini, Lesbos"Het blijft een plezier om te hoppen tussen alle kleine Griekse eilandjes. Mijn favoriet is Mytilini op Lesbos, een luchthaven die nog kleiner is dan het station van Kortenberg. Er landen vijf vliegtuigen per dag. Het is een heel korte piste, als je vertrekt moet de motor dus heel hard draaien, het maakt enorm lawaai en dan schiet je als een raket vooruit. Daar opstijgen is echt: wow! Ik was er eens met Thomas Cook en de captain begeleidde het opstijgen met: "En wijle weg!" Dat gebeurt niet gauw. Als je van vliegen houdt is dit heel bijzonder."2. De mooiste vanuit de lucht: Marco Polo, Venetië

"Venetië is al op zich een plaatje, en zeker vanuit de lucht. Het is erg mooi om te zien hoe de luchthaven daar ligt - ik benadruk, vanuit de lucht, want op de grond is het meestal een chaos. Erg leuk is ook dat je buitenstapt en recht van het vliegtuig op een bootje overstapt en tot San Marco vaart." 5. Architecturaal

de interessantste: Bilbao

"De luchthaven van Bilbao dateert van de jaren vijftig, maar in 2000 werd een nieuwe terminal geopend, die ontworpen is door Santiago Calatrava. Het is een betonnen constructie, volledig wit, met een doorbuigend dak. De terminal is vergelijkbaar met die van Parijs, Charles de Gaulle, maar daar is het jammer genoeg misgegaan met het dak."8. Om te shoppen: Dubai

Voor wie shoppen een hobby is, is Dubai een paradijs. Arabieren winkelen graag, en de verklaring voor de ontwikkeling van de winkels hier ligt in het feit dat tot een jaar of tien, vijftien geleden de vluchten naar Azië niet genoeg kerosene konden tanken voor de hele vlucht. Ze moesten een tussenlanding maken in Dubai. Je koopt er Russische kaviaar en waarmee je ter plekke een Mercedes kunt winnen. Als je veel reist moet je maar eens opletten: in de hele wereld zie je de draagtassen van Dubai Airport terug." 9. Voor de lounges: Changi, Singapore

"Singapore Airlines is al een heel fijne maatschappij om mee te vliegen en hun lounge is een van de enige die ik ken waar je warm eten krijgt. Ook bijzonder aan deze luchthaven is dat je nergens anders zoveel jumbo's op een rij kunt zien staan als hier." 6. Voor de va-et-vient: Wenen

"Ook de luchthaven van Wenen is een shoppingparadijs. Bijzonder aan Wenen is dat men ook mensen aantrekt die niet op reis gaan of iemand komen opwachten. Het is een concept dat Zaventem ook wil gaan toepassen: zorgen dat er belevingselementen zijn die ook niet-reizigers kunnen boeien. Daar is veel geld mee gemoeid, men denkt onder meer aan het aantrekken van congressen. Het zou wel eens de toekomst van de luchthavens kunnen worden."7. Eind van de wereld:

Gander, Newfoundland

De luchthaven is een gebouwtje van 10 bij 10 meter, het laatste stukje grond voor je de Atlantische Oceaan overvliegt. Je ziet er enkel rotsblokken, geen sprietje groen. Het is er koud en verlaten, je hebt het gevoel dat je op de laatste morzel bewoonde wereld staat. Hier kom je niet om uit te stappen, enkel als je verder doorvliegt. In het gebouwtje ligt een gastenboek waarin je kunt tekenen dat je er bent geweest."10. Voor de kerstman:

Rovaniemi, Finland

Landen op een piste die helemaal wit besneeuwd is, dat heeft iets. En dan in de luchthaven onmiddellijk een dik pak aangemeten krijgen om de kou te trotseren. Wie ooit op reis is gegaan naar het huis van de kerstman, zal de luchthaven van Rovaniemi niet licht vergeten."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234